|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Drog på lite lätt idag som vanlig på den några kilometer långa två filiga vägen in till stan. Hadde precis kört om en skoda i vänsrefilen när jag kommer i fatt en saab 9-5 aero sportcombi, la mig bakom så han kunde se vänstra delen av fronten, då han plöttsligt tittar i backspeglen växlar ner och ger järnet. Jag rusar till lite för att hålla varvet uppe och slänger i tvåan varvar till ungefär 6500rpm på varje växel tills vi är uppe i över 200 km/h då vi måste släppa av för vi närmar oss stan, men 325:an hängde på bra avståndet mellan bilarna varken ökade eller minskade, så jag tycker 325:an gjorde bra i frånsig, är ju ändå en -92 med 23000mil på mätaren och endast en sportljuddämpare. Ngn som vet hur många hk saaben kan ha? Mvh/ Anders | |
| 230 hk är original i Saaben. | |
|
9-5 Aero har 250 hk och äter 325or till frukost. De går väldigt jämt med 330 de gånger vi provat. Flåklypa har säkert bättre input. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Det finns som sagt en 230 hk variant med. Den äter fortfarande 325 till frukost när de väl blivit rull på grejerna. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Då kanske jag kan hoppa in o fråga hur många hk det är i 2.0T ? Mvh Henke |
|
|
Det stod bara Aero där bak men kollade reg numret på en annan lika dan där det också bara stod Aero där bak och det var en sportcombi. Han borde ju gett full gas eller?? |
|
| 9-5 2,0t har 150 hk, 2,3t har 170 och 2,3T har 185. Aero har 230 hk 98-01 och 250 02-. :) | |
| Vi kan OMÖJLIGT veta om föraren hade full gas eller inte, men om det förgyller ditt liv så kan vi säga att han gjorde det. ;) | |
|
Numera finns 2,3t både med 185 hk och 220 hk som rent tillägg. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Wendtan - Du har rätt! Missade det. :) | |
|
Om det då var en äkta Aero så borde han ju dratt ifrån mig lätt (ätit mig till fukost) Mvh/ Anders |
|
|
Ska vi vara lite petiga så har 2,3 med lilla 't' 185hk och med stora 'T' 220hk. Äldre 2,3t hade 170hk. Finns även en 2,0t BIO som har 180hk. När det gäller Aero Sportcombi så skulle jag också säga att den utan problem kör ifrån en 325:an dock anger t ex Saan själva t ex att automatversionen gör 0-100km/h på 8,5s. Själv har jag kört över 100mil med en sådan och dom är kvicka och framförallt när det gäller accelaration från 70, 80 och uppåt. Som Wendtan skriver så går nog dessa Saabar jämt med en 330 och av egen erfarenhet också ganska jämt med en 540iAT (E39) så utifrån detta kan du nog dra dina egna slutsatser. ___ //Ulf |
|
|
Jag har haft en 9-5 Aero (manuell sedan, 230hk). Den Aeron gick helt jämnt med en kompis 330 från 50 till 200km/h och den är ganska okänslig för missade växlingar. Det skiljer knappt något i tid mellan 100-200 om man kör hela intervallet på fyran eller om man startar på trean och växlar till fyran. Hur en 325 står sig mot en 330 borde vara ganska klart men man ska komma ihåg att det krävs otroligt med pulver för att man ska "försvinna". Oftast handlar det om att man vinner eller tappar meter för meter och ju längre bort bilarna är från varandra desto mindre tycker man att man tappar fast det i regel är tvärtom. Flåklypa |
|
jimmy/bmw |
alla 9-5 aero ligger ju på 250hk!! Men var den en automat som du möte och du låg bakom i vinddraget så kan du kanske hänga på ! |
|
Jimmy. 9-5 Aero från -00 och -01 har 230hk. Dock har dom en overboostfunktion i 20 sekunder som höjer vridmomentet från 350 till 370Nm. Flåklypa |
|
jimmy/bmw |
Länk Länk |
|
Min gamla bil: Regnr: RKA348 Färg: SVART Fabrikat: SAAB 9-5 AERO 4D M1/00 Årsmodell: Fordonsslag: PB Chassinummer: YS3EH45G6Y3047404 Fordonsstatus: I trafik (2000-01-24) Antal ägare: 5 Datum för första reg.: 2000-01-13 Producentansvarig: 556258-8912 I trafik första gång: 2000-01-24 Yrkesmässig trafik: Nej Fordonet tillverkat: 2000-01 Direktimport: Nej Utredning: Nej Tillfällig registrering: Nej Tekniska data Effekt kW: 169 Antal passagerare: 4 Max släpvagnsvikt: 1800 Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1440 Max lastvikt: 450 Kopplingsanordning 1: KULA Kopplingsanordning 2: Däckdimension fram: Däckdimension bak: 225/45 R17 91W Kaross: Sedan Flåklypa |
|
jimmy/bmw |
men 230hk och 250hk har ju vissat samma prestanda i tester! och ska bsr tester ljuga eller? |
|
Med högsta sannolikhet en felskrivning av BSR. Ingen Biltillverkare uppger 20 hk mindre än vad motorn levererar på vevaxeln. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
jimmy/bmw |
min 323 ligger väl på drygt 190hk. 170hk på papperna |
| borde inte då 323 och 328 gå identiskt lika då? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.