|
|
|
|---|---|
|
Eftersom sökfunktionen inte fungerar så skriver jag ett nytt inlägg. Ska byta motorolja till min bmw e36. Funderar på nån "mobil"-oljan! Frågan är bara vilken? (xWx)? | |
|
Med tanke på att vintern är här snart så ta en 5W-40 eller ännu hellre 0W-40 (men de brukar vara dyra...). Mvh |
|
| Tack | |
| BMW tankar i Castrol SLX 0w30 om du lämnar den till dem så då kan det inte vara dåliga grejer. | |
|
Kan väl inte vara så att BMW häller i SLX oavsett vilken bil du kommer dit med? SLX 0W30 skulle jag inte hälla i en 10 år gammal bil med x antal mil... |
|
| Valvoline maxlife 5W-30. Vet dock inte om det går att få tag på Maxlife med den viskositeten i sverige. Länk | |
| Mobil SuperM 10w-40? hur bra är det i en 328ci -95? | |
| ingen som vet något om det? :S | |
|
SuperM skulle jag inte välja, eftersom det är en mineralolja efter vad jag förstått, satsa på en hel eller delsyntet MaxLife finns bara som 10W40 i sverige Skulle välja MaxLife till ZxVCs bil också |
|
| Valde till slut en delsyntet 10W/40 (API SJ/CF) | |
| Varför är inte mineralolja bra för BMW? | |
|
vad är bäst att ha i en e36 320? delsyntet eller helsyntet? eller kvittar det? hur mycket olja får det plats i motorn? |
|
|
jag skulle har kört med 10W40 olja, märke på oljan bestämmer du själv. 5W40 brukar turbo bilar köra med, för dom behöver fina olja för att oljan ska komma åt inne i lagret på turbon och smörja, men 10W40 brukar vara i alla Sug motorer, även om dom har vipper eller hydrualiska lyftare. men som sagt, jag skulle köra med 10W40.. |
|
|
JErngren > Ditt utlande stämmer tyvärr inte! Läs gärna i trådarna skriva av Johan B. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Acous, jag skulle helt klart köra med en helsyntetisk olja. Den största skillnaden mellan helsyntetiska och halvsyntet/mineral oljor är att när man tillverkar den syntetiska basoljan så får man kolvätekedjor som är lika långa, vilket man inte får med en mineralbaserad basolja. Detta gör att oljan slits jämnt i motorn (eftersom kedjorna är lika långa) och oljan håller en jämn kvalitet mycket längre. Dessutom så brukar syntetiska oljor ha lägre kallviskositet vilket gör att de lättare kan pumpas runt i motorn när oljan fortfarande är kall. Samtidigt så lämnar en syntetisk olja kvar en mycket starkare oljefilm. Däremot är det inte så noga vilket märke du ska köra med, satsa istället den olja som ger bäst kvalitet (läs API / ACEA klassning) för en viss mängd pengar. Biltemas 5W40 olja är en mycket bra olja, API SL/CF och ACEA A3/B3/B4, och dessutom inte speciellt dyr att köpa. Den oljan är betydligt bättre än de bästa oljor som fanns när din bil var ny. Däremot så skulle jag vara noga med att använda ett oljefilter av bästa kvalitet, (använder för egen del enbart MANN eller MAHLE), då billiga filter inte renar lika bra men det viktigaste av allt är att de saknar övertrycksventil, vilket gör att oljeflödet genomfiltret minskar i takt med att filtret sätts igen av smuts. ___ Bilen: Länk |
|
|
Just det, din motor rymmer 6.5 liter olja. ___ Bilen: Länk |
|
|
Hej.ZxVC Helt klart kör Mobil 5w50 billigt och bra.Köp den på Ekohallen. Har en bmw z3 2,8 98 har alltid kört Mobil 5W50 olja i den går utmärkt dricker ingen olja heller.Mobil är i mitt tycke en av dom bästa oljorna. |
|
| ok, nu vet jag! tackar så mycket för era snabba svar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.