AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.373

demontera topplock

tu
267
turboputte
320i- 84 turbo
318i- 89
ska typ precis demontera topplocket , har tagit bort insug , ventilkåpan , kamkåpan m.m

Nånting man ska tänka på när man lyfter av kamremmen?
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Ja, hittar du inga märkningar så märk upp hur det sitter så du inte monterar kamremmen fel sen... För då kan bilen inte gå riktigt som den ska!
Hej
Köp en heinsbok och 0 ställ motorn. det finns ett märke på Drevet som sitter på vevaxeln de ska matcha och kamdrevet har också ett märke som ska stå rakt upp kolla i boken det står allt där.
om du tar bort toppen och missar allt detta så är det inget problem.
du vrider runt motorn så att 1a kolven är helt uppe och kollar sedan på vevaxelns markering om de stämmer om de gör det då är det ok, gör de inte det vrid runt motorn tills det stämmer, montera sedan toppen och med kammens märkning rakt upp kolla i boken det finns en bild på det.
Glöm inte byta alla toppbultar de är sträckbultar och bör bara användas en gång. lycka till
mvh Paulo

nja kammens markering skall inte stå rakt upp, snarare mer runt klockan 1, finns ett spår i toppen och en stor pil på kamdrevet...skall du ha av toppen så byt ventiltätningar, slipa in ventilerna och byt kam och vippor om det är slitet...har jag precis gjort på min e30, vilken skillnad :)

som Paulo säger, nya bultar och toppackning måste du ha, samtidigt kan du byta detta tycker jag:
insugspackningar
grenrörspackningar
kamrem + spännare (om du inte vet när det byttes senast, är spännaren relativt ny, 1000-1500 mil så kan den sitta, men remmen byter man alltid i princip)
fläkt och (om du har) servorem.
vattenpump om din nuvarande glappar (känn på axeln där du skruvar fast fläkten, glappar ytterst lite men får inte glappa mycket...

där var jag klar :) detta tycker jag man skall byta samtidigt som man har toppen av då man ändå river ner motorn såpass så att det är enkelt att göra detta samtidigt, dom flesta delarna är ju slitagegrejor som det är guldläge att byta så man slipper krångla med det sen...

MVH
Johan K
ang. kammens nolläge så tillägger jag att om ditt kamdrev ser ut som mitt (vet inte om det skiljer ngt i utseende mellan modellerna) så att du har 2 hål i det som passar för dom 2 10 mm bultarna som sitter bakom drevet och håller en liten metallbit innehållande kammens packbox och en o-ring så har du nolläget när hålen i kamdrevet står mitt för dom bultskallarna, samt att om du tittar på 1:ans vippor så skall ingen av dom stå på nockarna på kammen då det är kompressionstakten som den skall stå i...helt enkelt så går det inte att få det fel om man följer markeringarna!

MVH
Johan K
tu
267
turboputte
320i- 84 turbo
318i- 89
kammen stog i klockan 1 enligt markeringarna när jag tog bort kamremmen.
Om jag har gjort något fel så kan man ändra när jag sätter tillbaka så de blir rätt?

Har fixat topplockspackning , kamrem , ventilkåpspackning, termostat.
Insugspackningarna ska oxå dit nya
Grenrörpackningarna e nya sen nåra mil tbax
Topplocksbultarna tar lite längre tid att få fram.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.