|
|
|
|---|---|
|
Har nyss varit på en lång roadtrip i Norge och Norrland. Naturligtvis havererar hastighetsmätaren. Det gamla vanliga SI-batteri problemet för femtioelfte gången! Men eftersom jag gillar dokumentation och är ganska pedantisk med sådant. Så undrar jag helt enkelt om man kan skruva fram mätaren? Antar att det är precis samma procedur som att skruva bak en mätare? Kanske är dumt att skriva om en sådan procedur här för det kan ju nyttjas av folk som vill skruva tillbaka. Om någon vet om det går bra att skruva FRAM mätaren så maila mig gärna på min mail r_ericsson@hotmail.com. mvh | |
| Man måste ha special equipment för sånt! | |
|
Jag har lödit på en batterihållare på ett par kablar och satt istället för SI-batterierna. Batterihållaren sitter bakom mittkonsollen och tar de slut är det bara att ta in och ladda upp dem. Bra mycket enklare än att skruva isär instrumentet varje gång. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jag skruvade fram mätaren på min förra bil efter att jag varit tvungen att byta till ett bättre begagnat instrumenthus. Jag gjorde som så att jag kopplade ett växlande relä till en vanlig 12V belysningstransformator. Sedan kopplade jag båda "till" från relät till hastighetsgivaren på slutväxeln. Mätaren stod på 250km/h några nätter i garaget tills mätarställningen var den rätta. |
|
|
JohanE, smart lösning! Jag ska byta mina ikväll och undrar om du eller någon annan vet vad det ska vara för typ av batterier? Mvh Jonas |
|
|
Johan E, ja mycket smart lösning. Men jag har knappt aldrig lödit förut o törs nog inte ge mig på att löda på kortet. För i så fall löder man bara bort batterierna och sätter kablar där till en batterihållare och har batterierna där i stället? Antar att det är så du menar. mvh |
|
E30 Beemah |
1,2 volts lr dom korta 3 volts E30 Beemah |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.