AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.204

Startrelä, tändningslås, immobilizer, EWS: Felsökninstips önskas

ze
23
zensurfer
528iA Touring -99
Har en E39 som plötsligt börjat krångla.
Om man vrider nyckeln till startläge händer ingenting, startmotorn går inte, det klickar inte i något relä. Tveksamt om ens bensinpumpen går. Batteriet är ok.
Under några timmar fungerade det ibland och ibland inte, men numera är det heldött.

Någon som har några idéer för felsökning?
Eftersom jag inte hör något klick från reläet borde väl felet sitta tidigare? Jag misstänker startrelä, tändlås eller immobilizern (EWS-modulen eller transceivern vid tändningslåset).

Var är lättast att mäta spänningen för att se om tändningslåset fungerar?

Om immobilizern inte slås av - är symptomen då att inget händer när man vrider startnyckeln, eller går startmotorn men utan att tända?

Skulle man kunna ta hem en EWS-modul och en transceiver från en bilskrot och se om det fungerar? Var är nyckelkoderna lagrade? Tappar systemet mina nycklar ur minnet om jag byter EWS-modulen?

Några tips hur man skruvar loss tändningslås och transceiver?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tändningslåsets kontaker är nog den troligaste orsaken och inte helt ovanligt och det första jag skulle kolla upp. EWS stänger av tändningen och bränsle och felstatestiken på en sådan är istort sett 0.
Du får plocka bort det mesta under ratten får att komma åt.

///MVH Hasso
Länk
ze
23
zensurfer
528iA Touring -99
Tack för tipset Hasso.
Med 5-56 och lite våld på tändningslåset har jag lyckats få den att starta.

Antar att man bör byta tändningslås så snart man kan, för det är väl bara en tidsfråga innan det händer igen. Är detta så vanligt fel att man bör köpa helt nytt eller går det att hitta dugliga lås på skroten?

hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Med tanke på allt jobb det är så är det bästa att sätta in nytt,det gjorde jag iaf.

hjorten
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du bör köpa helt ny kontaktenhet, det är "ganska" vanligt se länk.
Länk

///MVH Hasso
Länk
ze
23
zensurfer
528iA Touring -99
Hasso - menar du nummer 2 på bilden på Länk ?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jepp.

///MVH Hasso
Länk
ze
23
zensurfer
528iA Touring -99
En fråga till...

Om det krånglar igen innan jag hunnit byta kontaktenheten, vilka stift i kontaktenheten skall jag kortsluta för att dra igång startmotorn?

Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Fortsätter på gammal tråd...

Är kontaktenheten bilspecifik? Eller kan man bara köpa en rakt over disk och byta den och det funkar? Det står ju "+core" så det verkar ju som man måste lämna tillbaka den gammla!?!

Kan man byta den själv? eller blir det något problem med startspärren?

/// Kristian
Själva kontaktstycket med alla anslutningarna osv har ingen kodning eller liknande, den kan knappast vara en utbytesdel heller. Det är en vital del för hela elsystemet och för säker funktion av detta, jag skulle absolut köpa nytt, inget beggat från skroten.
Vid felsökning kan det vara bra att känna till: Inget mellanrelä eller annat (förutom immobilizern) mellan startkontakten och startmotorns solenoid.
Bränslepumpen skall endast gå en kort stund när man vrider på tändningen första gången för att bygga upp trycket, sen stannar den och startar inte förrän motorn startat osv. Då hör man å andra sidan inte pumpen längre...

FP
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Låter bra.
Har problem med att stereon slocknar och farthållaren slutar funka, hittills har det funkat att spruta kontaktspray var 3-4 månad men nu hjälper det inte mera...

Måste undersöka i helgen om det skull gå att ta isär kontaktstycket och putsa ordentligt.

/// Kristian
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Visst kan det strulatill sig riktigt! Utan att gå in på några detaljer fick jag nästan exakt samma symptom på vår 320iA/e46/1999 för ett par veckor sedan. Ja, bensinpumpen satte upp trycket men inga reläer som knäppte som det blir när batteriet blir lågt. Bilen finns nu på BMW-verkstad som redan avverkat kontaktenheten - inget fel där. Nycklarna fick ingen kontakt med EWS-en så en ny EWS skaffades fram från Tyskland. Nästa steg var att EWS-en inte fick någon kontakt med DME-n. Efter kontroll med begagnade EWS+DME kommer troligen inköp av en ny DME...

Frågan är vad som startade raset: Kabeln till bakre bromsslitagevarnaren nöttes av på grund av verkstadsslarv med kortslutning där som följd, sprak i radion etc. Någon månad senare började det med tillfällig startvägran. Tre dagar senare var vägran total. Jag kommer nog att lägga in en ny tråd om detta på 3-serien.
Förutsätter att dom inte bara är modulbytare, vilket det låter som. Logisk felsökning i startkretsen är ju inte så avancerat. Att följa strömkretsen via nyckelns brytare-startspärr-solenoid osv innebär inte så många mätningar.
Avsliten kabel i samband med slitagevarnare är vanligt och orsakar inga följdfel, det är nog slumpen som avgjorde att detta hände innan startproblemet.
Bra om du kan dokumentera vad som slutligen var orsaken.

FP
Hej

Far samma fel, ska nu försöka byta tändningslås men har funderingar hur man gör. Är tändningslåset detsamma som kontaktenhet?

Är det någon som vet

Peter
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Vilken bilmodell har du?
Hej

E39 520

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.