AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.200

Prisbild E30, 320 86-89 sedan

Sida 1 av 2
Hej
Slänger ut några frågor kring E30 320, då min son som nybliven 18-åring har visat intresse för dessa. Han har bland annat visat mig följande bilar (han vill ha den lite stylad)
Länk
Länk
Länk
Han scannar just nu blocket kring dessa bilar.
Så mina frågor är:
Vettig ungdomsbil?
Reservdelar?
Hur är prisbilden?
Han kan spendera max: 20.000:-
Finns det andra alternativ inom BMW?
"Krav" som han önskar:
Manuell och sedan, mkt mer vet jag inte.
Men jag tänkte se om jag kan hjälpa honom att hitta en vettig bil.
Så jag är tacksam för svar och tips.

Micke
Hade nog satsat på den röda om jag letat 320 i den prisklassen. Tycker de borde kunna gå ner lite i pris också.
Prisbilden tror jag är ganska stabil om man köper en fräsch.
Reservdelar finns det ganska gott om beggat så det borde inte bli nåt problem.

/Johan

Min bil: Länk

parolof
försäkringpremien är ju inte gratis heller för en 18åring i kombination med en e30
parolof> Beror höga försäkringspremier på att den är lätt att stjäla eller är dom inblandade i många olyckor?

micke
Tror det är en blandning av många stulna genom åren och att många unga nyblivna körkortsägare är med i olykor. Därav höga premier.

/Johan

Min bil: Länk

835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Det går ju att hitta en tidig E36 318 för runt 20.000:-... måste vara ett bra köp tycker jag, om det inte är så att han absolut vill ha BMW med 6:a då...
Pär:an> Som "förståndig" far så har jag gett honom dom tipsen, dels för att han får en modernare bil, billigare i försäkring osv, men vi får väl se vad han hittar till slut (det kanske är mkt drömmar, ideer i början).
Men vi söker vidare så får vi se.

mvh
Micke
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Påminn bara honom att jag har sett alltförmånga fina E30 320/325 snurra/i diket. Flera gånger nyblivna körkortsägare utan respekt för bakhjulens drivkraft...

Lite löv/damm eller blött + dåliga hjulvinklar/däck i kombination med fullgas o kurva/rondell, resulterar i blixtsnabb snurr - har sett 2 sådana händelser live.

Jag har haft 320 E30(glad 18 åring som köpte den, skrotad inte långt efter), men kan nämna att 318 M40 anser jag är bättre. t.ex. acc. skillnad är ej märkbart, men förbrukning definitivt.

Den röda var väl annars OK

Den nya kärleken: Länk
E
1.156
E
320 ci cab -04
MJ

FD-ormen säger ngt mkt förståndigt. Tilläggas kan att E30 inte är särskillt krocksäker. Bilen konstuerades under sent 70 tal. Köp en E36 istället. Sen kolla försäkringen innan ni bestämmer er. Min E30 318 is kostar mig helförsäkrad normalt ca 7000 kr per år. STH + garage +35 år 17 skadefria år. (Nu är den entusiastförsäkrad ca 1200:-).

318 E36 kostar säkert lika mkt men är mkt krocksäkrare. Köp en sån istället

E30+ 18år +vinter kräver mkt omdömme. Hur körde du när du var 18? Alla har vi ju varit 18....

E

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,ska jag komma med lite "negativt" angående E30 då :)

Krocksäkerheten är i absolut "strykklass" vad jag läst iaf,så köp,men krocka inte..

Snygga bilar ,är ju själv lite sugen på en E30,visserligen ett "halvt vrak" som det verkar ,men ändå sugen ;)

Vad gäller "pengen" på exemplen högst upp så låter det iofs lite dyrt, men de verkar(OBS! VERKAR) ju vara fina...

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

E hann före :)

Mvh Janne.
Hej
Mkt kloka ord från er och jag håller med, är själv lite skeptisk till E30, men hur övertalar man en son på 18 år och som "bara" har 20 lapp att spendera.
Jag har själv sagt mkt av det ni framför här ovan (skall även visa honom kommentarerna). Att E36 är modernare och krocksäkrare håller jag med om, men den är väl också bakhjulsdriven, så den är väl lika vansklig på vintern som E30, eller?
Har surfat runt lite själv på blocket avseende E36 318, men dom flesta ligger ju en bit över 20.000:-, men har hittat några som jag skall föreslå
Länk
Länk
Länk
är detta rimliga priser, eller finns det prutmån neråt 20'?

E> När jag var 18 så hade jag morsans gamla Saab 96 V4 och puttrade runt i och den gick inte att köra så häftigt med (tur var väl kanske det) så jag tog det ganska lugnt, men trots bilen så ville brudar hänga med (har försökt att förklara detta för grabben, men...).

mvh
Micke
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Vinteregenskaperna är betydligt bättre på E36 trots likaledes bakhjulsdrift,annan modernare bakaxel på E36 bl.a.,inte alls lika "sladdvillig" axel.

Har ingen direkt koll på E36 priser men visst,exemplen dina är väl "hyffsat" prissatta..Naturligtvis beroende på det "verkliga" skicket..

Mvh Janne.
Den sista av de tre länkade bilarna verkar ju vara i bra skick. De andra två lite halvrisiga. Sen finns ju också E34. 5-serien brukar generellt ligga lägre i pris än 3-serien. Det borde gå att hitta en årsmodell 90 eller däromkring för runt 20'. För ekonomins skulle är det ju bäst att satsa på en 4-cylindrig bil som förstabil. I så fall är nog E36 att föredra.

Mvh Johan
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Som bruksbil fungerar e36 mycket bättre och kostar inte mycket mer i inköp om han kan tänka sig en 316i eller 318i.

Som tidigare sagts är krocksäkerheten viktig, speciellt, med nytaget körkort.

Racerbilen: Länk
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
För att vara lite motsträvig skulle jag inte rekommendera en tidig e36 med fyrcylindrig motor d.v.s de med M40 motorn, kamremsbyten titt och tätt, ofta slitna kamaxlar samt en allmänt trög karaktär.

Bättre är att försöka hitta en tidig 318is eller en 318/316 av senare årgång och med M43 motorn. Alternativet är som många påpekar en e34 som också är en på många sätt mordernare och säkrare (inbyggd understyrning samt bättre krocksäkerhet) bil än e30.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Tack för svaren.
Dum fråga kanske, men hur vet man att det är en M43 motor?

mvh
Micke
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tryggve, jag håller med dig. Men för 20kkr blir det inte lätt att hitta en skaplig 318is.

M.J. Motorkoder: Länk
Från -94 på en 318e36
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,ska vi spekulera i andra BMW modeller lite till, då tycker jag att grabben gott kunde nöja sig med en 528i E28 i "mycket bra skick" för lite mindre pengar...Det som blir över efter ett dylikt inköp går till bensin :)

En av de bästa modeller som BMW "spottat ur sig" enligt mig.

Mvh Janne.
Now we talking;-)))
Men är inte detta en "värre" bil avseende försäkring, väghållning, reservdelar driftkostnader osv., med tanke på att det är en större motor en 318/320?
Men visst är den läcker (jag har inte vågat föra detta på tal än), men efter en snabb sökning på blocket så hittade jag dessa
Länk
Länk
Länk
Men den känns nästan värre en 318/320.

mvh
Micke
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
M30n är något av det bästa BMW byggt i hållbarhet, en redig och stabil klump med mysigt ljud och bra bottenvrid. Rena slitdelar är inte dyrare än till M20, bränsleekonomin är sådär...
Dock är e28 en gammal konstruktion den med och krocksäkerhet och rosttålighet är långt ifrån en e36.

Försäkringen är snarare billigare då femman inte är en så utpräglad busbil (läs mindre kul) som en trea.

M43 motorn som sitter i e36 (från -93B) och e34 (från -94B) med fyror känns igen på kamkedjedriften, tändmodul istället för fördelare/rotor samt avsaknandet av det ihärdiga knattrandet från toppen. Dessutom har den tre hästar mer (115) och bättre bränsleekonomi än M40.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.