AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.986

BMW verkstad, helt klart bäst

nxv
Jag lämnade in min bmw på verkstad (menkonemverkstad) i två veckor för ett fel på ABS:en, och de kunde inte fixa det.

Sen lämnade jag in det på BMWverkstaden och de fixade det på 4timmar.

BMW verkstad, -helt klart underskattat.

Bilen på G:
Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
och det baserar du en enstaka incident på?
Fördelen med BMW verkstäderna är förstås att de känner till de flesta modellspecifika standardfel, och har eventuella diagnos/specialverktyg som krävs för vissa reparationer.

Men som med de flesta märkesverkstäder tar de duktigt betalt för sina tjänster, kan därför förstå om man i första hand inte väljer dem för reparationer av äldre bruksbilar.
nxv
men eftersom den gamla bilen inte kan mätas av med instrument så kunde ju inte mekonomenverkstaden fixa det.
nyare bilar kan de ju med.

men jag fikc betala 200kr på mekonomen för ingenting. (2 veckor)
1300kr på bmw, så var det klart! (4timmar)
lite dyrt kanske, men det var det värt.

Bilen på G:
Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Dyrt?!?!

4 timmars jobb blir 4 * timdebitering (antar 1000 kr) = 4000 kr och du betalade 1300 kr, någonting du säger är helt fel.

Hur menar du, hade mekonomen bilen inne för felsökning i två veckor och debiterade 200 kronor?
nxv
japp, mekonomen verkstaden hade bilen i två veckor och kikade och kollade, men kunde inte hitta något fel, så det kostade 200kr för ingenting i stort sett.

sen om bmw verkstaden jobbade i 4 timmar, det kan de knappast ha gjort eftersom det på kvittot stod att de hade lött lite och bytt någon kabel. men det tog 4 timmar från det att jag lämnade in bilen till dess jag fick tillbaka den.

Bilen på G:
Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Mekonomenverkstaden felsökte nog inte så mycket, kollade runt några minuter kanske. Kan ju inte hållt på att felsöka i 2 veckors tid och ta 200 kr.. Det räcker till 10 minuters felsökande på en "vanlig verkstad".

Bmw verkstaden jobbade knappast heller 4 timmar, utan från och med att du lämnad ein den tills du fik tillbaka den, arbetet ska stå specifierat på ditt kvitto, kanske 45 min jobb + material.

nxv
ja det kanske det står på kvittot, det kollade jag inte så noga :)
men principen iaf, bmw verkstaden fixade det snabbt och någorlunda billigt till min stora förvåning.

jag var nere hos mokonomen verkstaden 5ggr under tiden den stod där och han sa att han hade kollat på bilen, plockat bort givarna och kollat dem osv.
sen hade han ringt runt till alla han känner som sysslade med bilar.
så han hade ju gjort mer jobb än för 200kr, men just att betala för ingenting känns tråkigt, speciellt med min ansträngda ekonomi.

"vi lagar ALLA bilar" står det föresten på en STOR skylt utanför mekonomens verkstad.

Bilen på G:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.