AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
23.294

Dyr olja till min e39 -01

Sida 1 av 4
Iv
51
Ivrige Ivar
520i-88 e 34
Hej alla glada BMW ägare.
Har som sagt en BMW e39 (525 iatouring-01) som behöver olja.
Måste man ha oljan som BMW säger?
Den kostar ju 675 kronor för 4 liter och i min bil ska det vara 6 liter.
Så jag undrar om det är någon som har kört på någon annan olja.

Går säkert snabbare änn 130 men varför?
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Det räcker med att oljan har "rätt" klassning.

Biltema säljer en olja (Länk som uppfyller samma klassning (A3/B3/B4, API SL/CF) som "BMWs" oljor Castrol SLX (API SL/CF ACEA A3/B3/B4). Kostar 419:- för 10L.
Sedan finns det andra faktorer som gör att en olja är bättre/sämre dock inom klassningen. Den skillnaden tror jag är så oerhört marginell för en bil som används som en vardagsbil. Däremot om man rejsar så blir det andra faktorer som spelar in.

Annars kan du alltid söka här på forumet så har du spaltmeter att läsa.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Till din bil ska oljan även uppfylla BMW longlife-01, vilket begränsar urvalet något.
Johan B kommer nog mer mer info snart.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
har hört att den bästa oljan är delsyntet för då håller packboxarna bäst...

en gång BMW, ALLTID BMW!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Delsyntetisk olja har inga direkta fördelar gentemot helsyntetisk olja, förutom literpriset. Att packboxarna skulle hålla bättre med delsyntetisk olja får nog betecknas som en ren skröna...annars får vederbörande lägga fram en logisk och vetenskapligt fastlagd orsak till påståendet! ;o)

Oljan skall som sagt vara BMW-longlifeklassad (klass LL-01 from årsmodell 01), om man skall hålla de långa oljebytesintervall som BMW förordar. OM du byter oljan oftare (t ex halva tiden) kan du med största sannolikhet använda olja som saknar LL-klassningen utan problem, om du väljer olja med förstånd och använder en bra syntetolja.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Iv
51
Ivrige Ivar
520i-88 e 34
Så med andra ord ska man köra på BMW `s DYRA olja.
Har varit på Toyota i dag och där har dom samma longlife olja för 70 kronor mindre för 4 liter så den finns ju billigare.
Så om det ät någon som vet vars man kan köpa longlife olja billigare änn 675 kronor för 4 liter är jag tacksan för den innformationen.
Hur är det i Finland. Har hört att oljan är mycket billigare där.

Nya däck och man kan ligga före alla andra
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Det är väll viktigt om något att ha en så bra olja som möjligt till en bil som nyttjas i vardagstrafik, med alla tempratursvängningar och start och stop m.m

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ivrige Ivar:

Om du vill fortsätta med långa oljebytesintervall så ska du köpa en LL-01 olja, du måste inte köpa oljan hos BMW - det finns de som köper från Tyskland och kan hålla betydligt lägre priser: Länk

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ivrige ivar.
Kolla när din bil är tillverkad M54 motorer tillverkade t.o.m 08/2001 är även godkända för longlife-98 oljor, vilket gör det billigare och beydligt flera oljefabrikat att välja på ca 100 talet. Valvoline synpower 5W-40 a 100 kr litern tex.

///MVH Hasso
Länk
Iv
51
Ivrige Ivar
520i-88 e 34
Hur tar man reda på det?
Står det på registreringsbeviset?

Nya däck och man kan ligga före alla andra
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Man slår in sitt chassienummer här tex.de sista tvåbokstäverna och femsiffrorna

Länk

///MVH Hasso
Länk
Är det någon som har en förteckning på LL98 respektive LL01 oljorna som finns på marknaden? Det hade underlättat en del i oljejakten.

Sen så undrar jag vad skillnaden är på LL98 och LL01. BMW själva häller LL01 i allt nuförtiden. Är det "bättre" med LL01, eller bara dyrare för oss konsumenter?
Hittade denna förteckning av Johan Bondesson 2003-01-06 på forumet men den är inte dagsfärsk. Länk Finns även det något annat?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Skillnaden -mellan 98 -01 är att 01 oljorna har enbart 0W-30/40 medans 98 har båda 0W-30/40 samt 5W-30/40 i viskositet skillnaden.
LL-98 funkar även för serviceintervallen upp till 2500 liter använd bensin.
det finns en lista som Johan B gjort på syntetolja under mektips service.
Listorna finns i BMW tekniska specifikationer (TIS)

///MVH Hasso
Länk
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej alla!

Vad sägs om följande blandningen förutsatt att man byter olja två gånger under en rekommenderad oljebytesintervall? Tanken är givetvis att sänka kostnaden för motoroljan men ändå ha en bra olja i motorn.

50% Valvoline SynPower eller Agrol F1 Zenit + 50% Biltema helsyntet

Som bekant har både Valvoline SynPower och Agrol F1 Zenit rätt klassning men är dessutom BMW LL-98 godkända, medan Biltemas helsyntetiska olja uppfyller enbart klasspecifikationen. I det här fallet är det Biltemas olja som sänker literpriset.

Vad händer med LL-additiven och LL-egenskaperna hos den ingående LL-98-oljan i så fall? Kan man förvänta sig att resultatet blir en olja som är till 50% LL-98?

Ha det gott

Ellinas
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Kom igen boys.

Finns det någon vetenskaplig undersökning som är gjord som klart visar nyttan med att ha BMW LL kontra ej LL?
Visst! Jag skulle kunna lägga in och jmf två cylindrar i mitt elektronmikroskop och se en oerhörd eventuell skillnad på nanonivå men innan man kommer upp på um nivå eller högre då man faktiskt kan märka/känna en "praktisk" skillnad så tror jag att bilen har blivit skrotad för länge sedan.

Att BMW säger så är väl ganska klart men jag är fortfarande skeptisk till det hela då BMW vidhåller att jag skall till min lilla 520 ha LL.
1992 då bilen gjordes så var kvaliteten på olja troligen ljusår från dagens.
Johan! Har det inte hänt mkt med oljorna sedan -01 då Ivrige Ivars bil gjordes? Eller har utvecklingen stått still?

I ärlighetens namn vem kan på fullaste allvar slaviskt tro att man "måste" ha i LL?
Om det vore så viktigt så borde min original 745 (volvo) ha skurit för länge sedan. Den har gått på "oklassad" billigast för dagen olja sedan den var ny. Jag köpte den ny 1988. Den har idag gått 47 000 mil och fortfarande är den i "toppskick" (i förhållande till miltalet) i motorn. Om nu oljan vore så oerhört viktig borde bilen ha rasat för länge sedan. Iofs har jag slaviskt bytt oljan var 1000 mil (puuhh 47 byten) kanske det är det som är det viktiga.
Dvs hur ofta man byter snarare än till vad? Det är nog kärnpunkten!

Ett annat exempel. Ärligt! Hur många här kommer att åka med originaloljan i sin vxl-låda i 40 000 mil utan byte?? Trots att BMW säger att det är = for life olja. "- Det behövs inte bytas"
När jag bytte på E39n vid 14 000 mil så var det inte grant.

Att köra på samma olja i 2500L kanske kräver att den är LL men vem vill köra så länge på samma olja?

Att köra på BMW godkänd olja i ett garantiåtagande perspektiv är en annan sak. Där är det självklart att man måste köra på BMW LL olja iofs är det disskuterbart likväl som att man ej behöver serva bilen på BMW verkstad för bibehållen garanti.

Nä! Jag tycker det hela liknar Kejsarens nya kläder.

Mvh, Thomas E

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Glömde!

Jag menar inte med mitt inlägg att man skall fylla på vad som helst utan bara att det finns lite rim och reson i sitt "risktagande" :)

Mvh, Thomas E

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Likt hassos resonemang i Länk

Mvh, Thomas E

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ellinas:

Både Valvoline Synpower och Agrol F1 är riktiga hel/fullsynteter medan Biltemas "helsyntet" innehåller högt förädlad mineralolja (EHVI/VHVI), men det gör Castrols Magnatec också...

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Givetvis "måste" man inte ha LL-olja, men användandet av sådan olja är ett krav för att garantier (både normala och förlängda) skall gälla.
Räknar man på kostnaden för att använda LL-olja resp. att använda "normal" olja och byta dubbelt så ofta, lönar det sig inte ekonomiskt att frångå LL-olja.

Den stora skillnaden mellan LL-klassad olja och icke LL-klassad dito, är att man genom olika tester VET att oljan klarar vissa uppsatta specifika testkrav efter att oljan har slitits enligt fastställda normer (enligt testspecifikationerna för LL-klassningarna).

Vissa (kanske många) syntetoljor som inte är LL-klassade idag, skulle troligen klara klassningarna om man bara genomförde testerna....men de kostar stora pengar att göra dem, så många oljebolag struntar i att genomföra dessa "specialklassningar" av oljan.

Sedan 01 har det givetvis hänt en del på oljefronten, den tydligaste utvecklingen är att allt fler bilmärken har "långa oljebytesintervall" och att oljorna tenderar att bli allt tunnare i viskositeten och ha krav på väldigt låg friktion för att hålla bränsleförbrukningssiffrorna på ett minimum. I USA är det många bilar som "skall ha" 0W20-olja i motorerna....
Båda dessa krav gör att allt fler bilar "måste" använda sig av syntetolja. Billiga mineraloljor lär bli allt ovanligare och relativt sett allt dyrare i takt med att fler bilar behöver de bättre oljorna.

Detta är också synbart i BMW-LL-klassningen som Hasso påtalar. En 5W-olja har helt enkelt för hög friktion och viskositet när den är kall för att klara några av de specifika kraven som finns för BMW LL-01-olja...detta trots att den kanske klarar alla andra specifikationerna med bravur!

Jag rekommenderar inte att man blandar olika oljor med varandra om man inte måste, eftersom man i sämsta fall kan rubba additivbalansen i oljorna och då få en något sämre olja än vad den sämsta oljan av de två blandade är ensam. Då är det bättre att välja en olja och undvika blandandet.

Livstidsolja i växellådor har man börjat backa lite på i USA och frågan är om man inte kommer att återgå till några fastställda bytesintervall (fast då troligen ganska långa sådana mht till syntetiska transmissionsoljornas större motståndskraft mot nedbrytning än mineraliska dito). Det har visat sig medföra en del problem med att inte göra några oljebyten alls, inte minst i automatlådor...

Personligen är jag lite oljeskadad och använder helsyntetisk LL-klassad Synpower (eller Neste City Pro med samma LL-klassning) i motorn OCH byter den dubbelt så ofta som jag egentligen skulle behöva. Dessutom har jag redan hunnit med några byten av olja i bakaxel och växellådan, samt monterat magnetpluggar i både motor, växellåda och bakaxel....men det är jag det! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Tack för ditt svar Johan B!

Jag hade en förkänsla själv av att det inte var helt riskfritt med att blanda men nu har jag fått det bekräftat. Det lär bli någon av de LL-klassade oljorna som jag nämnde i mitt inlägg även fortsättningsvis. Jag har kört länge på Valvoline SynPower, särkilt då Micro hade årliga lågpriskampanjer på den förut, men nu tänker jag prova Agrol F1 Zenit också.

Ha det gott

Ellinas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.