|
|
|
|---|---|
|
Måste båda halvljuslyktorna lysa lika bra för att bilen ska gå igenom bilprovningen? Det jag menar är, måste båda lysa lika starkt eller räcker det med att båda lyser? __ ///M som i Mugge. | |
| huvudsaken är att ljusbilden är rätt och att lyset inte står för högt/lågt | |
|
det handlar om en bekants bil, han har pga av skadegörelse fått byta ena strålkastar glaset så nu är det nytt glas på ena sidan och ett gammalt på andra sidan, följdaktiligen så lyser det mycket bättre på den sida där det nya glaset sitter monterat. Nu undrar han om bilprovningen reagerar på det, dvs om han blir tvungen att bya glaset på andra sidan också. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Om det är som du skriver att det verkligen lyser mycket bättre pga lyktglaset så är ju nästan svaret givet. Om glaset är SÅ dåligt så kan nog ASB ha synpunkter på detta, dålig funktion osv. Det allra viktigaste är ju att man själv får bästa möjliga ljus, sikt och säkerhet vid mörkerkörning, jag hade nog rekommenderat byte av det återstående glaset om det är som du beskriver ljuset. FP |
|
|
Det finns ingen anmärkning att rikta mot olika ljusstyrka, däremot mot svagt ljus. Ljusstyrkan bedöms utan tekniska hjälpmedel utöver ljusmätaren, och kravgränsen är därmed ganska lågt satt. Det ska alltså vara rejält dåligt ljus i halvljusstrålkastaren innan den underkänns på svagt ljus... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Var med om en mindre kollision för några veckor sedan och fick tillbaka bilen idag. Ena strålkastaren är bytt och jag fick genast en blinkning från en mötande bil när jag körde hem. Ställde mig och kollade lite på ljuset och den ena (nya) lyser nu klart starkare än den andra, även om den äldre fortfarande lyser mycket bra. Det blir som jag tidigare bara sett på andra bilar jag mött, att det ser ut som om ena strålkastaren går på helljus men inte den andra. Dock ser det inte ut att vara någon skillnad i höjdinställning och så vidare. Jag antar att detta är normalt och helt enkelt beror på det mindre slitna glaset? Funderade på att låta BMW kolla så det är rätt inställt, men det kanske är onödigt (och dyrt)? |
|
|
Nåt är fel. Troligen är inte lampan fixerad riktigt i hållaren eller är helt enkelt höjdinställningen inte justerad. Man möter ibland bilar där man lyckats få in lampan upp och ner i sin hållare, då blir det ett bländande halvljus, det lustiga är att inte föraren reagerar på att det inte blir nåt ljus på vägbanan... FP |
|
|
Tog precis en sväng in på BMW (Theanders) i Lund och snackade lite. Han som hjälpte mig gick ut och kollade men vi såg vilket jag tidigare konstaterat inget speciellt (förutom att den nya strålkastaren har ett gulare ljus (uppdaterad teknik?)). Men de tog in den i verkstaden och kollade ljusinställningarna och det visade sig att den äldre strålkastaren var något för högt inställd så han justerade den. Jag är tveksam till om det var detta jag fick blinkningen för, tror fortfarande det har att göra med det starkare ljuset från den nya. Men nu är i alla fall allt korrekt inställt så det är bara att blinka tillbaka om nån stör sig på min starka lampa :) Tack BMW för bra, trevlig och gratis hjälp/justering också. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.