AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.850

Skriva kvitto som omfattar ägarbyte?

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag vet inte om detta är rätt delforum, men någon kan säkert hjälpa mig med detta. Jag ska betla och hämta en bil nu i veckan så snart nuvarande ägare besiktigat den. Problemet är att den är skriven på ägarens far av försäkringsskäl. Fadern bor 30 mil bort och har ägarpapperen hos sig. Han kommer inte hem förän mot slutet av veckan. Jag vill ha bilen snarast och ska vi invänta att fadern skriver under ägarbytet och skickar det till brukaren/sonen så tar det ju evigheter.

Kan fadern/ägaren skriva ett kvitto där han försäkrar att han skickar mig påskrivna ägarpapper efter betalning? Skickar han ett sådant kvitto till sonen/brukaren kan vi ju göra upp utan att reg.bevis. Av flera goda skäl litar jag på dessa människor, men helt säker kan man ju aldrig vara.

Hur ska man lösa sånt här?

Patrik
Om han kan skriva ett kvitto och skicka till sonen så kan han väl lika gärna skriva på registreringsbeviset och skicka det till sonen. Tar ju ca en dag för posten att leverera ett brev så skickar han det idag före typ 18.00 så är det ju framme i morgon. Personligen så skulle jag inte köpa en bil utan att få skriva alla papper samtidigt som jag betalar men om det är folk som du verkligen litar på så kan det väl funka.
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Betala när du får ägarebeviset påskrivet...
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
GE-> Han är bortrest, men ett kvitto kan han ju skicka från där han finns, ägarbeviset kommer han inte år förän torsdag kväll, vilket skulle innebära att jag inte kan skriva på det förän nästa vecka. Men jag får väl sansa mig, hade för mig att jag läst om dylika kvitton bara.

Patrik
Länk är en ganska bra mall för bilaffärer

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
En gång gjorde jag en sådant bilköp. Det tog ett år innan jag blev ägare...
Jag ringde många gånger, men säljaren hade aldrig ägarpapperen, eller så var det nåt annat han skyllde på.
Sen kom det fram att killen som sålt bilen inte heller hade gjort ägarbyte när han köpte den...
Så jag fick ringa en 3:e person och säga: "hej, jag har köpt den här bilen".
Nu var detta en Saab för 1500 kr och jag blev ägare till slut, men ta det som ett avskräckande exempel!
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Det jag såg som en möjlighet var att inkludera att säljaren förbinder sig att skicka mig det undertecknade ägarbytet i köpekontraktet, t.ex. i mallen ovan.

Tanken på att de skulle anklaga mig för att ha stulit bilen känns absurd, men man kan ju aldrig veta. Är det juridiskt säkert att göra som jag beskriver?

Patrik
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Juridiskt sett betyder registreringen i bilregistret egentligen ingenting. Du kan vara registrerad på en bil utan att formellt äga den, precis som i ditt fall.

Jag skulle nog råda dig att sansa dig, gör inte upp affären förrän fullständig och korrekt dokumentation är på plats.

Det kan straffa sig att ha bråttom, det är då som saker skiter sig och krångel uppstår.

(Murphys Law: Om nånting kan gå åt helvete gör det det också, vid det absolut sämsta tillfället och med maximal styrka.............:-)
BraMotorVerkstad
Jag tror t80196 har fel. Det är - sannolikt - försäkringsbedrägeri att låta en person som bor (i glesbygd) officiellt stå som ägare till en bil som körs av annan person (i tätort).

Jag skulle inte göra affär med sådana persoenr.

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Mja...jag lägger mig inte i hur de löst ägandet på bilen, det är inte min sak. Det är inte ovanligt att yngre skriver bilarna på sina föräldrar, i detta fallet har den stått kvar på fadern när sonen flyttat. Han har varit rak med detta från början så det påverkar inte mitt förtroende. Att det i sak kanske är diskutabelt är en anna fråga.

Men jag kommer att invänta påskrivna ägarbytespapper, så bråttom har jag inte egentligen.

Patrik
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Nej, jag har inte fel, juridiskt sett avseende äganderätten.

Du har dock alldeles rätt beträffande försäkringsbedrägeri.

Se denna tråd: Länk
BraMotorVerkstad
t80196, trevligt med en debattör som kan nyansera. :-)

Det är dock så att det finns många säljare att välja mellan - det finns många fler som vill sälja sin bil än som vill köpa.

Då finns det ingen orsak att beblanda sig med folk som trixar.

Jag håller just nu i på att lära mig vilka det är i detta forum som försöker förlöjliga samtal om konsumenttrygghet.

Man skulle kunna fråga vad som är av störst intresse i detta forum:

1. Att som köpare lära sig hur man köper rätt?

2. Ett forum för bilförsäljare?
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag är öppen för att han borde haft bilen på sig själv rent juridiskt. Min poäng är att jag inte bryr mig om vilket. Hans far hade bilen på sig när de bägge bodde utanför storstaden. När nuvarande säljaren/brukaren sedan flyttar och tar med sig bilen låter de ägandet stå kvar på fadern. Även om det inte är formellt riktigt kan jag inte se att det skulle vara olämpligt att köpa bilen!?

Det är ju inte mitt problem, jag jobbar inte med att kolla upp försäkringstagare. Bil som bil. Sen finns det förvisso många bilar, men jag tyckte att den här kändes rejäl, och dessutom utan drömprislapp. Det kunde lika gärna varit jag som slarvat med att låta min far stå som ägare. I detta fall är det dessutom sannolikt att han från början betalt bilen.

Har jag fel eller blandar vi äpplen och päron här? En begagnad bils skicka påverkas väl inte nämnvärt av vem i familjen som varit reggad ägare? Vad som sedan är korrekt kan så klart diskuteras, men hör det hit?

Patrik
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag kan tillägga att jag uppskattar er information och era åsikter. Det är uppenbarligen inte rättsligt riktigt att låta "pappa" ha blen skriven på sig om sonen nyttjar den. Men det är också olagligt att ladda hem musik på nätet, köper ni inte bilar av sådana trixare heller? Var drar man gränsen? Jag ser inte detta som ett tecken på en skrupelfri bedragare som vill lura folk. Det kunde varit jag om jag inte blivit upplyst här om vad som gäller, som sagt :)

Jag hoppas du/ni förstår min poäng, jag vill inte backa från ett muntligt avtal av detta skäl helt enkelt. Det känns inte som något som angår eller påverkar värdet på bilen.

Patrik
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Padde: du tänker helt rätt. Att dom har valt en icke helt regelrätt försäkringslösning kan vi givetvis ha åsikter om men att gå så långt att inte köpa en bil av denna person tycker jag är löjligt. Det är ju ungefär som man inte skulle köpa en begagnad TV av en person som inte betalar TV-licens.

Är det denna bil du vill ha invänta faderns hemkomst och köp bilen när all dokumentation är på plats.

___
//Ulf
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Självklart spelar det ingen roll för dig som köparen om säljaren begår försäkringsbedrägeri.

Det kan man ju ha åsikter om, men det påverkar i sak inte ditt köp.

Vad jag menade var endast att du skall ha all dokumentation på plats och korrekt skrivet innan du betalar bilen för att undvika eventuellt framtida krångel.

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

t80196: Jag tror det var BMV's kommentar "Jag skulle inte göra affär med sådana persoenr." som Padde syftade på.

Även om jag också tycker det är fel att skenförsäkra bilar så blir livet jobbigt om man inte kan ha att göra med folk som skenförsäkrar, ej betalar TV-licens, anger avdrag för resor till jobbet trots att dom inte sparar 2 timmar, använder studentrabatt trots att dom inte längre studerar, etc etc. Och med all säkerhet så har även BMV ovetandes gjort affärer med sådana personer...

___
//Ulf
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bramotorverkstad:

Jobbar du med konsumentfrågor?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.