AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.776

E90 Touring, välja 325i eller 330i?

Sida 1 av 3
Hej!

Står i bilbytartankar pga en ny liten luden familjemedlem som behöver någonstans att få plats i bilen. Jag har idag tre bilar, en renault megane scenic -05, en Honda S2000 -05 och en Opel Vectra -99 och två motorcyklar... Jag lever ensam och det känns i dagsläget lite som overkill att ha hela den här vagnsparken... Renulten och opeln är ju hmmm... rätt tråkiga att snurra runt i så det blir helst hondan man åker i men där får ju knappast vovven plats ;) . En E90 touring kom då i åtanke men då jag inte har mycket kunskap om BMW så vill jag gärna ha lite tips på vad ni tror är vettigast? Ligger i valet och kvalet mellan en 330i utan särskilt mycket utrustning och en 325i med betydligt mycket mer utrustning MEN är det inte så att 330i är mer basutrustad än 325i? Ska upp till den lokala handlaren inom kort men tänker definitivt inte bli nersnackad av honom utan vill veta vad jag ska ha och varför när jag tar snacket med honom! Så jag ber er goa BMW gubbar och gummor, gimme your knowledge!!!

Johan, snart med plats för vovve i rolig bil!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Dilemmat att välja en bil med större motor och lite utrustning eller en med mindre motor och mer utrustning har nog många funderat över och det är nog rätt individuellt vad man väljer. Själv köper jag hellre en 2-3 år gammal bil för att få större motor med mycket utrustning.

Här är några trådar där E90 diskuteras, både när det gäller utrustning och intryck...Länk Länk Länk Länk

___
//Ulf
tack för länkarna, hade missat dem trots flertalet sökningar. Om jag stod i den situation att köpa en bil privat hade jag definitivt tittat på en äldre bil men nu är det tjänstebil och inte förmånligt annat än att köra en max 2 år gammal bil.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Mer godis i en 325i än en snik utrustad 330i skulle jag säga.
Rätt tänkt, Johan!

Skicka baguetten och sopeln åt skogen, och köp dig en E91 :) Det blir svårt att kombinera 330i med vettig utrustning utan att det drar iväg till långt över 400k. 325i med "lagom" utrustning är nog det förnuftigaste valet! Ett utmärkt komplement till din härliga S2000 och jag är övertygad om att du kommer att bli nöjd. Ut och provkör med dig :)

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
tycker du gör ett bra val att skicka iväg renaulten och opeln... jag skulle satsa på en 325 med massor av utrustning istället för en 330 som knappt har någåt...
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Sorry, måste komma med en avvikande åsikt: 330 > 325...

Men det har att göra med vem man är, personligen försöker jag alltid att sträva så högt upp i modellfloran som bara ekonomin tillåter... 330:n är ju knappast snikutrustad standard heller?
Om valet står mellan 325 o 330 så är det ett personligt val som bara en provtur i bägge som kan få dej att välja, funkar bättre än en massa foruminlägg ifrån bmw-frälsta :)
ch
50
christer.n
325iTouring-06
Helt rätt Jakob-lkpd,ut och prova så får du en egen inställning.Jag köper bil efter vad jag tycker och skiter i vad andra säger.Enligt den svenska avundsjukan skall man köra Lada.
Vilken utrustning är det du är sugen på? Som sagt 330 har ju en del utrustning standard. Men det skiljer ju 60 000 kr mellan bilarna och det får man ju sannerligen en del extrautrustning för. Hmmm, jag förstår ditt dilemma. Tveksamt om 330 är värd de där extra 60000 om inte annat har du ju redan en rolig bil! Näe satsa på 325:an och skaffa dig lite extra finesser. hmm, tror jag... :)
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
christer.n

Så sant som det är sagd! :-)
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Keiser

Det finns väl inget som finns extra på en 330i mot en 325i förutom lite andra fälgar! Det mesta måste plockas på via extra utrustning!

58.000kr är dock prisskillnaden! Det finns en tråd om det här på forum.
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
mulifunktionsratt, takrelings vet jag är standard plus att alla paket är billigare till 330.
17 tumsfälgar istället för 16 8 tusen
Finns säkert fler skillnader
Skulle tro att det reala skillnaden blir nånstans runt 30-35" beroende på utrustning

Går nog inte att räkna krasst 58 " tusen skillnad mellan de olika modellerna

Du får säkert 10 % rabatt på en tjänstebil. så där tjänar du några
tusenlappar till mo 325
mvh
Andre: nej jag jämförde inte de modellerna emellan utan mer "allmänt" välutrustad. Jag menar om han för en liten extra peng får den utrustningen han vill ha (som sagt båda har ju en del standard) så är det kanske läge att köpa 330:n. Är ju dumt att köpa utrustning man "inte vill ha" bara för sakens skull.

Var lite oklar kanske... :)
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Keiser. Ok.

Korak , hittar inget om takrelings ( avser Sedanen ) men du kanske tänker på den kommande Touring modellen?

Länk
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Mer info finns även under denna länk:

Länk
tack för all info, jag åker nog upp på torsdag och lämnar in en offertförfrågan på en 330i E91 och en 325i E91 med M-paketet och försöker provköra vagnarna. Jag är ganska ointresserad av motorstyrkan i 330i då jag ska ha den som bruksbil och bara behöver lagom (jepp, är ju från sverige!) med effekt. Effekt har man i lekbilen och hojen!

Ganska intressant i det här fallet är också leasingkontraktets restvärde med tanke på att mina bilar rullar många mil per år (c:a 5-6000 mil), detta brukar dock gå att diskuteras fram till en lösning med säljaren. Sen är det frågan om jag kommer göra en total rokad i min bilpark och byta in s2000 mot BMW'n och sälja de andra bilarna för att köpa en 325 E30 och leka en säsong (nån som har någon SSK/Fyndbörsenklassad till salu?!)

//Johan Nordlund
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Fr.o.m när kan man beställa nya E90 med M-paketet, någon som vet? Vad ingår där i alla fall?
All extrautrustning för 325 E91:

Länk

M-sportpaketet är tillgängligt i lackeringarna: Titansilver, Le Mansblå, Safirsvart, Sparkling Grafit, Alpinvit, Japanröd.

Innehåller i övrigt:
- Klädsel: Tyg/Alcantara Blue Shadow Antracit/Svart
- Sportchassi
- Sportstolar
- M Lädersportratt
- Interiörlister Aluminium finslipad
- Innertak i antracit
- Instegslister med M-emblem
- M fotstöd (förarsidan)
- M aerodynamikpaket
- Shadowline högglans
- M lättmetallfälgar Dubbeleker 194, 17 tum

Pris 39.000:- (325 E91)

Enligt BMW i Umeå finns M-paketet fr o m september-produktion, så det går alltså att beställa omgående.

//Chrille
På bilderna jag sett har jag inte alls imponerats över M-paketets utseende till E90 och E91, så jag hade nog skippat det till förmån för annat godis :)

Johan,

Det låter som en spännande Rokad du har på gång. Välkommen i BMW- träsket och varmt välkommen till Autopower :)

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om jag skulle köpa en E91 325/330 så skulle jag garanterat ta fyrhjulsdrift om det finns till Touringen.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.