AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.484

oljetryckslampan lyser

bm
33
bmw beemer

740ia E38
Hejsan jag har en 740ia e38 1994
Oljetryckslampan lyer och bilen gick lite ojämnt då tittade jag till stiften och då var dem helt oljiga och det ligger ungefär en deciliter olja på vardera sida vid stiften. tog bort oljetrycksgivaren och gjorde rent det och böt filter oxå men den lyser fortfarande. Filtret var väldigt igensatt kan det vara orsaken till att den har tryckit ur sig olja? Hjälp

Bmw Beemer
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Rengör vevhusventilationen och se om du har stopp nånstans, eller ännu hellre byt ut slangarna.

Hur ser oljenivån ut?

Har du kontrollerat oljepumpsbultarna? Länk

Annars brukar oljetrycksgivaren kunna konstra på gamla V8.

Mvh
bm
33
bmw beemer

740ia E38
hej och tack för svaret

Har kollat oljenivån och den stämmer så det blir nog att kontrakta bmw i morgon och beställa tid där. Häromdagen så gjorde jag en motortvätt vilket kanske gjorde att det blev fel på oljetrycksgivaren. När man startar bilen så lyser den inte men efter ca 30 sekunder så kommer den först svagt och sedan starkare och lyser konstant. I början så kom det även upp "stop öldruck motor" men det kommer inte upp längre. Angående oljepumpsbultarna så överlämnar jag det till bmw verkstad eftersom jag själv ej är så händig på att meka.

Bmw Beemer
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag skulle åkt till närmaste mek imorgon för kontroll av bultarna, det är enkelt att ta ner tråget (oljedränering först =)) och kolla om det finns bultar i tråget eller om de bara är lösa.

BMW kommer antagligen tycka att det är en onödig koll, de skiter totalt i det inbyggda felet på V8 eller kommer att anse att det inte finns nåt sådant modellrelaterat fel, antagligen får du en tid först om 3-4 veckor, så anlita en bra mek i närheten istället.

Se till att mäta oljetrycket också!

Det är kanske bara en läckande ventillockspackning? Insugsmembranen på baksidan av motorn brukar behöva bytas ibland, men då brukar det vara problem med tomgång och dylikt.

Mvh
bm
33
bmw beemer

740ia E38
hej och tack igen för svaren

Kan oljepumpsbultarna vara förklaringen till att det har kommit upp olja vid stiften? Får börja med att köpa en ny oljetrycksgivare och kolla bultarna på oljepumpen. Var och hur mäter man oljetrycket?

Bmw Beemer
bm
33
bmw beemer

740ia E38
Hej

Är det farligt att den har tryckt ur sig olja vid stiften?

Bmw Beemer
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Alltså oljan ligger på utsidan av motorn väl? Då är det snarare ventillockspackningen.
bm
33
bmw beemer

740ia E38
hej

Ja oljan ligger på utsidan av motorn. Kan det inte vara att oljefiltret var helt igensatt? Jag bytte det iallafall. Skall byta oljetrycksgivaren till att börja med.

Bmw Beemer
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Motorn har inte tryckt ut oljan via stiften, utan det kommer uppifrån.

Var oljefiltret helt igensatt?? Har du bytt oljan nyligen också?

Ofta har verkstäder en "allround" oljetrycksmätare med olika anslutningar för olika bilmärken, en Mekonomen-ansluten verkstad borde ha det.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
När oljetrycksgivaren är "dålig" så brukar den flimra till eller tändas korta stunder - inte börja lysa konstant som din gör, det låter som om din motor inte mår bra...
bm
33
bmw beemer

740ia E38
oljefiltret var riktigt skitigt men jag har inte bytt oljan än. Oljan ser bra ut. Förmodligen så har men ej bytt filtret vid förra oljebytet.

Bmw Beemer
bm
33
bmw beemer

740ia E38
Det underliga med allt är att bilen går riktigt bra man hör inga missljud eller så men jag antar att man skall ta det försiktigt vågar inte ens starta bilen nu...

Bmw Beemer
Sannolikt har det kommit in vatten i oljetrycksgivaren efter din högtryckstvätt i motorutrymmet. Ett känt problem.
Det har hänt mig en gång. Inte så dyr och snabbt att byta(vid oljefiltret).
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Tycker nog att du ska testa kontakten och sladden till oljetrycks givaren innan du gör massa onödigt som kostar,lägg de pengarna på nya toppkåpspackningar så ska det nog lösa sig med oljan vid stiften.
Mvh Dic.
bmw,m3
Alla bmw e38 jag gjort motortvätt på så har oljelampan börjat lysa.

blås rent kontakten sitter under snett vid oljefiltret dutta på lite 5.56 sen är de säkert íngen lampa som lyser.

Mvh
bm
33
bmw beemer

740ia E38
Hej

Var ute och körde lite idag med bilen och oljetryckslampan lös lite då och då, inte helt konstant som förut har iallafall beställt en ny sådan och tid hos verkstad nästa vecka. Verkar som det kommit in fukt. Tack för alla svaren

Bmw Beemer
bm
33
bmw beemer

740ia E38
Hejsan

Tänkte bara säga att nu har jag åtgärdat problemet med oljelampan. Det var oljetrycksgivaren som var sönder och jag provtryckte för säkerhetsskull oljetrycket i motorn och det var som det skulle. Beträffande all olja som låg vid stiften så var det ventilkåpspackningarna som var trasiga så dem byttes oxå. Skall väl tilläggas att jag ej utförde allt arbete själv utan det var en Bmw firma som fixa till det lite dyrt men vad skall man göra när man har tummen mitt i hand. Tack för alla svaren iallafall.

Bmw Beemer
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Kollade dom bultarna till oljepumpen också?

_______
/Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.