AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
931

Ingen värme i bilen och vintern närmar sig

ka
5
kandersbs
BMW 518i 1995
Ingen värme i bilen och vintern närmar sig! Har bytt kupéfiltret och har bra blås men dålig värme. Det är bättre på förarsidan än passagerarsidan, fel på reglagen? Är det någon som har erfarenhet av detta? Skall man lufta systemet? Var gör man detta? Finns det någon temperaturgivare och var? AC fungerar ej och har inte tänkt fixa den, har detta någon betydelse?

/Anders
Ulke
Antagligen har dina värmeventiler kärvat i ett halvöppet läge...ka du få riktig kyla då? eller är det typ samma ljumna luft hela tiden oberoende av hur du ställer värmevreden?

I vilket fall, sök på värmeventiler här på forumet, så har du nog lösningen där...hade samma problem, till och med så att ingen riktig kyla kom trots fungerande AC.

mvh Ulke
ka
5
kandersbs
BMW 518i 1995
Jag kan få värmen att variera mellan halvkallt och halvvarmt men ingen riktig kyla eller värme. Det finns dock en variation. Det som känns konstigt är att det är olika på passagerar och förarsidan.
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
som Ulke säger är det med stor sannolikhet värmeventilerna som kärvar..hade likadant på min förra bil (E34). Bästa sättet att fixa det (och enkelt) är att ta isär och rengöra, funkade klockrent på min. Finns mektips om det här: Länk
ka
5
kandersbs
BMW 518i 1995
Tack för tipsen! Jag slog lite på värmeventilerna med en polygrip (man tar vad man har) och nu har jag skön värme, äntligen. Undrar om man vågar avvakta eller om man ändå skall ge sig på värmeventilerna?

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.