AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.221

PROBLEM med Airbag och torkararm

Sida 1 av 2
M-
36
M-DANNE
530DA TOURING MED STORA M-PAKETET -02.
Har en 530d Touring mod 2002 med M-Paket som rullat 14400 mil.För några dagar sedan började airbag lampan lysa lite då och då för att sedan försvinna efter några mils körning.Detta händer varje gång man skall köra bilen.Har varit på Wölkes (BMW) i Göteborg för att kolla vad det är för fel men det visar inget i deras dator.Någon som vet vad det kan vara?? Så har också torkar armen slutat att funka på bakutan,någon som haft samma problem ?? MKT Tacksam för hjälp...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag tror att du har fel i släpringen i ratten, eftersom det är det enda fel på airbagsystemet som inte tänder lampan kontinuerligt, andra fel lämnar felkoder som måste raderas för att släcka den.

Bakrutetorkaren törs jag inte svara på, men det kan ju ev vara kablageavbrott i övergången till bakluckan tex reläfel eller säkring.

///MVH Hasso
Länk
Inte för att jag vet vad detta beror på, men hur mår ditt bilbatteri? Kolla det, det kan ge sådana spökfel.
M-
36
M-DANNE
Tack så mycket för svaret Hasso.Vet du hur man kan kolla upp om det är fel på släpringen i ratten ??? Och isåfall hur man åtgärdar det.
MVH Daniel
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När det gäller torkararmen bak så brukar det samlas smuts och annat i själva fästet som gör den trögare och trögare att dra fram och tillbaka.

Öppna glasluckan en bit och pröva att med handen föra torkaren fram och tillbaka. Om det går trögt så fortsätt tills det går lättare. Det finns någon sensor i motorn som bryter om motståndet i torkaren är för stort och det vanligaste är så att torkaren stannar någon decimeter upp. Den manuella manövern bör man göra då och då och samtidigt smörja med något så att det inte beckar igen.

___
//Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är nog bara att byta släpringen, glappande fel kan vara omöjliga att få fram speciellt när man letar,om man inte har en uppkopplade skrivare i kretsen under drift.
har du multifunktionsratt ?? inga andra funtioner som radio,farthållare som strular ?? är ju olika släpringar till olika rattar se länk.
Länk

tyvärr så har jag inget annat tips angående detta problem, då jag inte vet nått annan fel som orsakar din symtom. Men det dyker ju upp nya då och då.

///MVH Hasso
Länk
M-
36
M-DANNE
Jag har M-Multiratt med alla funktioner men dom funkar allihop.Kan man byta släpringen själv??
Torkararmen går löst och fint.Jag hittar inte reläet till torkarmotorn.Säkringen var iallafall hel.
MVH Daniel
Jag hade fel på min släpring på min gamla 523iat,på den så funkade också multiratten i stort sett alltid men vid några tillfällen när jag hade i farthållaren så la den bara av,samt att felet i släpringen gjorde så min boardmonitor strulade.Min airbaglampa lyste även den lite då och då.

//Amerikansk X-5 surrogat ägare
M-
36
M-DANNE
Bytte du släpringen själv??
Nej det gjorde BMW och det var inte dyrt, 1210:- plus 340:- i arbete.
samt att alla felminnen kollades upp och nollades.

M-
36
M-DANNE
Tack för svaret..
Skall prata med BMW imorgon så får jag se om det är det som är felet..
MVH Daniel
M-
36
M-DANNE
Har varit på BMW.Det var inte fel på släpringen,ingen kan hitta felet,jag får panik.Någon som har något bra förslag.MVH DANNE
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Och hur konstaterade dom att det inte var fel på den ??

///MVH Hasso
Länk
M-
36
M-DANNE
Dom körde den på datorn och sa att allt fungerade som det skulle.Inga felkoder.Det var Wölkes i Göteborg.Vet någon om det finns det någon duktig BMW Mekaniker i Göteborg ???BMW i Göteborg (mölndalsvägen)är ju inte kloka där fick jag till svar att eftersom det är en importbil var den förmodligen krockad och inte riktigt ihopsatt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det funkade självklart eftersom lampan inte lös eller glappade just när datorn var inkopplad heller hur??
Men det kanske är en för enkel tankegång.?? :)
Du får nog inga felkoder alls på ett sånt fel gissar jag på, eftersom det inte fanns nått i minnet heller och du fortfarande har felet kvar då och då.
Men det är i allafall min teori, och Wölkes är vad jag vet duktiga med bra referenser.
Inget att få panik över :) det löser sig nog. Finns säkert Göteborgare som har mera koll på verkstäderna.

///MVH Hasso
Länk
M-
36
M-DANNE
Ja det löser sig alltid,bara så trist under tiden det är fel,man har svårt att låta bli att tänka på det bara.Skall åka till Rigo bilservice i Halmstad nästa vecka (dom verkar duktiga) om inte någon annan BMW mek dyker upp i Göteborg.Ha dé så gött Lasso och tack för all support....
MVH Daniel
När mina problem med multiratten och lysande airbaglampa uppstod,så for även jag till BMW verkstaden och dom sa "det är inge fel någonstans enligt DIS testet"då bad jag dom använda sig av multirattens funktioner och ev svänga med ratten ja jag bad dom simulera körning och vips så visade sig att jag hade defekter på släpringen.

Å vad jag saknar min gamla 523a.

M-
36
M-DANNE
Tack för tipset bayer münchen.
Skall åka till BMW nästa vecka så får jag se vad dom säger.
MVH Daniel
Go
119
Gorgonit
Alpina B10 4.6 -1999
Audi S4 - 2004
Nissan Micra Cab - 2006
Hej

Jag har liknande problem och Hasso har gett mig rådet att det troligen är släpringen i rattnavet. Nu beeter sig elektroniken lite konstigt överlag. tex

airbaglampan kan blinka till, ABS lampan kan lysa ibland, inne belysningen kan tändas mitt i körningen, boardmonitorn fungerar sporadiskt, radion likaså, farthållaren fungerar ibland.

Men sedan kan ratten ställa in sig som den skall och då blinkar airbaglampan till och sedan så fungerar alla saker helt plötsligt...

Vad tror du Hasso? Tror du fortfarande att det är släpringen som är defekt?

Jag har en tid hos BMW den 29 sep. för felsökning men jag tror att jag skall be dem byta släpringen utan felsökning och kvarstår problemet då får de felsöka. Eftersom släpringsbytet skulle kosta ca 2000kr endast.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vore det min bil så skulle jag nog byta den och se vad som händer, eftersom jag aldrig lämnar/lämnat in en bil på verkstad, dessutom har tillgång till diagnosprogram utanför BMWs värld men som sagt det ska du ta ställning till själv. BMWs felsökningar kan ju leda till dyra räkningar har vi sett under årens lopp. Visst kan det var nått annat fel, som glappa anslutningar, dålig jord eller nått annat, sånt kan man inte förutse, för då vore man lika bra som Joe Labero :)

///MVH Hasso
Länk
M-
36
M-DANNE
Har varit på BMW för 3:e gången och felsökt allt man kan tänka sig,mätt upp varenda slinga i bilen inklusive släpring.DATORN säger inga fel.Nollade allt i bilen men efter en liten stunds körning kom den där j-vla airbaglampan upp igen med samma mönster, tänd 4 sek sedan släcks den i 20 sekunder och så håller den på tills man kört ca 7 mil sedan försvinner problemet, men stänger man av bilen en liten stund så kommer samma fel.Man blir så j-vla trött bara.Vad skall man ta sig till.Finns det någon därute som kan hjälpa mig.PLEASE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.