AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
794

BMW 535 -89 - Hur att demontera ratten?

Gy
55
GyZeN
BMW 540IA Touring 1998
Tjenna... har just konstaterat att min släpring till ratten har packat ihop... Skulle demontera ratten igår men fattade inte hu rman gör?

Hittade 4 småhål bakom ratten så att säga men vet ej vad det är för skruv...

Ratten är med airbag...

Någon som vet ?

Ha dé
Am
569
Ambush
540i/6-94
Du får plocka loss airbagen först genom att skruva loss den bakifrån ratten (sitter med fyra torxskruv om jag inte minns fel). Sedan kommer Du åt den stora muttern som håller ratten vid rattstången och sedan är det bara att dra av ratten - kom ihåg att lossa kontakterna till airbagen under rattstångskåpan.
m3
349
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
Det är två st torxskruv till rattcentrumet. Sitter på baksidan ratten. Ta bort de skruvarna så lossar centrumet. Ta sen bort kopplingen(dra rakt ut) Till själva ratten behöver du en st 22mm hylsa.
###OBS## OBS### Innan du börjar så lossa batteripolerna. Annars kommer airbag lampan lysa för dig när du satt ihop allt igen.

m30 i e30
Gy
55
GyZeN
BMW 540IA Touring 1998
Min airbag lampa lyser nog redan tror jag... Förra ägaren har nämligen tagit bort lampan... Eftersom släpringen är kass så lyser den nog redan...

Men konstigt nog är den ny bestiktigad...

Tackar för hjälpen!

Tackar för ett bra forum!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
GyZeN-har du airbag på en 89??
Gy
55
GyZeN
BMW 540IA Touring 1998
Det sitter i alla fall en airbag ratt...Den kanske inte är fungerande?

Brukar det inte göra det eller?

ha dé
Visa användare
139
kimwe
318 D T -09
Jag hade airbag på min gamla 535-88 också sen om det var extrautrustning eller standard det vet jag inte

mvh kim
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.