|
|
|
|---|---|
|
Har i samråd med tjejen kommit fram till att sälja z3an och köpa mig en billigare bil typ 320i.. Vad händer då? Jo, jag springer på en som vill byta med mig.. och han ger 85 emellan ungefär det som är rimligt. Provkörde hans bil och han min, verkade i sin ordning så 3 dagar efter gjorde vi affär! När jag ska åka vidare med hans bil startar den inte.. Men jag tar ut nyckeln och prova några gåner så hoppar den igång.. och det verkar vara någon form av startspärr eller nyckel fel.. elektriskt är det iaf.. så vi börjar diskutera. har redan postat ägarbeviset.. så vi skrev avtal om att bilen ska lagas för hans kostnad.. bara dom hittar felet den har vart inne för det för 3v sen.. dom bytte startrelä och vartalssensor... Han förklaring var att bilen fungerat bra sen dess.. hurvida den stämmer eller inte vet jag inte, och tänker inte dra det åt något håll. 85 tusen och en bil som startar men med krångel.. när den väl är igång verkar den fin fin... känns lite tungt bara... Avkännaren till nyckel är bytt, samt givaren och startrelät.. provar olika nycklar.. och när den hoppar igång går den perfecktpå första.. ibland går den direkt ibland efter några försök.. verkar dessutom som det är helt hopplöst om man inte tar ut nyckeln och börjar om med varje start.. skummt så den ska in i övermorgon på verkstad och kika över den igen... han tar kostnanden.. om det inte är för dyrt då häver vi köpet. Hörde någon sa EDS enhet.. Någon som haft liknande fel ? Kan även häva köpet tills 8 sep, som vi har skrivit i avtalet... Råd och moralisk hjälp.. ville inte smutsakasta någon med denna tråd utan bara råd.. Men helt klart känner man sig lite snuvad! //Sebbe | |
|
Om detta är privat affär tycker jag han har gjort ett bra jobb. Verkar som en mycket reko kille. Länk |
|
| Håller med, det låter som en ärlig kille. Jag tror Du hörde EWS istället för EDS. EWS:en är den elektroniska startspärren, den s.k. immobilizern. På E34 så vet jag att den går att plocka ur så att man slipper den helt men på Din bil vet jag inte. Dock hade jag problem med min EWS - ibland startade bilen helt enkelt inte, fick då vänta typ en kvart och sedan försöka igen och då gick det perfekt. Bytte batteri och sedan var det problemet ur världen så om det är ett gammalt batteri så kan det vara idé att byta det. | |
|
Jag håller med, det kan vara ide att kolla upp batteriet. Det bästa är att mäta med en belastningsprovare, som visar vilken spänning/ström batteriet ger under belastning. En annan möjlig felkälla är själva tändningslåset, eller snarare kontaktdelen. Kan klibba eller kärva och ge alla möjliga konstiga symptom. /// Gunnar E. |
|
|
Ja, vi är lugna och sansade.. så jag hoppar bara på att bilen fixar sig.. så jag får använda den och han min.. Batteriet kickar runt startmotorn bra men det känns skummt, den enda som hjälper är att dra tändningen av och påså hoppar den igång helt plötsligt.. det borde inte vara helt ovanligt, någon annan som lyckats ? Inbillning eller inte , men det känns som att den startar om man väntar någon minut.. |
|
|
läste nu iefter hand det här.. på forumet! Men som sagt så sa han att han lämnat in den. för inte så länge sen.. "Har problem vid en del tillfällen när bilen har stått ett tag att starta den igen , efter några försök går den igång igen.Den krånglar aldrig med någon ojämn gång under körning eller andra underligheter. Tacksam för tips" Vi låter Arosauto ha sin gång så löser det sig! |
|
bustorp |
Låter ju nästan som tändplattan i tändningslåset. Glapp eller förslitning. Om det nu finns tändplatta på BMW. Har bara varit med om byte av tändplatta på ett 15-tal VAG när dom betett sig på det viset. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.