AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.082

Tips om 320d som det ej är lönt att åka och titta på...

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har en tid försökt hitta en 320d till min fru och då önskemålen (=kraven ;) är automat, farthållare och PDC så har inte utbudet varit så stort. Maxpris ca. 150'.

När jag satt och surfade lite igår så såg jag att det fanns en 320dAT -00 på Bilpartner (Saab) i HBG Länk. 10700mil, 17", PDC, Xenon, larm, begärt pris var 179' vilket är ett rejält överpris men efter att ha kolla vv och sett att den varit i Bilpartners ägo sedan 2004-12 resonerade jag som så att detta säkert var en bil som blivit för högt prissatt och sedan blivit en hyllvärmare. Här fanns kanske en möjlighet att lägga ett lågt bud, "vifta" med pengarna och kunna befria dom från en bil som stått 8 månader. Enligt bilpriser.se så värderades denna bil till 135' hos handlare och det var väl också ungefär vad jag kunde tänka mig att ge. Kanske några tusen till då dessa är svåra att hitta, åtminstonde i Sverige.

Hade eftermiddagen bokad med babysim och annat men räknade ut att om jag var i HBG kl 11 när dom öppnade så skulle jag hinna kolla på bilen ordentligt och ändå vara hemma i tid. Väl upp i HBG så hittade jag bilfirman och började strosa igenom beghallen utan att hitta någon BMW. Frågade en försäljare om 320d'n vilken han inte kände till något om men han skickade ut mig att kolla på baksidan där dom har ett stor antal bilar som står. Ingen BMW här heller...Tillbaka till beg-hallen och då såg jag en lista som satt på fönstret över alla deras bilar. Över på listan - 320 IA Diesel Touring -00...Hittade säljaren igen. Han sa att bilen kanske står i Höganäs (några mil norr HBG) men sen sa han, "Det kanske var den som blev stulen"...I samma ögonblick så kom en annan säljare och han bekräftade att denna 320d blivit stulen ganska direkt efter att dom bytt in den i december 2004. Min fråga var givetvis varför den annonserades om den var stulen, jag fick ju köra 10 mil totalt i onödan pga detta. Svaret var att då allt ännu inte var löst så bilen var således fortfarande i deras ägo och då också till salu...Säljaren sa, är du intresserad av den bilen den är ju jättedyr? Jag höjde priset med 40' i annonsen när den blev stulen för att folk inte skulle höra av sig. Jag höll med om att priset i annonsen var för högt men begärda priser går ju alltid att diskutera därav mitt intresse.

Jag frågade hur den blivit stulen och det visade sig att deta varit vid en provkörning. Dom hade kopierat körkortet men provköraren hade alltså inte kommit tillbaka. Dom visste var bilen fanns. I Tunisien!!! Och provkörararen var tydligen välkänd hos polisen.

Så, ni som eventuellt letar 320d glöm denna bil och leta på andra ställen.

___
//Ulf
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Vadfan?

Är dem helt dumma eller? Kan ju inte annonsera en bil som visserligen är deras men befinner sig i tunisien! Tycker det är jävligt lågt av företaget att tänka sådär "vi höjde priset med 40 så ingen skulle höra av sig" Kostar en annons så mycket att man inte har råd att sätta in en ny när bilen är tillbaka?

Dessutom stämmer ju knappast skicket längre med vad som utlovas i annonsen, inte miltalet på bilen heller...

Dåligt, tråkigt för dig att behöva slösa bort tid, pengar och energi på grund av någon fattig försäljare. Kanske börja ringa och kontrollera ifall bilen är kvar innan man sätter sig och kör 10 mil ? Till nästa gång allså.

Ett tips angående bilsökandet är att stirra dig inte blind på att den måste ha PDC från fabrik. Såg en nyss på börsen för 700 spänn, bara eftermontera. Däremot att konvertera en manuell till automat kanske inte är det enklaste. Utan PDC kanske du har lite lite större utbud?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

MD: Normal brukar jag ringa när innan man sätter sig och kör 10 mil, problemet den här gången var att jag hittade annonsen på lördagkvällen och för att jag skulle hinna titta på den söndagen så var jag tvungen att vara där när dom öppnade kl 11 så att ringa innan jag körde tror jag inte hade hjälpt eftersom ingen hade varit där.

PDC är givetvis den av mina önskemål som det går att klara sig utan alternativt eftermontera. Skulle valet falla på en VAG-diesel så är chansen att hitta en med parkeringsvarnare i stort sett obefintlig. Det stora problemet är automaten då det verkar vara relativt ovanligt med automat på mindre dieselbilar, typ 320d, Golf, Passat, A4, i Sverige.

___
//Ulf
Ulf: Låter som en bisarr historia. Att för det första inte ta bort en stulen bil från annonsmarknaden samtidigt som man höjer priset rejält för att slippa spekulanter låter oseriöst och korkat. Man undrar vad det finns för bakomliggande skäl till denna strategi??

Tyvärr har jag också råkat ut för intressanta bilar som är till salu men som inte finns när man väl kommer dit. Ringer därför alltid numera och kollar innan jag sticker till en handlare som ligger en bit bort.

Själv tycker jag att PDC är en trevlig fast ganska onödig pryl till en såpass lättparkerad bil som E46. Dessutom tycker jag att BMWs PDC system är relativt okänsligt kalibrerat jämfört med andra bilar och tjuter när man ändå har 60cm tillgodo (åtminstone på E39 med PDC som jag testat).
Du borde få ett betydligt större urval av 320d om du tar bort denna option och nöjer dig med automaten och multiratten.
Fast jag vet hur det är, har man väl siktat in sig på en viss specifikation för en bil så brukar man ju inte bli mindre sugen när man inser hur sällsynta dessa bilar är :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kristoffer: En tanke är ju att priset höjdes upp för att få högre ersättning från FB men vad vet vi...

Håller med dig om PDC men då vi haft det på 4 av våra senaste 5 bilar så är det en finess som min fru lärt sig att tycka om. Den utan PDC hade vi när vi bodde i USA och då var inte behovet så stort att fickparkera...Hon är livrädd att göra skada på bilen även om jag säger att det bara är en bil...

Självklart så kollar jag bilar även utan PDC och ska man köpa en i Sverige så är det stora problemet att hitta en med automat. Tittar man på www.bmw.de så hittar man en hel del med PDC och massor utan. Problemet med import är att jag inte riktigt har tid att sticka ner just nu. Utöver de 2 dagar som går för själva hämtningen så ska ju bilen reggas, ljus och nyckelkontroll, mm så blir en del tid som går åt. Så tills vidare så håller jag koll på utbudet här hemma och förr eller senare så dyker det väl upp något.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.