AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.356

Hjälp om M3 GT

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Hej. Har varit och kikat på en M3 GT med kompisen och behöver lite hjälp. Det fanns några tveksamheter.

Vi tyckte att den kändes riktigt slö, det var liksom inget klipp i den. Eller är det stor skillnad på effekt kurvan i GT´n pga kammarna?

Vanosen är bytt, och den var begagnad från en "vanlig" 3.0:a.
Är detta bra? Det är ju annan mjukvara i GT´n, tänkte ifall det har nåt med slöheten att göra.

En fråga till, vad var det för regnr. på den GT´n som testades i bilsport för några år sen??

Tacksam för svar.

MVH: Henrik

///M3
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Jag hoppas att det INTE var denna bil: Länk

Micke K. Länk
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Svar NEJ. Den såg fräsh ut annars:) Kom igen nu grabbar. HJÄLP.

///M3
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Vanosen är samma på 3.0 och GT.

GT´n som testades i Bilsport ägs fortfarande av "johnjohn" här på forumet.

_______
//Niklas
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Koni: OK. Men det är ju annan mjukvara till vanosen på GT´n!
Hmm, jaja, Ingen som vet vad det skulle kunna vara då.

Känns GT´n slöare p.g.a kammarna och insuget och det eller?

///M3
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Den ska gå lite bättre än vanliga 3.0orna.
Det som jag märkt är att GT motorn har lite annorlunda karaktär.
Tycker den är lite slöare på låga varv, men kommer lite mera på toppen.

OM bilen känns slöare än din M3a så är det något konstigt med just den motorn. Hitta en annan M3 E36 åt din kompis..

Varför byttes vanosen till exempel? På 3.0orna brukar de inte strula.

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jaså, okej. Mera effekt på toppen alltså, då lär det vara något fel på den alltså...det var inte i närheten av min ens. Kom aldrig den där sköna kicken som ska komma.

Vanosen byttes p.g.a en spricka i den, tydligen, men jag tycker det låter konstigt. Jag ska prata med han. Och ska han köpa den så får han ju göra en diagnos på bmw och avgasvärden iaf.

Tack för svaret.

///M3
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
En sak till: Den är lite vajjig på tomgång. Inte mycket med det märks att den inte ligger still i varv.

Kan det inte vara LMM, det är nämligen öppet filter på den som inte sitter fast överhuvudtaget.

Vilket låter vettigast, Vanos eller LMM elelr nåt annat.

Dåligt ork i motorn samt lite orolig gång allmänt.

///M3
Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Vajig tomgång brukar det vara på dem, De har ju 264 graders kammar.
Men har för mig att tomgången ska vara 850 på dem(lite högre än org).

Angående dålig ork, kan faktiskt vara vad som helst.
LMM, vanos, tps, felaktigt monterade kammar efter vanosbyte.

Varför ska ni handla en med dålig ork i motorn när det finns många bättre exemplar ute på marknaden just nu.

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
OK. Kompisen har ju inte köpt den än. Men den är i jävligt bra skick och mycket bra pris. Så om det är något billigt fel så är det ju bara o lösa det. Försöker bara få reda på lite va det kan vara.

Kan man ta min LMM och flytta över och testa den?

///M3
Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Koppla ur LMM istället och kör utan, bilen ska gå nästan lika bra som med LMM. Kan bara göra lite "dips" under 500 varv efter den ramlat ner från högre varv.
Men visst kan du prova din egen LMM. Det är samma på alla M3 3.2 3.0 och GT.

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Varför ska jag koppla ur den om bilen bara går nästan lika bra?
Borde ju vara meningen att den finns där menar jag. Den ger väl en signal till styrboxen om mängden luft va? Eller nåt i den stilen.

Om man kan köra utan fattar jag inte vitsen med den alls, eller varför man skulle köpa en ny för massa cash när de går sönder när man inte behöver.

///M3
Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Du fattar inte vitsen med LMM eftersom du inte vet hur styrsystemet är uppbyggt. Och eftersom du frågar så förklarar jag hur du kan prova om det är LMM som gör att den går dåligt eller något annat.

DME motorsport för 3.0an använder sig av en grundmapp som går efter TPS.signalen. Detta i kombination med varvtalen så vet den hur mycket soppa den ska ge osv...Sen har en en kompenseringsmap också.
LMM är till för att kompensera och justera in exakt hur mycket bränsle den ska ge. Du kan köra utan LMM, bilen kommer gå bra ändå, men den går GIVETVIS bättre med LMM då vi får en perfekt och exakt beräkning på luften.
Finns några algoritmer som beräknar detta i styrchippet på DMEn.

Ja tror även du kan köra med LMM och koppla bort TPS-givaren, men detta har jag inte kolla på.

Case closed ;)

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Aha, okej, då har jag saken klar för mig. LMM är som en lite mappning hela tiden i princip då.

Om man ex skulle göra ett plenum i rostfritt eller ett kolfiberinsug, då får ju motorn mera luft, eller hur?, sen tar man bort LMM och mappar bilen riktigt efter de, då borde den ju gå bättre eller? Ju mera luft destro mer bränsle och högre tändning och då mera effekt eller är jag fel ute.

De kanske e LMM som är felet då, för de verkade ha med luften att göra, när vi bromsa lite kraftigt en gång så gick bilen upp till 2500rpm utan gas helt plötsligt, kompisen sa att de hade nåt med bromsvakum att göra, stämmer det?

///M3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.