|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag är torsk på det här med trimmning och prylar. Det som jag sitter och funderar på efter att ha läst in mig på det här med 95vs98 oktan, om det ger mer effekt så är det ju tydligt att 98 är bättre om du ökar kompet. Likväl med en turbo så ¨får du mer effekt med 98 än 95. Varför? Energiinehållet är ju lägre för 98. Har det med värmeutvecklingen att göra? Kan någon förklara varför ökat komp ger bättre effekt? Även varför trimmade bilar får mer efekt med högre oktantal. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Om man ökar kompet så blir tempen högre - alltså måste man ha högre oktantal så att det inte börjar spika (självantända). Huruvida energi-innehållet är så mycket lägre på 98 vs 95 har jag inte den blekaste om, men ju högre oktan desto mer svårantändligt. E85 har ju 104 oktan och där kan man tala om väsentligt mindre energi-innehåll, men jag tror det har mer med bränslet att göra. Mvh |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
OK så långt. 1. Ökat komp kräver ökat oktantal för spikningstendenserna. Då har vi frågan varför ökat komp ger mer effekt? Vet att jag planade toppen på min hojj för att få mer effekt - men jag vet ej varför. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Det som gör att kolvarna går neråt vid förbränningen är att luft/bränsleblandningen expanderar när den förbränns. Då trycks kolven neråt och motorn snurrar. Säkert inga nyheter för nån egentligen... Komprimerar man luft/bränsleblandningen innan förbränningen startar så blir det ännu varmare i förbränningen och det gör att luft/bränsleblandningen expanderar mer. När volymen att expandera på är mindre men mängden luft/bränsleblandning är lika stor (som med låg kompression) så blir resultatet mer kraft på kolven. Jag hoppas någon har en bättre förklaring, för denna känns sådär. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
| Högre kompression innebär att luften inne i förbränningsrummet pressas ihop mer innan den antänds av tändstiftet, detta högre tryck innebär en kraftigare explosion vid antändning, och detta är vad som ger mer effekt... om trycket i förbränningsrummet blir för högt, så blir den komprimerade luften för varm och självantänder innan kolven nåt T.D.C (Topp Dead Center; kolvens övre vändpunkt), då detta sker blir belastningen oerhörd på kolv, vevstake och lagringar, och detta är vad man kallar spikningar... | |
pg_ice |
en fråga ang spikningar. ser man på tändstiften om motorn spikar eller hör man det? kör nämligen med Gas och då är det ju ännu viktigare med rätt blandning |
|
Du kan höra det , du kan ha otur och inte höra det. - Du kan se på stiften om maskinen spikat. |
|
|
Hur ser man det på stiften? Jag hör inga tendenser till spikning men mina stift sotar igen fort. Jag misstänker att tändningen och L-jetronic luftmängmätare är lite felinställd. Har en sugtrimmad 323:a från 79 som inte vill gå som den ska.. Hur kollar man om kompritionen är låg? Hur mycket inverkar topplockspackningen på det? Jag menar, hur dålig måste den vara för att det ska ge märkbar skillnad.. Vill ha tillbaka mina blygsamma 173 bromsade drivhjulshästar igen.. (sorry om det är o.t.) |
|
OK så långt. 1. Ökat komp kräver ökat oktantal för spikningstendenserna. 2. Ökat komp ger högre värme = luft/bränsleblanding expanderar "mer" vid antändning. Då har vi frågan kvar för turbobilar och ökat oktan. Hur kommer det sig att man får bättre effekt med en turbobil om man tankar 98 mot 95. Är det i analogi med komprågan? Dvs pga av värmen så spikar turbobilen med -95 = tändning ställs ned = sämre effekt men med t.ex 98 så är tändning "normal" och man får "mer" effekt? eller? men bara om motorn är mappad för 98. Skulle den vara mappad för 95 så borde det väl inte märkas någon skillnad i en turbo om man går till 98? För att få en skillnad måste väl laddtrycket ökas och då "behövs" det högre oktan eller? Då borde det samma gälla en sugmotor men skillnaden är att en turbo är mer "effektiv" eller? Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Kävlingepågen: Besitter inga djupare kunskaper i detta ämne men det man kan konstatera är att en turbomatad bil lättare spikar vilket är anledningen till att en turbobil i regel har en lägre kompression än motsvarande bil utan turbo. Man ska även här lyfta fram Saab som med sin knacksensor (APC) löste detta problem på tidigt 80-tal. I dagen bilar så justerar ju motorstyrningen sig själv vilket bör vara anledningen till att du med en turbobil och framförallt en chiptrimmad sådan får märkbart mer effekt på 98 oktan. Kör du på 95 med ökat laddtryck så är det ju möjligt att spikningstendenser uppstår och motorstyrningen ställer ner tändningen för att hantera detta vilket resulterar i lägre effekt. ___ //Ulf |
|
Då kan man konstatera att använda högre oktan (än originalmappningen)utan att man trimmar ger ingen ökad effekt. Dvs varken en traditionell sugmotor eller turbomotor har någon nytta av högre oktantal. Den enda effekten man får i en turbobil med högre oktan är att man minskar risken för spikning och ej att man ökar effekten. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
| Enligt teorin för en sk otto-motor så sker värme tillförseln vid konstant volym, går man matematiskt in på processen så ser man att processens verkningsgrad ökar med högre kompression. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.