|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det någon som testat shells nya 99:e oktaniga bensin VPower? Rosberg | |
|
Inte här i Sverige, men Tyskland. En viss skillnad märker man bilen går bättre + bättre respons från motorn. |
|
|
Okey, då ska jag fylla på i morgon och se om det blir någon skillnad. /Rosberg |
|
|
Skillnaden mellan 95 --> 98 är i princip försumbar, om man nu inte åker en bil som är trimmad (läs: "optimerad" för 98+). Skillnaden mellan 98 --> 99 kan inte vara mycket mer än en lysande reklamidé från Shell. Sök gärna på forumet angående oktantal. |
|
|
Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Hejhej är det inte länk samlaren i farten ;D *skojjigt* |
|
|
Rille: Vi kan väl vara överens snart att det inte krävs trimmade motorer för att t.ex adaptiv motorstyrning med knacksensorer osv skall ställa om sig för olika oktantal...) Det är nog tillsatser mera än oktanhalten i V-power som skiljer (skall skilja sig...) mot standardbensin. Shell säljer ju V-power med både 100 och 95 oktan i andra länder. Det är ju extrema pengar i bensin och oljeindustrin, att Shell skulle ha en soppa som är "bättre" än t.ex BP eller nån annan av de internationella drakarna kan vi nog glömma. Alla har de ju haft kampanjer med mer eller mindre fantasifulla namn på sina produkter genom åren. FP |
|
| När man jämför bensin av olika oktantal genom att tanka först det lägre oktantalet, köra nästintill slut på det och sedan tanka högre oktantal bör man tänka på att skillnaden i vikt hos bilen med full eller nästan tom tank är 3-4 % högre vikt fulltankad. För att bensin med det högre oktantalet verkligen skall ge märkbart bättre prestanda, i en sådan jämförelse, måste den lågt räknat ge ett effekttillskott på 5 % eller mer, alltså runt tio hästar extra i 200 hk-bil. Det är rätt mycket begärt av bensinen. | |
|
Folke skrev: >>> Vi kan väl vara överens snart att det inte krävs trimmade motorer >>> för att t.ex adaptiv motorstyrning med knacksensorer osv skall >>> ställa om sig för olika oktantal Ja visst. Spikningar uteblir med adaptiv motorstyrning i kombination med "dålig soppa". Men att på samma sätt förvänta sig högre effekt av "bättre soppa" (utan modifierad programvara) är nog att hoppas på för mycket? Jag ser det som att dagens bilar är opitmerade för en viss nivå av bensinkvalitet, men kan också köras på sämre soppa utan att hosta, just på grund av adaptiv motorstyrning och knacksensorer som du nämner? Men vi kanske pratar "förbi" varandra? Jag tror nämligen att vi håller med varandra i grund och botten? Eller inte... :-) När jag säger "trimmad" så menar jag att någon optimerat programvaran mot högre oktantal (och justerat tändning etc.). En sådan bil klarar alltså inte lika dålig soppa som en standard bil, eftersom gränsvärdena har flyttats uppåt. Shells VPower är nog som många säger, en bensin med lite tillsatser, och dom tillsatserna finns förmodligen redan att köpa i små svarta/röda flaskor på macken. |
|
| Jo, men det är väl så att BMWs modernare motorer är mappade för högt oktantal (98 oktan). Används lägre oktantal uppstår spikningar, vilket leder till att programvaran ser till att anpassa tändkurvan för att förhindra fortsatta knackningar. Denna förändring av tändningens parametrar medför också marginellt lägre effekt. | |
|
Precis, tändläget ändras och det medför även ändrad effekt. Om det är marginellt eller inte kan alltid diskuteras, jag kan inte ge någon siffra tyvärr. Inte heller kan jag svara säkert på var motorstyrningen slutar reglera osv, men bara för att BMW anger t.ex 91-98 som godkänt område så behöver ju inte detta innebär att styrningen inte kan reglera något utanför detta området. Det är snarare troligt att det är så, utan trimning eller annan modifiering av programvara. FP |
|
| Jag valde ordet marginellt, för att inte ge sken av att det rör sig om några dramatiska effektskillnader. Jag tror säkert att de är fullt mätbara, men det kräver nog rätt mycket av säkerställande att yttre omständigheter är likvärdiga vid mätningarna, för att det hela skall vara tillförlitligt. | |
|
Det var då ett väldans spekulerande här av allehanda förståsigpåare angående denna förfinade bensin från Shell. Jag har tankat Shell V-power innan jag skulle göra en resa tur/retur Varberg-Norrköping. Då hade jag runt 10 liter kvar 98-oktanig bensin före fulltankning med V-Power. Jag äger en 540i och det måste sägas att mer krut blev det med denna V-Power, och denna extra kraft resulterade i en betydligt lägre bränsleåtgång under resan. Enligt färddator så var genomsnittsförbrukningen 0,9 L/mil till Norrköping och 0,95 L/mil på hemvägen. Den har då aldrig förut legat under 1,1 L/mil på långfärd (körstilen har varit halvlugn in båda fallen). Jag hadde en uppsättning lättmetallhjul med mig under resan också (var och bytte hjul med en annan BMW-ägare). Jag hade i och för sig smalare hjul (friktionsdäck i bredden 215 kontra 225) på, och det bidrog säkert lite till denna "bränslebesparing". Jag har märkt redan med 98-oktaniga bensinen iförhållande till den 95-oktaniga att det blir skillnad i motorstyrka i min bil, och nu blev klivet snäppet bättre igen med V-Power. 'BMW-Power kräver V-Power' Min bil: Länk Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Igår körde jag i princip slut på min 98-oktan som jag normalt kör med, färddatorn visade iaf att jag hade 0 kilometer kvar att köra. Sedan fyllde jag upp tanken 30 liter med V-Power och tanken var att jag skulle kolla hur tändningen ändrades vid belastning och jämföra det med 98 oktanens tändbackning vid ett likadant belastningsfall. Nu föll det sig inte bättre än att jag körde slut på alla 30 litrarna igår och jag har såldedes bara intrycken och känslan att gå på, precis som alla andra. Jag måste säga att jag märkte ingen skillnad över huvud taget. Jag hade hoppats på att märka något, men nej. Nästa gång kommer jag att tanka 98 oktan igen och kanske tar jag mig tid att göra testet med V-power i framtiden, men inte just nu. Flåklypa |
|
|
Inte för att jag vill kritisera någon, men skulle man spara 0.2 liter/mil genom att tanka denna "mirakelsoppa" så skulle då inte jag tveka att betala 50 öre mer jämfört med bf95... Själv ställer jag mej mycket skeptiskt till dessa påstådda besparingar. Handlar nog snarare om yttre omständigheter samt ett undermedvetet "den MÅSTE gå billigare nu", vilket medför att man utan att märka det är lättare på foten. Men, det är vad jag tror. Kan någon/några visa med långsiktiga tester att man sparar 2dl/mil så kör jag direkt på den soppan.... MvH Thomas |
|
| Instämmer med dig, CypherX. | |
|
Lägger min röst på att V-power är ett marknadföringsknep från Shell. De vill få oss att tro att den är bättre än vanlig bf95 genom massiv marknadsföring. Jag har provat allt mellan 91 och 98 och med handen på hjärtat aldrig märkt ett skvatt. Kanske inte har den optimala bilen att testa sådana grejer med. Tror placeboeffekten är av avgörande betydelse om folk faktiskt märker skillnad. |
|
parolof |
om du menar din 325 -88 så ställer väl den inte om sig beroende på oktantal |
| parolf: Nej det är det jag menar. Fast det är ju insprutning och datorer och shit så man vet ju aldrig.. :) | |
|
En m20 ändrar väl tändningen själv. Hur ställer man annars om tändningen ?? MvH Thomas |
|
|
The roughrider, ställer du upp på ett blindtest? Nästa gång du passerar Linköping följer jag med till macken och jag tankar med 95 eller V-power (du får inte veta vilket). Sedan provkör du och talar om för mig vad jag tankat. Vad säger du? (Har inte testat V-power själv, jag är skeptisk men blir gärna överbevisad.) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.