AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
938

Vikt/effekt

An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Om man har en bil med en motor som nuvarande är på 125 hk och vikt ca 1300 kg. Hur stor blir skillnaden om man bibehåller samma effekt men sänker vikten till ca 950 kg. Den borde ju bli en del kvickare. Men ungefär vad skulle man kunna jämföra mot i effekt/vikt? Om man antar att en 325 väger ca 1400 kg får man fram att det blir 7,3 kg/hk. Jag skulle få 7,6 kg/hk i min bil. Skulle detta då betyda att de skulle bli ungefär lika kvicka?
63
79
635 Turbo
635 CSi -84
Stämmer ganska bra, givetvis så påverkar körskicklighet, grepp, utväxlingar o.s.v en del också.
men en gammal dragracing tumregel har varit att om du har 2 kg/hk så motsvarar det 402m på 9,9sek och ca 210km/h i slutfart..sedan kom turbobilarna och visade sig ha högre slutfart än jänkarnas ideal.
På så vis kan man dra slutsatsen av att 900hk plast golfar, kanske inte riktigt kunde utnyttja sin påstådda effekt...

Johan
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Har för mig att det finns en gammal tumregel som säger att 100kg viktminskning motsvarar ungefär 10hk efektökning... så en sänkning från 1400 till 950 borde då ge ungefär samma resultat som 45hk extra...

Detta gäller givetvis bara inom ett visst intervall, men det kan ju vara ett riktvärde iallafall...
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Okey, min mening med det var bara att man borde isåfall kunna höja prestandan ganska rejält genom att minska vikten. Både genom acceleration pga vikten och även kurvtagning/inbromsning borde bli effektivare och mindre påfrestande.

Jag har tänkt mig mekaniskt trim och en effekt på ca 170 hk. (2 liters sugmotor) och en vikt på ca 950 kg. Motorbyte är inte aktuellt pga besiktningsproblem. Och jag vill absolut inte trimma hårdare för man vill ju gärna ha en körbar maskin även på lite lägre register.

Det kommer att resultera i ca 5,6 kg/hk.

Hur är det med turbokonvertering av en bil som är nyare än -76. Har hört att det ska vara omöjligt om det inte är en flyttgods bil. Men det finns ju ett antal bilar som rullar med turbo. Alla kan ju inte vara flyttgods. Hur har ni bär ni er åt att få dem igenom? Räcker det med att besiktiga som ombyggt fordon eller att LB regga?
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Ojdå, från 1300 till 950 dvs. 35hk skulle det ju vara, men jämfört med 325:an har du ju 100kg (10hk) försprång redan från början isåfall...
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Funderar på att göra något liknande på 323'an till sommaren. Hur ställer sig bilprovningen till en bil med totalt rensad inredning och 1 ev 2 rallystolar? Med totalt menar jag mattor, orginaldörrsidor , mittkonsoll , ljuddämpningsmattor , innertak osv. Brädan blir nog kvar iaf....

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Vet inte riktigt hur era E36:or ser ut, men en 325:a väger väl inte mer än en 320? Vad skulle väga mer på en 325:a? En org. 325:a väger 1360kg.

Mvhy Jimmyboy
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Jimmyboy: Det var bara en uppskattning av vikten. Och bilen jag har räknat på är inte BMW:n...har en liten busbil också (Porsche)

David: Det ska inte vara några problem bara bilen typas om till 2 och det får inte finnas några vassa kanter eller liknande.
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Läste detta på Alfaklubbens hemsida

”Lättare bilar klarar större sidkrafter. Lättning genom att allt onödigt tas bort har tre fördelar:
- Det väger inget.
- Det kostar inget.
- Det som är borta kan inte gå sönder.”

För hela artikeln gå till

Länk

/Anders C
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Jo typningen vet jag ju. Det jag funderar på är vad som måste sitta kvar? Fönsterhissar osv... Hur blir det då man typar om en lättad bil för tex 2pers , blir det omvägning då oxå eller?

MVH David Öfverdahl-Forslöf
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Omvägning blir det garanterat = lägre skatt

Du får inte byta vindruta
Samt sidorutorna fram måste nog vara orginal (tror jag samt öppningsbara)
Alla andra rutor kan bytas ut till lexan.

Byt ut alla lösa karossdelar mot glasfiber eller kolfiber.

Plocka bort alla onödiga tillbehör som inte behövs för bes/körduglighet.

Köp lättare fälgar

Byt ut icke bärande delar mot tex aluminium.

Och använd tävlingsstolar (det är där den största viktminskningen finns att inhämta på en enskild sak)

Wi
16
Wippermann
325i -88
DBR -MTB hårdtestad på Steilstrecke.
BMW CS 1467
Kan bara hålla med anders G, köp lättare fälgar = minskar masströghetsmomentet. 20 kg mindre roterandemassa är inte fel varken på strippen eller i kurvorna.

Less is more?
Single piston performance
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Anders, om det är en Porsche (924?) som du har tänkt att bygga om, så glöm allt gällande motor byte som du har läst om här, det är ganka så fritt vad som gäller motorbyte på dom.Hör efter med din lokala station bara, vad som gäller ang bromsar och chassi.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Varför skulle det vara fritt på en porsche 924 ?
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Pelle:
Jasså det säger du. Jo det är en 924. Kanske får ta en tur till dem och kolla vad som gäller då. Såg en motor på drygt 300hk som skulle passa utan problem och det vore ju inte fel med 3 kg/hk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jonhny, Porsche är lite trevligare att skruva med när det gäller effekthöjande och motorbyte.Det mesta som kan göras med dom är redan gjort.
Anders, jag har inte själv skruvat med någon 24´a
(Lt sport) men den finns i fabriks utförande med turbo (924turbo och carrera gt) så med rätt chassi uppdateringar så tror jag inte det är några som hellst problem.
Hade själv en våldsamt trimmad Porsche för några år sedan (hemma bygge) och det var inga problem vid besiktningen/typningen.
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Det låter bra det. Vill ju kunna dra en org. M3:a utan problem hehe...

Då borde en 900 kilos bil med cirka 330 hk röra
på sig ganska fint eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.