|
|
|
|---|---|
|
Tänkte berätta hur enkelt jag kopplade in Check Engine lampan på min 730 -91. 1) Check engine glödlampan saknades bakom instrumentet så jag lånade/flyttade helt enkelt en annan lampa (finns många att välja på om ni inte vill köpa en ny. Hur enkelt som helst att ta ut instrumentet, bara att lossa 2 kryss skruvar i toppen av instrumentet och ta ut det. Ratten behövs inte tas bort. Och instrumentet behöver bara vinklas ut lite. 2) Kabeln saknades mellan Kontakt stycke X15 (stift 23) och kontackt stycke X20 (stift 8) See elschema sid 1360-06 Länk Kontakt styckes possitioner ses på sida 7100-25 (X15) och 7100-02 (X20). När du har hittat kontakt styckena och letar efter rätt stift så står det små siffror på kontakt styckena som hjälper till att hitta rätt. Leta efter en helgrå kabel i andra änden av kontakt styckena. Vill ni göra detta ordentligt föreslår jag att ni åker till BMW och köper två orginal kontat stift (hanar), det är lätt att se vilkna som behövs innan ni börjar mecka om ni skruvar isär kontakt stycke X20 (enkelt) När ni har kopplat in den saknade kabeln kan man felsöka genom att göra "pedal testet" see länk: Länk Här kan ni läsa om hur pedal testet görs och vad felkoderna betyder. Lycka till | |
Paap Reeder |
Roligt stallbacka .... men samtidigt märkligt. Är din sv.såld? När jag förr förra året pulade med detta fick jag klart för mig att i mitt instrument fanns inte denna funktion inproggad i "den stora platta datorn" på kortets baksida på andra modeller än usa-sålda bilar och min är import men inte ens i den fanns funktionen. Skall givetvis ta nya tag med detta ty nu har jag kopplat separata sladdar direkt från boxarna varvid jag får köra ett pedaltest per box och cylinderbank. MVH /// Paap R |
|
Ja, min bil skall vara svensk såld. Jag skulle tro att du också har en Check engine lamp-possition i nedre vänstra hörnet på instrumentet, eller? I sådant fall är det nog bara att sätta dit en liten lampa och koppla sladden. Men även om du kan koppla som jag kunde så tror jag att du fortfarande måste köra ett pedaltest för varje cyl bank/box (5 tramp på ena och 6 tramp på den andra). Jag har ju "bara" 6an i min som du säkert förstår. Problemet jag har på bilen är att jag inte har någon tomgång längre och blink koden jag fick fram var 1262 (Idle speed actuator). Lycka till. |
|
|
Paap Reeder Hur går det, har du kopplat sladden? |
|
Paap Reeder |
... not yet man! Håller på och ställde på min "Gokart" ... d v s M535:an idag som jag har drag på .... för båteländet skall upp. (Har varit ute 4 ggr i sommar ... mer kostnads-mini-effektivare än att åka V12...) Kommer att ställa av M70:ian de närmaste dagarna ..... sedan skall... - kaminställningen kollas - "sladden" checkas in - casterstagsbussningarna bytas ... har segat med dem i tre år nu ... men nu jäklar.. - + säkert minst 20 grejer till MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.