|
|
|
|---|---|
|
Mina vindrutetorkare går ej ner till viloläge,,vad kan vara fel??? Har även problem med regnsensorerna som inte vill fungera.-. kanske har det ett samband | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Börja med att byta torkarreläet, kontakterna brukar bli brända mm och det kan ge flertalet olika felfenomen bland andra det du beskriver., sitter i elektronikboxen under höger kupefilter under huven. ///MVH Hasso Länk |
Mr Magic |
Mina torkare kan traska iväg en torr och solig dag ibland, funkar annars som normalt. Får ibland "starta" dom via känslighetsläget på armen när det kommer regn men sedan funkar det. Samma bekymmer eller är det vanligt? Går dock ner normalt. |
| Det är normalt. Du måste aktivera regnsensorn varje gång du startar bilen. Skyddsåtgärd för att du inte ska bränna motorerna om bladen är t ex fastisade. | |
|
Då är det fel på min bil då för ibland får jag starta dom med reglaget och ibland går dom igång av sig själt när det börjar regna. Har även uppptäckt att dom har en tendens att gå igång när det är torrt och solen kommer mitt på sensorn, då kan dom slå 1 eller 2ggr. Fast på vintern så måste jag alltid starta dom med reglaget. |
|
Miper335 |
Bli inte klok på bruksanvisningen i alla fall gällande regnsensorn! Vet att man måste aktivera den varje gång som tändningen varit bruten men förklaringen i boken är förvirrande. Aktivera sensorn genom att ställa tändningen i ett visst läge samtidigt som du för spaken till intervall läget. ( torkarbladet skall då först vifta en gång ) Alt. att man vrider på "intervallhastigheten" på spaken. Tändningen är ju alltid på om motorn är startad så då återstår ju bara alternativet med "intervallhastigheten" Men om man då ställer spaken i intervall läget och vill ändra hastigheten så aktiveras ju regnsensorn!? Många av dem fungerar inte som de skall eller inte alls och vitsen med en sådan funktion måste ju vara att man alltid kan köra med sensorn aktiverad så att man "slipper" ändra spaken själv vid behov? Utav vilken anledning har man då kvar de övriga manuella lägena? Min verkar fungera som den skall varpå de andra lägena är överflödiga så länge skiten fungerar. hmmm |
| Det är väll inte "intervallhastighet" man ställer när man vrider utan känsligheten på regnsensorn. | |
|
Persson: det kan man välja själv. Det finns info i någon tråd om exakt hur man ska göra men man kan välja om man vill ha regnsensorfunktionalitet eller vanlig intervallfunktionalitet. Om man ha valt det sistnämnda så styr den lilla ratten intervallhastigheten. Om man har det ställt i regnsensorläge så måste man alltid snurra på den lilla ratten eller röra spaken så att torkarna går ett svep, därefter så är regnsensorn aktiverad tills tändningen bryts. Att torkarna går igång av sig själv tyder alltså på något fel men verkar alltså inte vara helt ovanligt och jag hade samma syndrom då och då på min 540. ___ //Ulf |
|
|
Programmer: Ok då vet jag, trodde det var samma spak för bilar med och utan sensor men olika funktion. Jaja, eftersom den bara slår någon gång var 20:e gång man startar bilen utan att den är aktiverad så får det vara så länge. Sensorn fungerar ju när det regnar ivarjefall och på vintern verkar det inte som om den drar igång utav sig självt. |
|
|
Lär man ta bort kupe filtret helt för att komma åt boxen där relät är och sitter de på höger sida från de hållet man sitter i bilen? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jepp du får plocka bort hela "lådan"som kupefiltret sitter i med det är en snabb låsning och så bälgen mot torpeden. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej hasso! har de där problement att torkarana inte går ner i rätt viloläge. Tack ska du ha. |
|
|
Var ute i helgen och åkte lite i regnet när jag helt plötsligt märkte att regnssensorn inte ville fungera riktigt. Det fungerade så länge torkarna gick hela tiden men så fort dom stannade så ville dom inte gå igång igen och det hjälpte inte att bara snurra på "hjulet" utan man fick stänga av och sätta på torkarna igen. Då gick det tills dess att dom stannade igen. Det jag har märkt är att dom inte stannar i sitt "hemmaläge" utan går ner och vänder föratt sedan gå upp 5cm och stanna där. Är det reläbyte som gäller för mig eller är det något annat? Vad kostar ett relä ungefär? |
|
|
Missade visst några trådar när jag sökte.....verkar som om det är folkes tips enligt denna tråden Länk som jag bör följa. Men ena frågan kvarstår, vad kostar ett relä? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.