|
|
|
|---|---|
|
Hej igen Alla. Ikväll var jag inne i stan å gick efter Sveavägen. Kollade på bilarna som rullade förbi, och la märke till alla bilar med ljuddämpare som har samma kaliber som en haubits, o ljudet därur. Maffigt iof. Min fundering o fråga är hur Ferrari får sitt underbara ljud ur sina tolvor. Låter ju så fruktansvärt vassa, å min tolva, ja, den är ju då rätt tyst. Men vad är det som gör skillnaden? Går det att få samma(ungefär) ljus som ferrarisarna har. Skulle ju göra sig rätt hyfsat på en sjua. Har en polare som är skyldig mig lite svetsjobb så han skulle kunna sätta ihop ett systen bara man vet hur. Mvh RonnyL. | |
| Sen jag monterade öppna luftfilter på min så låter den som en gammal 70: tals Ferrari innuti iaf. Låter grymt tufft. Annars är det väl bara å bygga nytt avgassystem med fullflödesdämpare. | |
Paap Reeder |
Hej .... Ronny! Kuriosa. En grannfru några hus bort på gatan -- som inte vet annat om bilar än att man sitter vid ratten när man skall köra -- kom en dag och sade ".. vilket härligt ljud du har i din svarta bil. Låter otroligt potent. Vad är det för motor i den....? o s v" Min är således totalstandard mellan stötfångarna och när jag rullar iväg till jobbet på morgnarna så är det på i princip förhöjd tomgång. Det är klart att skall man göra sig hörd å Sveavägen måste man ju skala upp ljudet helt klart ..... men även andra hör tydligen. På M535:an kör jag med en Simonz slutburk och den mullrar en aningens mer än originalet. Har haft så i säkert 10 år. I sommar rullade jag runt med V12:an i sverige och kan nu säga att med M535:an är det ett jäkla tjöööötigt sound att sitta och höra på mellan exvis Stkhlm - Sundsvall. Man hör litet av det i cupén. Jag kommer att bygga tillbaka till "originalljudet". Åkte i somras efter en italienreggad MC som körde med "rena pipor" ... lät så i a f och tänkte att hur är man funtad om man turar Rom-3-riksröset med det ljudet i örat ??? Men visst ... Sveavägen några turer kan man alltid mullra mer. Åkte i em efter en Camaro - Z 28 stod det på luckan - och vi närmade oss grönt i ca 70 kmh på en dubbelfil varvid han drog han på så att min backspegel började wobbla av ljudvågorna ...... smooooooth s a s susade jag förbi "utan ett knyst". MVH /// Paap R |
|
Ferrariljud lär du aldrig få till, det är lite olika motorkaraktärer om man säger så. Ljudet i t.ex. 360 är ju svårt att överträffa, men efter en kvart i motorvägsfart är man trött på det. Jag har lyckats med vad jag själv ser som en bra kompromiss med min tolva. Jag har ersatt den sista ljuddämparen med rostfria rör och slutrör med dämpinsats. Detta ger ett ganska dovt mullrande vid tomgång och obelastad motor, och ett rått vrål vid belastning. Kör man i jämn normal motorvägshastighet låter den inte nämnvärt mer än orginal i kupén, men vid fullgasaccleration låter den betydligt mer... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
För nått år sedan hörde jag, vad jag trodde var en motorcyckel i hög fart på låg växel, en Ferrari i stort sett gånghastighet. Ett klart häftigt ljud. Men som du skriver Jeppe så skulle man nog få spel om man satt med det en längre tid. När jag köpte min nuvarande 750 så satt ett Alpinasystem på, vilket gav ett rätt rått ljudi kupe´n. Säljaren ville ha en rätt häftig summa för det o jag vile iaf då ha en tyst bil, så det byttes till orginal. Synd att jag inte tog chansen att höra det utifrån när han körde. Jeppe; Är det det systemet man ser på den sida du har, ser iaf snyggt ut. Du har inte ett till(Ja, man kan ju iaf fråga) till salu?? Eller ritning? Paap; härligt skrivet. O det med Camaron, jo, såg en vit sån igår kväll på Sveavägen o det var inte direkt tyst. Lät mer än det gick. RonnyL. |
|
|
Som alla skriver här så kan jag intyga att det inte är så roligt i längden med lite "tuffare" ljud. Min tidigare bil som var en Caddy, så bytte jag slutsystem. Satte på en större katt samt andra slutdämpare för att få fram V8:a ljudet mer. Det lät mycket bra på tomgång samt fullgas utan att ge det karakteristiska raggarbilsljudet. Men då jag är ute och reser mycket Stockholm-Malmö-Göteborg, mm. Så kan jag säga att jag ångrade mig fruktansvärt mycket. Den lilla ökningen av ljudet inne i bilen blir väldigt jobbig efter några mil. Men som sagt var, korta turer och lite glidande så var det ett underbart sound i bilen. Jag kommer inte göra om det misstaget på min 750 (mer än om det skulle ge många nya sköna hästar under huven). |
|
| Smaken är ju som baken. Man kan ju alltid höja stereon om man blir trött på långresor :) hjälper inte det får man väl sätta i bättre stereo. | |
| Min bil gnisslar de första 100 metrarna. Det är någon rem som klagar. Vad göra? Skitsvårt att byta sån't ju. Annars låter den härligt. Bilen alltså. | |
| Någon som vet adressen till sajten med videoklippet där dom torrgasar med en mittmotor M70 kitcar med mekaniska 535 spjällhus ? Mycket fetare än så kan man nog inte få en BMW tolva att låta. (Ja, bortsett från Mclaren F1). Det lilla man ser av avgassystemet så har dom byggt ett rostfritt 4x3 till 1 headers med en ljuddämpare till varje slutpipa. Jag har klippet på min hårddisk men har inget bredband så det blir nog tyvärr kvar där. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.