|
|
|
|---|---|
|
Jag har blivit med BMW :D En 323i Touring född 1996 här i Sverige. Hon har rullat strax över 13.000 mil, och är i mycket fint skick. Bilder kommer om ni vill... annars får ni nöja er med mina frågor :) Motorn är ju som ni säkert vet en rak sexa på 2,3liter antar jag, och ryter ju helt underbart trots sin ringa storlek. Men om man vill lite extra pulver och ljud, vad kan man då göra? Öppet filter, eller byta bakre ljuddämpare? Isåfall, vilket märke på dämpare? Simons är ju nästan rostiga när man köper dem, så dessa hoppar jag gärna. Sen under jag över stereon och högtalarna. Det sitter en Sony CD-lirare med flipfront på 4x50 watt... som verkar rätt okej. Ganska stark eller hur? Men var tusan sitter högtalarna? Har lokaliserat två stycken i taket strax bakom baksätet, och sen två mini-små i dörrarna fram. Sitter där sen två till i "kickpanelerna" vid fötterna? Vad ska jag köpa för nåt om jag vill ha bättre ljud? Är mycket tacksam för svar! | |
| Trevlig bil, fast 323 motorn är på 2,5 liter inte 2,3.. | |
| Tja ska du ha bilen ett tag så kan det ju vara värt att satsa på ett feritta system i rostfritt. | |
|
Välkommen till forumet! Öppet filter ska avskärmas för att inte få SÄNKTA prestanda, utan avskärmning suger den varmluft = inte bra. Det enda du får är ändrat insugsljud, ingen prestandaökning. Om du ska ha lite bättre topprestanda så satsa på extraktor + sportkat Länk Länk + mappning (t.ex. Unichip Länk Länk Länk ) så kan du få runt 210 Hk... Mvh |
|
|
Jag får gratulera till ett mycket trevligt bilval till att börja med! Låter ungefär som min. Svensksåld 323:a -96:a. :) Att sätta på öppet filter på bilen är som sagt helt meningslöst. Du får även ett mycket högre (och på långa resor störande) motorljud då originalluftboxen är rejält ljuddämpande. Att byta slutburk på bilen kan vara ett bra knep om du vill ha lite mer riv på högre varv, men glöm då inte att använda dig av dubbla rör, som på 325/328, hela vägen i stället för 323:ans ihopskarvade system. Sätt dock inte på något för rivigt utan sätt dit något fint som bilen förtjänar. Kikar själv på Supersprint, Eisenmann eller liknande. Vill man fortsätta trimma så har man nog egentligen köpt fel bil eftersom det finns M3:or som är tillverkade och godkända med bra mycket mer pulver och bättre chassie/bromsar, men det bästa man kan göra med 323-motorn bör ändå vara att byta till 325-insug, sätta på M3-grenrör och -avgassystem och i sedan även byta kammar till några DrSchrick eller liknande med lite vassare profiler. Vad gäller stereon så är det nog bara att göra som vanligt när man ska bygga ljud. Riv ur det gamla och sätt dit något nytt med slutsteg och allt. E36:ans originalljud (för utom Harman/Kardon-ljudet) är egentligen inget vidare från början. Köp något som passar i originalhålen och dra kablar till slutsteg. Se bara till att det inte syns. Det som inte syns men märks är bäst ur både stöldsynpunkt och för helheten tycker jag. Lycka till med bilen! |
|
|
Jag tackar för svaren! Mycket bra :) Men hur menar du Haglund2306 med dubbla rör? för att kunna montera ett 325/328-system som har dubbla rör hela vägen, krävs ju förmodligen nya grenrör? Låt oss säga att jag vill ha ett nytt avgassystem med schysst ljud. Det ska verkligen, verkligen inte låta som nån skabbig tyskimporterad pizzaräcer, utan som en lite tunad sofistikerad 323a :) Vad bör jag inhandla då? Vill veta allt... enklast är ju ett Ferrita sportavgas gjort för 323 touring -96, men det tyckte inte du om Haglund? En sak till... var kan man få tag på M3-spoiler? Och hur gör jag sidokjolarna mörka igen? De har blivit lite blekta och nästan gråa. :( |
|
jimmy/bmw |
Libell han menar nog att det går ut i dubbla system efter kat !! är ju dubbla för kat ! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.