AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
6.952

Är import från BMW-handlare i Tyskland värt (över)priset?

BraMotorVerkstad
Om man vill importera själv (från då Tyskland i första hand) kan man välja olika strategier:
1. Från privatperson
2. Allmän bilhandlare
3. BMW-handlare som man finner via www.bmw.de

För mig ser det ut som att alternativ 3. erbjuder den största tryggheten. Är det alltid så? Är det värt det högre priset? EuropPlus-försäkringen ser sympatisk ut. Vad finns det för alternativ?
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Svaret på dina frågor är Ja.

Läs importguiden, den innehåller mycket klokt. Jag importerade en Jaguar XJR från en aukt Jag-handlare i somras och det är tamigf-n det bästa jag gjort sedan konfirmationen.

Den tyska bilmarknaden är tio gånger större än den svenska och inte helt lätt att lära sig på en helg. Och det jag hört om auktoriserade BMW-handlare där nere är enbart positivt. Dessutom får du bra hjälp med alla tysk büråkrati.

Lycka till!

Don't dream it, drive it
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag tycker det är värt det högre priset i de flesta fall. Har du däremot mycket erfarenhet av import, kontakter i Tyskland eller känner till en handlare som är seriös, bra kunskaper i tyska, kan bilar bra så du kan upptäcka konstigheter samt tid att åka och titta på flera objekt så kan du säkert göra en bra affär hos en icke märkeshandlare.

Det borde också finnas en punkt 2.5 på din lista. Märkeshandlare för annat märke än BMW. Dessa ger ju samma trygghet som en BMW-handlare bortsett från att dom inte alltid kan modellen så bra som en BMW-handlare kan.

Köper du hos en BMW-handlare (och säkert också hos en annan märkeshandlare) så är det i mina ögon ett plus den dag du ska sälja bilen i Sverige. Detta bör resultera i att du får tillbaka en del av den merkostnad du hade vi köpet. Du får ju också en bil som du vet är ok när det gäller mil och krockskador och dessutom oftast i ett skick som är mycket gott.

Sen är det inte alltid som priserna hos BMW-handlarna är mycket högre. Hittade själv min till ett relativt bra pris. Man ska aldrig jämföra med de absolut billigaste på mobile.de för de är ofta billiga av en anledning.

___
//Ulf
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det fina med bmw.de gebrauchtwagenboerse är att de flesta bilarna har en EuroPlus-garanti som gäller i 12 månader, det tråkiga är att vid eventuella garantireparationer så måste du lägga ut pengar först - sedan skickar du ner papper på vad som gjorts till BMW och de ersätter dig för dina utlägg.

Se bara till att kontakta Tyskland INNAN ett eventuellt garantiåtagande, så att du vet om det täcks av försäkringen.

Ofta tycker jag inte heller det är speciellt mycket dyrare, mobile.de´s billigaste vrak kan man inte gå efter...

Mvh
I motsats till Svenska handlare, ligger inte Tyska märkeshandlare speciellt mycket över, privata eller vimpelhandlare, skillnaden är försumbar, jag har prövat alla dina alternativ, av dom kan jag rekommendera märkeshandlare i första hand och privatperson i andra, under förutsättning att det är en vettig person, jag hade inga överraskningar när jag köpte min senaste bil, från privatperson, fortfarande 6 månader efter köpet är jag nöjd, vimpelhandlare kan jag inte rekommendera, mina dyraste bilaffärer har varit dom två köpen, självklart finns det bra exemplar från dom också, men som tidigare tagits upp i tråden, noggrann kontroll är väsentligt.

Ska du köpa en 01:as E38, ser jag ingen anledning, att köpa från privatperson, om inte priset är 30-70tkr lägre, vad kostar lagning av navigatorn till exempel, krånglar bilen kommer du vara glad att du köpt med garanti.

Mvh Stephan
BraMotorVerkstad
Programmer, jo jag borde kanske haft en punkt 2.5 :-)

Vanligen brukar det väl vara så att märkeshandlare är dyrare på sina egna märken. Därför borde man då kunna köpa en juste BMW hos en Mercedeshandlare, till exempel.

Å andra sidan är det inte alltid så, skriver du.

Med BMW-handlarens fackkunskap i ryggen ser det ut som en affär där är det allra bästa.

EuroPlus-garantin verkar c:a 60% av bilarna ha.

Jag har läst Importguiden, men vad är "Lieferservice(LS)" och "Premium Selection(BPS"?

(Jag råkade klicka lite fel och hamnade på E65:orna....hm)
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Även för mig som har importerat ett antal bilar så är BMW-handlare att föredra. För mig är det slöseri med tid att åka runt bland vimpelhandlarna i flera dagar och leta. OK om man ser det som semester, och har 3-4 dagar att leka bort, då kan det vara kul att åka runt och kolla bil. För visst blir det billigare att handla utanför BMW.
Det finns naturligtvis bilar med tveksam historik även på BMW, speciellt bland de billigaste på bmw.de, men de är öppna och ärliga om det i så fall.

mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.