AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.464

Högt hc och lambda värde?

Ma
9
Marcus5
Bmw 325i -91 (e36)
Jag har läst igenom massa men endå inte riktigt hittat nått med så här höga värden.
Hursomhelst så var jag och besikta bilen igår men fick reda på att mina avgasvärden inte var alls bra..

CO = 0,0 (0,5) bra värde
CO 2500= 0,0 (0,3) bra värde
HC = 1370 (100) på tok för högt värde
Lambda = 1,05 (0,97-1,03) högt värde

jag undrar vad det kan vara för nått som är trasigt ?

kan tillägga att jag har bytt stift och olja+filter precis innan och att det är en bmw 325 e36 -91 det rör sig om.
Bilen går oroligt på tomgång, testade att ta ur Lmm när bilen va igång och då gick den inte lika oroligt längre.
Varmkörde den innan besiktningen också, tacksam för svar

MVH Marcus
kr
17
krille535
525iAT -02
har haft en likadan bil med samma problem.
Lambdasonden var felet.
Hur går din bil för övrigt då??.. har nått väldigt skumt fel på min 320 verkar inte få någon ordning på det.. men till skillnad från din när jag kopplade ur Lmm vid gång svajade tomgången rejält och till förkklaring fick jag att det att den svajade är nog en smutsig tomgångsmotor men förövrigt tappar min all kraft vid cirka 2000 Rpm
Hoppas det löser sig för dig

Bimmer
Ma
9
Marcus5
Bmw 325i -91 (e36)
Krille535 okej ska byta den och testa :) tack för svar

Bimmer67: Okej jo bilen går väl lite ryckigt ibland men det är inget som stör effekten iaf jag tycker den går hur bra som helst men kommer förmodligen gå ännu bättre när jag fått ordning på värderna :)
Helt klart en underbar bil att köra med bra prestanda och väghållning, och snygg är den ju också :)

Tackar för svaren

Mvh Marcus
Hade problem med HC på min 320 E36 -92. Tankade etanol på macken och vips så gick bilen igenom besiktningen u.a!
Detta efter tips från den duktiga autopower-panelen...
Jag hade problem med avgasvärden på min M40 motor för något år sedan. Det berodde på att jag hade ett litet hål i slangen mellan filter boxen och insuget. Då fick jag dåliga avgasvärden, samt att den svajade på tomgång, framförallt när den var kall. Och om man varvade upp motorn som de gör på besiktiningen så höll den inte jämt varvtal, utan vandrade upp och ner hela tiden.
Så mitt tips är att kolla gummislangarna i motorrummet, är de sedan 91 så är det dags att byta.

mvh
/Jörgen

Volle Geschwindigkeit speichert Zeit
Ma
9
Marcus5
Bmw 325i -91 (e36)
Okej! jag tackar så mkt för all hjälp.. ska ta itu med problemet så fort jag har tid :(
Tråkigt nog så har ju nån försökt sno bilen igår :/ så det måste inhandlas nya lås och grejjer nu.. att man aldrig får ha nått ifred! blir så trött på sånt..

Kan tillägga att bilen har stått stilla i 4år av förra ägaren..
så jag ska ta ett test på katalysatorerna och byta lambda. vi får väl se om det löser sig.. hoppas på det så det inte är nått mer..

återigen tack för alla svar :) underbar sida det här!

Mvh Marcus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.