AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.575

Termostat och Vattenpump

Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Hej!
Som ni säkert vet så har jag haft problem med bilen på sistione. Bilen överhettas fort, jag har fyllt på bara med vatten och en annan omgång färdigblandat glykol, sen har jag täppt till slangarna, luftat och allt tjoffs utan resultat. Jag misstänker att vattenpumpen har gjort sitt, så jag tänker köpa ett beg och sätta dig, för att vara på säkra sidan kanske det är lika bra att även byta ut termostat när man endå ska byta ut vattenpumpen?

TobbeBMW
Köp en ny vattenpump när du ändå ska byta den, den sitter lite illa till och med en ny så VET du att den kommer att fungera iaf 10.000 mil framöver.
En ny pump kostar ca 400:-
I Fyndbörsen nummer 19-2005 som kommer i butik nu på torsdag (1/9) så byter jag vattenpump och kamrem på en 320. Förvisso på E30 och M20-maskinen men så mycket borde inte skilja.
Kan kanske vara värt att vänta tills du läst artikeln innan du river ner det.
Det är dessutom en BMW-special så mycket annat godis utlovas. :-)

///Micke
Touringklubben: Länk
Det är jättelätt att byta vattenpump på en E36:a.

Du får en viss vägledning om du kollar på "Gör-det-själv" länken och söker på vattenpump.
Jag bytte vattenpump/termostat och massa andra grejer trots att jag inte har hållt på med bilar innan.
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Micke Olsson:
Jo, ska köpa tidningen och kika lite.

Dubilidi:
Har tittat på "gör-det-själv" Verkar inte direkt skitlätt, svårighets gradet är ju 4.a
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Men den 4:an är en enkel 4:a! Några skruvar här och några där. Inte alls så bökigt eller krånligt som det kan se ut. En ny v-pump kostar 640 (till min gamla 325:a e36) termostat en 2-3 hundra, du kan ju byta fläktrem i samma veva. Går loss på dryga 1000 lappen och en 2-3 timmars jobb i lugn och ro.

Kan ju inte påstå att det är "skitlätt" Skitlätt är mera som att byta luftfiltret, men detta är inteså värst mycket svårare, bara några skruva som sagt, ett par sitter lite dåligt men absolut inga problem.
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Var ut till garaget och dona med bilen. Jävlar vad Vattenpumpen satt ordentligt. Fick lossa kylaren, fläkten. Tog bort pumpen, och såklart var plastet baktil på pumpen var helt kaputt, det visade sig positivt iaf. Monterade in ny pump, startade bilen med värme och började lufta. Men då var det såklart termostaten som krånglade okså. Dessutom var en av slangarna inte riktigt igentäppt.

Imorn ska jag köpa slang och termostat =)
Passa på att byt termostathuset oxå det kan läcka när man sätter tillbaka det. Alt så kan du ta ett fint sandpapper och slipa lite försiktigt och sen lägga en tätningsgegga i tuntlager, brukar hålla tätt då.

MVH
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Dubilidu!:
Går det bra med silikon i en tub? Vad kallas den där slangen som sitter under vita kylareburken?
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Så, när jag skulle sätta dit termostat huset så råkade den vid skruvdelen gå sönder. Även att nedre kylarslangen är inte så täppt. Tvungen att köpa ny kylarslang system hela vägen. Går nämligen inte skarva.

För min del tror jag denna BMW, blir den sista av de märket...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.