|
|
|
|---|---|
|
Vilken M3 skulle ni satsa på om den ska användas främst på bana? Det står mellan e30 / e46, en e30 kan man ju köpa ganska billigt och lägga ner ganska mkt pengar på tex ny motor, stötdämpare osv en e46 skulle nog få vara ganska original då dessa fortfarande kostar över 300`. Ngn som har någon erfarenhet av dessa på bana? /// mstrutsen | |
|
Köp en billig M3 E30 och bygg en DTM-kopia med alla dom rätta bitarna! Kanske blir lite dyrare än 300k men du blir ju iaf värst :) |
|
|
Som exempelvis en sån här "rätt bit": Länk |
|
|
Att lägga alla sina sparpengar på sin första banbil är inget jag rekommenderar. Då kommer du aldrig lära dig köra på riktigt. Köp dig en bil med lagom väghållning och motor och bromsar som håller för att plågas. Köp dig en bil som du har råd att sätta i räcket vilken dag i veckan som helst utan att gråta blod. Varfördå? Jo, för att lära sig köra på riktigt måste man ha råd att åka av emellanåt. Har du aldrig åkt av har du aldrig varit tillräckligt nära gränsen. Om du köper dig en bil som är jättesnabb från början så kommer du aldrig behöva lära dig köra bra. Det kommer räcka att köra som vilken farmor som helst och ändå åka ifrån andra. Köp dig något så du lär dig köra rätt! Nog är jag partisk, men jag kan inte tänka mig en bättre första banbil än en 318is E30. Köper du en frisk sådan så håller den för att pinas precis hur mycket som helst. Tro mig, jag vet. Hade en sådan som banbil i två år och gjorde absolut inte mycket mer än vanlig service. Det är kvalitet det på en bil som är 15 år gammal. Det du behöver göra med en sådan för att den ska fungera kanon som banbil är att sätta på en uppsättning R-däck, ett par trevligare belägg fram, frisk bromsvätska och en trevlig stol och vips sitter du i den bästa skolbänk du kan tänka dig för att ta rätt väg ut på banan. Det är mitt tips. Köp för allt i världen inte en jättesnabb bil från början utan lär dig köra från grunden. När du sedan lärt dig köra "på riktigt" så kan du gå vidare och trimma på bilen alternativt byta upp dig till något annat. Exempelvis en M3 E30 eller annan M3:a. |
|
|
Kloka råd från Haglund. Ett till tips är att då och då gå in på www.rejsa.nu och se på formumets köp/sälj-avdelning. Skapligt ofta läggs det ut 318is, inte sällan som redan har bur och bra stol monterade. Nu är snart årets bansäsnong över, vilket innebär att du har tid att välja och vraka lite bland de som läggs ut till försäljning. Tänk på att det överlägset roligaste med bankörning sker från det ögonblick man flyttar foten till bromsen och fram till dess att man har raka hjul ut på den efterföljande raksträckan. Mycket effekt ger visserligen lägre varvtider (om man kan utnyttja den), men frågan är om det blir så mycket roligare. Om du ändå vill ha mer pulver än vad en 318is erbjuder så är nog det logiska steget M3 E30. |
|
|
Den "italienska" M3 e30 är kanske ett alternativ? Flåklypa |
|
|
Haglund2306: Jag förstår vad du menar och det ligger mkt i det du säger, man får väl pinsamt nog erkänna att jag kört av med två bilar iofs var det ett tag sen nu varav en var en M3 3,0 som jag ägde i ett år, äger nu en 3,2 sedan ett år tillbaka och har kört rätt friskt med den emallanåt. Har sjukt mkt kvar att lära och funderar på att gå "fahrer training" nästa sommar på Ringen, vet inte som det säger så mkt men jag är ungefär en min långsammare på ringen än vad sabine är så man är ju inte värdelös på att köra... /// mstrutsen |
|
|
Flåklypa: "italienska" M3 E30, vad är det för speciellt med en sådan? /// mstrutsen |
|
|
Hagalund är en klok man...lyssna på han..:)...annars går det att åka i en snabb bil bara man kör långsamt som jag..:) |
|
|
mstrutsen: Här finns lite om "italienska m3an": Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
he he ja visst är han det men haken är att jag tycker det är kul med en snabb bil och är nog mest intresserad av att köpa en sådan, sen att det säkert är mkt klokare att köpa en 318 är en annan sak.. Frågan är om M3 E30 är bra att ha på bana tänkte då mest på vikten om man jämför med E46..ngn som egna erfarenheter? /// mstrutsen |
|
|
Vikten talar ju för M3 E30. En fördel med lättare bilar är att de kan ha mindre storlek på bromsskivorna, vilket gör det möjligt att ha mindre fälgdiameter. Därmed kan du få ner däckskontot en hel del. R-däck är klart billigare i 15-tum än 18-tum. |
|
|
nädå..men allvarligt talat så på bana så är M3 E30 bäst helt klart..det är den enda av dom som är tillverkad för bana från början..vilket är ett stort + för det kostar betydligt mindre att göra i ordning den för att det krävs nästan ingen ombyggnad för att vara väldigt snabb....men visst kostar det ändå att hålla dom igång. |
|
|
M3 E36 med ställbart går och köra rättså fort när de svänger också. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.