|
|
|
|---|---|
|
Har tänkt att montera den underbara 525 tds motorn i min båt. Hur mycket av elsystemet behövs för att få den att funka? Det är ju en del elektronik även om det är en diesel. Någon med erfarenhet om detta? Vad väger motorn? m30 i e30 | |
|
Hej! har oxå försökt att få tag på info om det går och hur det går ihop med drev och liknande.hör av dig om du får reda på någonting mvh anders AW |
|
|
Har monterat ur motorn ur bilen och kört den helt lös med alla reläer, motorstyrning mm hängande löst. Inkl. den elektroniskt styrda gasen. Monteringen mot Volvo pentas 250 drev kommer att ske med en kardan, då jag valt att flytta fram motorn ca 70cm för bättre viktfördelning. Den förra motorn, Volvo B20 marin satt monterad rakt på drevet, mot akterspegeln. Har fått kontakt med ett företag i Göteborg som tillverkar det vattenkylda avgasgrenröret åt mig. Har sett prov på vad de kan åstadkomma och det ser bra ut. Ska få mitt grenrör nu i slutet på Januari. De kunde även fixa Tranmissionskåpa mellan BMW motorn och de flesta förekommande drev. Jag ska ha motorn i en Runnö 22. Vad har du för båt? m30 i e30 |
|
|
jag har en nimo 22-1980 med en penta b30 och 270 drev.men tycker inte att en b30 är så kul och den drar lite soppa.Har tittat på bilder på en runnö 22 och den e väldigt lik min båt. Det låter riktigt intressant.vad heter företaget i göteborg? hur mycket väger din båt? men det blir först nästa vinter isåfall.berätta gärna hur det har gått med bygget och om båten går bra med motorn.säg till om du behöver några elscheman.slutade på mitt jobb hos bmw för 1 vecka sen så jag har alla elscheman och sånt. AW |
|
|
Riktiga BMW marinmotorer: Länk Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
kolla på dom riktiga marinmotorerna så ser du att dom inte ser så roliga ut+ säg till om du hittar en bra dieselmotor på den sidan.45 hästars diesel räcker inte till så långt vet du AW |
|
|
Har ingen aning om vikten på min båt. Köpte den som ren.obj. i höstas. Säljaren påstod att den skulle göra ca 27 knop men det måste vara i överkant tycker jag. Får se hur den går när jag får den i sjön. Företaget heter UNION MOTOR. Sök på det så får du fram tel.nummer mm. Elscheman kan nog bli aktuellt längre fram i tiden. m30 i e30 |
|
|
Tjena. Har ett litet projekt som jag byggt och funderar på en ny motor till den... Det är en liten midjestyrd bandvagn. Motorn som sitter i nu är en 2.3 l opeldiesel med trestegad automat. Funderar på att kanske sätta i en 525 tds med automat, om det får plats. Därav frågorna: Är det lockup på lådan Hur mycket elektronik är det till den (separat styrbox) Nån som vet måtten på motor med låda, totallängd samt bredd är det som är lite kritiskt... Hoppas nån kan hjälpa mig... Mvh Andreas |
|
|
Det är lockup på lådan. Total längden på motorn är ca 80cm är jag för mig. Kan kolla mer exakta mått till helgen om det är intressant. Det är sep. styrbox till lådan. m30 i e30 |
|
|
Oki... så du har en motor att mäta på, kolla åxå hur bred den är, har c:a 60 cm på bredden i ramen. om du har automatlåda så mät totala längden från kylfläkten ända bak till kardanflänsen åxå... Tack på förhand! Så det är en separat styr box.. vad tror ni, är det krångligt att koppla in och få det att funka eller går det att tvångsköra, med en spak bara till växelväljaren och en knapp till lockupen...? Mvh Andreas |
|
|
Hej, har även jag satt i en 525 tds motor från -95 med styrbox i vår båt. har fått igång den på startgas men inte på rätta bränslet. har monterat separat förpump så det är bra flöde fram till pumpen,. det kommer dock inget bränsle uppe vid spridarna, någon som vet hur Boxen skall anslutas, vad den kräver för att fungera, gaslägesgivaren är ansluten. och lika kabelstammen mellan motor och box, |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.