|
|
|
|---|---|
|
motorhuven ska lackeras om på bmw, kommer den nya lacken bli mycket sämre på något sätt. Kommer det att finnas en färgnyans o ytskillnad? Färgen är cosmossvart. | |
| Nej den nya lacken blir med största sannolikhet mycket bättre än den gamla så du kommer troligtvis bli tvungen att polera upp den gamla för o få den i liknande skick. LÄmna in på rekond-firma. | |
| men ska man inte eftersträva att behålla sin orginallack, det har nämligen blivit en buckla som kanske går att massera tillbaka.. | |
Hawar |
Jovisst ska man göra det, fabrikslacken är ju mycket mer hållbar. Men lämnar du in bilen till en seriös lackerare så kommer du inte att märka ngn skillnad i färg. Detta beror självklart på om resten av bilen är väldigt matt och sliten. Men som Highway star säger, lämna in bilen på en polering i samband med omlackningen så får du bäst resultat. // Hawar |
| Aha är det en begränsad bila så går den nog att räta ut med lite tur. Lyssna med någon bra rekondfirma så kan dom säkert ordna det på det viset istället. Behåll originallacken om möjligt såklart. | |
|
Bättre med en omlackering! Lacken blir starkare tål mer smuts eller stenskott! (av egen erfarenhet) om möjligt ska man lacka flera ggr bilen då blir den hur stark som helst i lacken BMW M-POWER |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Fabrikslacken är under all kritik, en omlackerad bil står sig bättre oftast pga av annan lackkvalitet/typ. ///MVH Hasso Länk |
| Men fortfarande är det så att man ska behålla originallacken om det är möjligt (om den är fri från skador såklart) pga att det är svårt att maskera en omlackering till 100% och attt det KAN medföra att bilen blir mer svårsåld eller sjunker i värde. | |
| Och hur kommer det sig att BMW:s "fabrikslack är under all kritik"? Har det med utsläppsnivåer att göra? Trodde att bilackerare också använde sig av vattenbaserade miljölacker, alltså samma som BMW? Dom har väl knappast heller en arme industrirobotar som lackerar. ;) Nyfiken... | |
bustorp |
Jag vill påstå att ur mina rekondögon tillhör BMW ett av dom bättre märkena vad gäller kvalitet på lacken vid rekond tillsammans med MB. Sämsta jag har jobbat med på senaste tid är helt klart Ford. Tror inte det har så mycket med vattenbas att göra då alla biltillverkare idag har det, eller? Alla lackerare har inte det däremot, kan jag nämna. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
| Äldre BMW hade bättre lack, rent subjektivt i alla fall. Tjockare och mindre apelsinskal. | |
bustorp |
PowerMac: Om du med äldre menar -85 o framåt kan jag inte annat än att hålla med dig. Bättre yta o tjocklek på klarlacken framför allt. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
"Fabrikslacken är under all kritik, en omlackerad bil står sig bättre oftast pga av annan lackkvalitet/typ" Fabrikslackade bilar har sannolikt en högre medelkvalitet än omlackade. Vid omlack har du en mängd manuellt förarbete som skall göras, slarvas det eller begås ett misstag så är bubblor och lacksläpp resultatet. Kvaliteten på omlackeringen är beroende av firma och individ samt vilken lacktyp som används. ___ "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
|
Kan hålla med om att ford har sämst orginallack, det är väldig dålig yta. Och tunn som f-n är den också. I regel kan man säga att orginal har dagens bilar bara hälften av den tjocklek som blir om man lackar en detalj som är ny (olackerad) på eftermarknaden. Därför "orkar" inte grus o annat som orsakar stenskott slå ända ner i plåten utan det blir oftast bara genom klarlacken. Det hindrar rost och blir lättare att lägga igen så det inte syns så mycket. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.