AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.052

Vad har ni för lufttryck i däcken på eran M3

M3Tussen
Hej

Undrar över vilket luftryck man egentligen ska ha i sina däck (ej vid bankörning) då jag är nybliven M3 ägare.

Kör sommartid good year eagle F1 GSD-3 med profil 235/35-19 fram och 275/30-19 bak. Vintertid är det Dunlop WinterSport M2 225/45-17.

Vad skulle ni säga att jag bör köra med på fram respektive bak på sommar och vinterhalvåret? Hur kör ni?

/M3Tussen

M3Tussen
Då var sökfunktionen åter i bruk efter lite serverproblem. Ser att det verkar vara drygt 3 som rekommenderas. Lite mer bak än fram.

Man bör bruge sökfunktion, akurat!

Vad är det för fel med det som BMW rekommenderar (fram 2,3 - 2,8 bar och bak 2,4 - 3,3 bar)? Jag kör med Michelin PS2 och 2,5 bar fram (235/35-19) och 2,7 bar bak (275/30-19). Vissa däck kräver lite högre lufttryck men det är oftast bara vid ihållande högfartskörning på autobahn som man behöver mer än 3,0 bar.

/RS2
M3Tussen
Tycker du verkar ha seriösa inlägg här på AP och då du har samma dimensioner så tar jag nog inte i fullt så mycket som jag först hade tänkt. Blev rekommenderad att alltid ha minst 3 bar då man kör på lågprofildäck. Lägger mig nog strax under 3 istället för autobahn besöker man ju inte så ofta..tyvärr. ;)

Tack för svar.

/M3Tussen

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det finns många inlägg på detta forum där väldigt höga däcktryck rekommenderas. Jag ställer mig lite frågande till tryck på runt och över 3,0 bar. När jag kört med så högt tryck på bana har det resulterat i försämrat grepp. Faktum är att på bana har mina G-Y F1 GSD-3 fungerat bäst med runt 2,5 bar. Vanliga gatdäck har för mjuka stommar för bankörning och behöver lite hjälp med lufttrycket för att man inte skall börja nöta för mycket ner på däcksidorna. Därför ger lägre tryck än 2,5 bar försämringar enligt min erfarenhet. Lite högre tryck går säkert bra, men drar det upp mot och över 3,0 bar börjar greppet försämras. Tänk också på att trycket i däcken lätt stiger när bilen körs lite mer aktivt. Kall och varmluftrycket kan skilja en hel del.
I vilket fall måste man komma ihåg att vad som är idealiskt däcktryck kan variera en hel del med körstil och yttre omständigheter, samt givetvis också vilken bil och vilka däck som används. BMWs rekommendationer, som RS2 framhåller, är nog en bra utgångspunkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.