|
|
|
|---|---|
|
Har egentligen inget direkt behov av bil, men suget att köpa växer sig starkare dag för dag. Söker något lagom udda, rappt och street wise. E36:an har aldrig riktigt attraherat mig, men efter att ha kollat lite annonser har jag blivit intresserad av E36 Compacten, en bil som verkar ofta hatad och lätt förbisedd. Har främst spanat in 318ti och 323ti. Är lite svag för fyror, och med dagens bensinpris känns den mest rätt. Vad är eran uppfattning, är en 323ti värd merkostnaden? (inköp, försäkring, bensin osv) Hur är vinteregenskaperna hos Compacten? Vill kunna köra säkert, passera moddsträngar osv när jag inte är på lekhumör. Är van quattro.. Finns antisladd? I så fall, sen när? Vanligt? Ungefär hur mycket ligger släpvagnsvikten på? En hyrkärra kan ju vara praktiskt nån gång ibland. Något annat man bör tänka på när det gäller Compacten? Helt grön när det gäller den. Sex på alla fyra, roligast så! | |
|
Ja du kan ju sammanfatta det så här. E36 Compact är inte så vanlig ute på vägarna men annars så är det en väldigt trevlig liten bil med god kvalité och storbilskänsla. Det som jag märkt är att Compacten har ett bättre andrahandsvärde än t ex E36 av Sedan modell. Vinteregenskaperna är väldigt bra, på våran som är en 99'a sv.s så har vi ASC och det systemet fungerar bra. Vet dock ej från när det var standard, troligen från 98-99 års modell. Om du vill ha den mest ekonomiska modellen så satsa på en 316i cpt men dessa är tyvärr inte så roliga att köra, ganska trött motor, men funkar bra i stads trafik och för lugn körning, (från 1999 då motorn växte till 1.9 l så blev vridet en aningen bättre med mer kraft på låga varv. Max släpvagnsvikt: 1300 Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1290 Max lastvikt: 390 Försäkringen är inte så värst dyr, vi betalar runt 6000kr HF för våran, som är halva jämfört med E39:an. Rekommenderar dig att köpa en compact från 1999 och uppåt, bilarna fick då nya lackeringar som är mkt snyggare. Våran som är ascotgrön tycker jag är en väldigt vacker kulör. |
|
| 316 är inte alls så tråkigt som man kan tro, prova får du se. Du lär bli överaskad... 1.9 litaren var inte lika varvvillig och något träigare i karaktären trots bättre bottenvrid. Jag föredrar 1.6 litaren istället. Vinteregenskaperna suger rejält tyvärr. Man får vara med och parera en del. Det är det inte frågan om en stillsam balett som i min E39, utan snarare vild spinning vid totalsläpp. Fast nu överdriver jag en smula ;) Annars en kanonfin bil. Compacten alltså. | |
|
Känner du dig minsta osäker som chaufför ska du satsa på en 96 då asc blev standard, min 318ti-95á är väldigt sladdvillig trots nya Nordfrost 3 dubbdäck, tycker personligen att det är en otroligt underhållande lien krabat. Det som jag anser är på gränsen till obehagligt är när man släpper upp gasen i en kurva, då kommer baken reptilsnabbt, har aldrig upplevt det så markant på någon bil förrut och där hjälper ju inte ens asc då det bara fungerar under gaspådrag. Annars kan jag helt klart rekommendera Compactmodellen och då i synnerlighet 318 modellen, varvillig, rapp och med bra bränslekonomi, halvkombilösningen med fällbara ryggstöd är helt suverän att lasta i, jag har till poch med kört barnvagn i min utan att fälla ryggstöden, kan väl tillägga att det inte fanns mycket plats kvar, men ändå, praktisk var ordet. Sen tycker jag personligen att compactmodellen har mycket trevligare interiör än övriga e36 sortimentet, betydligt snyggare och solidare känsla på hela instrumentkonsollen. Själv betalar jag under 3000 för helförsäkring på min, men då bor jag i norrlands inland, kan tillägga att min 325xi-02 bara kostar 3200 helår här... Så mitt råd blir, köp en compact, gärna en 96 om du vill ha antispinn, 318 modellen rekommenderas men har du råd så är 323:an en mustigare maskin, dock bör väl sladdvilligheten i den öka ännu mer... PS: Själv har jag rått bot på de värsta sladdtendenserna genom att lägga in två cementsäckar i bagaget, blev en helt annan bil att köra... |
|
| Precis, släpp adrig på gasen i en kurva. Fast det gäller i och för sig i alla BMW. Dikt an mot durken är det som gäller. ;) | |
|
Ja visst ska man undvika gasuppsläpp i kurvor, men ibland kan det faktiskt bli nödvändigt och där är compacten extrem i sitt blixtsnabba uppträdande. Som läget är nu känns det som jag har två totala motpoler i min vagnpark, dels compacten som bjuder på spinnande och spännande körupplevelser samt den totalt stabila och quattroknäckande fyrhjulsdrivna antispinnande/antisladdande 325:an, tur att man kan koppla ur alla livlinor och köra med härliga uppställ när tillfälle ges. |
|
|
Sedär, efter ett par månader blev det liv i tråden :) Försäkringskostnaderna blir dock väl tilltagna. Jag har råd, men offrar inte dom summorna på en bil. Thunderswede> På vilket vis är xi:n quattroknäckande? :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
parolof |
att compacten känns mera sladdbenägen kan väl bero på att den inte har samma bakaxel som övriga e36'or, möjligen har den kortare hjulbas också |
| Compacten är en reptilsnabb svansviftare av rang. Rent av charmig i sitt småtokiga uppföranda vid halka. Lite herr proffesor perfekt på pickalurven. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.