AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.773

prisförfrågan för att Ditecbehandla bilen.

Sida 1 av 2
Wh
187
Whalle
523i touring-00
Tjenare på er.
Ja som rubriken löd,var och fick en pris uppgift idag
4000:- för en grund behandling+ 1800:- för att räta
ut ett antal dörruppslag på 2 dörrar.Sedan fick jag 10%
rabatt för att vi jobbar på IKEA.Det var tydligen något
erbjudande här i Älmhult.
Måste väl vara ett hyffsat bra pris eller.
Jodå tämligen normalt med ca 4000:- för en stor beg bil trevligt med IKEA rabbat visar ju att man bryr sig lokalt....
1800:- för "bulmassage" är ju en bråkdel av vad en lackverkstad skall ha för samma jobb..

Slå till!!

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Wh
187
Whalle
523i touring-00
Ja jag har beställt en tid nästa vecka,hoppas det blir bra.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kolla bara att det är inkl moms för det var någon annan som fick en överraskning när dom hämtade bilen. Var iof inte i Älmhult. 4000kr är bra pris för en Touring, kommer inte ihåg exakt vad jag betalade men det var mer än så. Även bulbehandlingen kostade lite mer men det slapp jag betala eftersom dom inte lyckades fixa den.

___
//Ulf
Det är egentligen uppåt väggarna dyrt för lite polering och massage. Materialkostnaden är väl nästintill obefintlig. Så vad landar deras timpeng på egentligen kan man fråga sig.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Bra hantverk är riktigt riktigt snuskigt dyrt. Deras timpenning lär ju vara lika mycket som en advokat debiterar per timme.
1800:- låter rejält dyrt för "bulmassage". Jag betalade själv betydligt mindre nyligen, men tog då själv kontakt med buckelkillen (i stället för att gå via en rekondfirma). Priset jag gav var mot kvitto, alltså inget svartjobb.

4000:- för en Ditecbehandling låter dock som ett vettigt pris. Jag har fått pris på 3.900:- (inkl. invändigt och motortvätt), och då har jag en mindre bil.

mvh Manor
Wh
187
Whalle
523i touring-00
det kostar 900 per dörr sedan spelar det ingen roll hur många bulor det finns.
bustorp
Jag vet inte vad en Ditecbehandling tar i tid men uppskattar det till 7-8 tim. med avfettning/tvätt/motortvätt/tork. Avgår material ca. 3-400:-.
Återstår en timlön på ca. 450:-/tim. Inte så våldsamt.
Vad tar BMW-verkstad i tim?

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Länk
Bustorp...de lägger aldrig ner 7-8 timmar på en bil. 2 bilar per dag och person räknar åtminstone det ställe som jag var i kontakt med...det blir en något högre timpening ;-).

mvh Manor
bustorp
Manor:
Du menar att dom avfettar/tvättar/torkar o polerar i 3 steg på 4 tim?
Det kan ju bara inte bli bra.........Då handlar det bara om kvantitet, inte kvalitet.

Länk
Jag är inte helt hundra men jag tror att en dylig behandling tar 10-15 timmar.

///Micke
Touringklubben: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Micke: det är möjligt att behandlingen tar denna tid men det är knappast någon som jobbar med bilen alla dessa timmar. Jag har bara gjort en grundbehandling och dom behövde ha bilen två dagar.

Sen funkar det ju inte så att man bara betalar för material och timmar. Det finns nått som kallas "kundnytta", dvs låt kunden betala för den nyttan han har av produkten eller tjänsten och med tanke på att dom i regel har fullt upp att göra så verkar ju även kunderna tycka att det är värt merkostnaden mot en mer traditionell polering+vaxning.

___
//Ulf
Bustorp:

Ja, jag menar att det är mer kvantitet än kvalitet på jobbet om det görs på 4 timmar. Det är möjligt att andra ställen än den jag var i kontakt med har ett annat upplägg. Min uppfattning är att det är viktigt att se på något referensobjekt innan man slår till. Bara för att samma medel (Ditec) används innebär det ju inte att underarbetet är identiskt utfört. Detta förstår väl de flesta, men det framgår ju inte direkt i reklamen ;-).

mvh Manor
bustorp:
Det är inte trestegs utan FEMstegs. :-) ---> Länk
Är än mer övertygad att en ordentlig Ditecbehandling inkl förarbete tar 10-15 effektiva timmar.

///Micke
bustorp
Håller med dig, Micke. Finns inte en chans i h...ete att man gör 2 om dagen, inte ens med halvbra resultat. Bara tvätt/tork tar ett par timmar, om dom inte blaskar på en blöt bil förstås, vad vet jag....
Men om det tar 10-15 timmar så har dom inte mycket i timmen över, den saken är klar. Alla bilar blir inte så kanonbra heller, det har jag sett. Men det beror mer på rekondaren tror jag. Alla passar inte till det hantverket, det bara är så.
Men dom verkar ha många nöjda kunder och det är ju bra, det ger gott rykte.

Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Behövs det 15 timmar för att utföra en behandling borde dom nog byta jobb.

//Player
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Varför inte fråga "polernisse" här på forumet.

//Player
Själva Ditecbehandlingen tar nog inte mer än 30 minuter till en timma, det är poleringen INNAN som tar tid!
Det är helt meninigslöst att lägga en behandling om man inte har ett BRA underarbete!
Lackar du på en skitig bil oxå?

///Micke
Jag pratade precis med en av de anställda på Ditec i Lund och när de har mycket och göra passerar 35 bilar om dagen genom deras lokaler.
Detta innefattar givetvis stenskottlagning, vanlig polering, inredningstvätt osv.
Men låt oss antaga att hälften av dessa bilar ditec behandlas.

Jag vågar nog gissa att de inte har mer än 5-6 timmar effektiv poleringstid på en bil vid en Ditec behandling.

Anlägningen har ca 10 anställda.

Man är ju själv tokfåne som kan lägga 12 timmar om dagen en hel helg för att lägga putsen, de finns INGEN som bryr sig så mycket om sin bil som en själv.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
bustorp
Hoppas vi kan få klarhet i detta av någon som jobbar med Ditecbehandlingar så vi slipper spekulera. Det är som Micke säger att underarbetet är det viktigaste, oavsett vad någon annan påstår.
Det finns inga genvägar till ett bra resultat.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.