|
|
|
|---|---|
|
Jag har läst lite trådar i forumet om luktborttagning, men jag är nyfiken på hur kupén luktar efter en "ättiks-kur". Är det en helt neutral lukt eller är det egentligen så att det finns lite ättikslukt kvar som neutraliserar den dåliga lukten? Jag är speciellt intresserad av hur läderklädsel och ättika fungerar tillsammans (då jag inte vill riskera att åldra min läderklädsel i förtid med ozon). Kommer läderlukten tillbaka efter en behandling eller hur blir det? Är det någon som har erfarenhet av ångtvätt? (har inte tänkt ångtvätta min läderklädsel dock :) | |
|
Jag avråder starkt. Dock vet jag att de på rekonditioneringsfirmor använder "Fälgrent" på lädret och det blir som nytt. Ättika kan du ställa in i bilen i ett glas för att absorbera lukten i bilen. Dock försvinner inte källan till lukten. Lädret? Prova "Fälgrent" och avsluta med en kur läderlotion. / J BMW - För att det känns rätt! |
|
bustorp |
Det luktar ättika ett par dagar, sen avtar det och läderdoften kommer sakta tillbaka. Jag tror inte att lädret tar skada av ättika då det inte är några direkta kemikalier. Fälgrent generellt vill i a f jag avråda ifrån då det innehåller allt från citronsyra till petroleumbaserad avfettning som torkar ut skinnet ganska snabbt och dessutom luktar tarzan inne i bilen. Så använd det som är avsett för skinn o inget annat. Lättare rengöring kan du göra med en fuktad microfiberduk. Hoppas inte att många rekondare kör med fälgrent på skinn utan jobbar lite mer professionellt......... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det är väl enbart i röksaneringshänseende som man försöker behandla bort lukten, tyvärr är det väl så att en bil som det rökts i är "förstörd" för all framtid om man inte gör som i inrökta hus, målar om tapetserar om mm åtgärder. vilket inte funkar i en bil. Lukten går aldrig ur helt, jag kikade på en bil som sanerats minst 5 år innan jag satt mig i den i somras och jag kunde jag kände direkt att bilen var rökt även om det inte luktar rökt utan ofräscht och lite unket det är för många skrymslen och vrår på en bil för få bort allt. Så det går att förbättra förutsättningarna men bra blir det aldrig tyvärr. Har man den goe nyskinnsdoften kvar som jag hade på 528an när jag sålde den så var rädd om den, går aldrig att ertsätta när den försvunnit. Det enda jag egentligen saknar i 540. ///MVH Hasso Länk |
|
Provat Gliptone? I min gamla vagn finns hyfsat med läderdoft kvar....) Hade inte grabbarna på Mythbusters nåt om en lätt toxiderad bil för ett tag sen? De hade varit jävligt glada om det hade varit en rökare i stället i denna....) FP |
|
|
...när det gäller tips för rengöring av läderklädsel (vilket inte denna tråd handlar om...), så är ett hett tips Pampers våtservetter. Detta är inget skämt...de är hyfsat billiga, rengör skonsamt och återfettar lädret i viss mån. De är även ypperliga att använda för rengöring av tygklädsel, och lämnar inga fläckar efter sig som många andra rengöringsprodukter (åtminstone inte på mörkare tygklädsel). Det går också att torka av instrumentpanelen utan att få den där blanka "äckliga" ytan. mvh Manor |
|
bustorp |
Ja, är det skonsamt för en barnar-v så måste det vara skonsamt för en skinnklädsel, ingen tvekan. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
HelenaK |
Det finns många sätt att direkt få något att se vackert och glansigt ut, till exempel varnolen (lacknafta), men det torkar ut och förstör på sikt. På Europamöbler säljs ett paket för (först) rengöring och (sen) infettning av skinnmöbler. Att bara infetta bevarar sk-n. Men, hur är det, hade du spårat källan till lukten? |
|
Jag har luktat på mycket goda resultat med ättiks metoden, en väl inrökt Honda Prelude -87, luktade riktigt gott inuti efter 2 nätter med ättika i en kopp på mattan och vädring därimellan. Gick att stoppa näsan långt ned i klädseln utan att känna någon röklukt. Sen kan jag tänka mig att om det rökts i en bil under många år blir det säkert svårare att få bort än om det har skett under en kortare tid. /Fredrik |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Vid brandskador på våra lok, så ozonbehandlades hytterna mm, kontentan av detta blev att alla gummipackningar och lister förstördes, så man fick avlägsna allt gummi innan behndlingen så gott det gick , men den metoden används inte längre vad jag vet. Kanske inte riktigt samma ozonmetod på bilar ??. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.