|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Motorer utan knacksensorer (M20?) kan ju inte reglera tändningen automatiskt, oavset om det är insprutning och elektronisk tändning osv. Tändningen kan ställas om manuellt rent mekaniskt, genom vakuum och centrifugalregulator eller elektroniskt (varvtalsberoende) via tändmodulens elektronik osv. FP |
|
|
Tja......körde min 320 på 98 och 99 oktan...det skiljde 2,7 hästar och motorn hade liiite bättre respons. Gjorde det på kompisens verkstad. Sen prova vi på hans hoj och där märker man ju mer skillnad så visst e det en bättre soppa! BMW for the man inside you! |
|
|
Det är väl bara en tidsfråga innan det görs ett någorlunda seriöst test i en av de större biltidningarna? Om inte så lär herr Roband Kolik göra ett ovetenskapligt snabbtest där han sågar V-power med fotknölarna... |
|
|
Benn: Om det nu stämmer som du säger att du "tjänade" 2.7 hk så kan man ju ställa sej frågan om det är värt det ekonomiskt. Visst, är väl inte det frågan handlar om, men jag tycker då INTE att det är värt en prisskillnad på 70 öre/liter (Vpower-bf95) för att KANSKE få några futtiga kusar mer, för ärligt talat tror jag inte man märker av 5 hk så mycket så det är motiverat att betala merkostnaden. Hur gjorde ni testet då ?? Rullande landsväg eller bromsbänk ?? Att bilen sen skulle dra 2dl/mil mindre är jag fortfarande skeptisk till, men blir gärna övertalad :) MvH Thomas |
|
parolof |
någon effekt borde det väl ge annars får dom väl Sverker Olofsson på sig fortare än kvickt:-) |
|
Nåt gör det säkert, frågan är som sagt om det är märkbart....och värt merkostnaden. Vem är egentligen villig att slanta upp 12.70 för vpower ?? MvH Thomas |
|
|
Har nu kört en tank 99, och jämfört med 95 så har bilen dragit 0.65 mindre än vad den någonsin gjort innan och visst tycker man det är en annan respons vid gaspådrag... Frågan är om det är värt det?? /Rosberg |
|
|
Ovanstående ska naturligtvis inte vara 0,65 utan färddatorn visade 0,78 isnitt på 65 förbrukade liter bensin och det har den inte gjort innan vid samma körning /Rosberg |
|
|
Vad drog den innan i snitt då ?? MvH Thomas |
|
|
mellan 0.83-0.85 frågan är som sagt om det är värt det... /Rosberg |
|
|
Rosberg: 0,78x13,08= 10,20 kronor milen. (V-power 050902) 0,83x12,28= 12,19 kronor milen. (BF95 050902) 0,85x12,28= 10,44 kronor milen. (BF95 050902) Stämmer dina förbrukningsiffror så är det väl värt det? |
|
|
Nu är det ju bara en tank så ett par till hade varit intressant för att se om tendensen håller i sig. Tror även att 98 oktan skulle visa sig vara den mest ekonomiska då prispåslaget bara är 30 öre jämfört med 95 oktan. Men det handlar ju om ören...Kör 2000 mil på ett år och 10 öres skillnad per mil ger 200kr...Och om du vill köra på V-power så är det bara bemannade Shell som gäller. Just nu i Malmö så kostar t ex 95 oktan 9,77kr på Jet, Shell automat + någon till. 400m från Jet ligger en Statoil som tar 12,28 för 95 oktan och jag tror även Shells bemannade stationer tar fullt pris. Här pratar vi en skillnad på över 2 kr/mil om man utgår från pruttgas beräkningar ovan. ___ //Ulf |
|
|
Ska köra Sthlm-GBG idag och bensinbolagets lista är utskriven. Det går lätt att spara in 200 kronor på att tanka på rätt ställe. Eller i bästa fall tanka gas! |
|
|
Man skulle haft en automatisk överföring av dessa uppgifter till navigatorn i bilen... ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.