AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.835

Slocknar motorlampan av sig själv när felet är avhjälpt ?

jj
8
jjojjo
325i Touring 2001
Jag har provat att tanka E85 och vid ca 40% iblandning tändes motorlampan. Anledningen är försämrade avgasvärden men min fråga är om lampan slocknar av sig själv när avgasvärdena är normala igen eller om jag måste in påverkstad för att få lampan släckt.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Det beror enligt min erfarenhet alldeles på vad du har för ett fel..och vilken bil man har.
Låter som om din lampa borde släckas automatiskt efter att du tankat bensin en tid.
OM nu felet beror på att du tankat E85 då,finns ju en hel del tänkbara orsaker till att en "motorlampa" tänds..

På en del bilar så slocknar den,för att tändas efter en tid igen om felet kvarstår,på en del så måste man släcka den på BMW,kan tändas igen efter en tid efter släckning på BMW också naturligtvis..

Du blev kanske inte hjälpt av detta svar men iaf..

Mvh Janne.
jj
8
jjojjo
325i Touring 2001
Jag glömde skriva vad jag har för bilmodell. Det är en 325 årsmodell 01.

TobbeBMW
Anledningen till att motorlampan tänds är inte pga av försämrade avgasvärden utan pga att värdena har blivit så pass bra att avgasreningen tror att något är fel, E85 är trots allt annorlunda än bensin :-)

Själv kör jag på e85 i BMWn och den har också "udda" avgasvärden fast rejält mycket lägre än med bensin.

Lampan släcks igen när avgasreningen känner av en viss procent svavel i avgaserna (E85 innehåller ingen svavel alls)
jj
8
jjojjo
325i Touring 2001
Tack för Era svar. Kommer nog gå tillbaka till ca 30% iblandning. Märkte lite tveksamheter vid gaspådrag med 40%.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.