AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.277

Skuren m40!?

Hej! Misstänker att min m40b18 är skuren på nån cylinder, och ska därför lyfta toppen o kolla läget.

När jag tog bort insuget så möttes jag av rejält med svarta olje (?) avlagringar på insidan. Är detta normalt?
NF
440
NFd
325im -87
Testa med ett kompprov innan du börjar och skruva, kanske i onödan.
Med korta stadskörningar kan det nog bli sotigt och oljigt i insuget i en gammal motor.

Nisse
I haynes står det att motorn måste vara vid normal arbetstemperatur när man gör komptestet. Det är ganska omöjligt på en motor som inte startar. Dessutom har jag inget instrument att mäta kompressionen med.

Motorn har gått varm och kärvar litegrann då och då när jag kör på startmotorn. Borde alltså vara något som gått snett i blocket.Under ventilkåpan ser det fint ut, men jag vet inte om jag kan se om ventilerna är krökta utan att lyfta toppen?? Hursomhelst så verkar det ju som att jag ändå måste riva motorn. Eller?
NF
440
NFd
325im -87
Nej motorn behöver inte vara varm för att se stora skillnader på tryck
mellan cylindrar. Biltema har kompmätare.

Nisse
Hej ta du ett komptest.. varm eller kall spelar ingen roll som föregåendeskrev så om det nåt väldigt galet så märker du det även på en kall motor.. men visst hade du haft en fungerande motor som verkar bli knepig när den blir varm så skall du kolla när den uppnått arbetstemp.... men i ditt fall så tror jag att om det är en skuren cylinder så märks det nog stor skillnad om du gör ett komptest

Bimmer
Ok, får väl bli ett komptest.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.