AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.321

540iAT Äntligen!

Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Äntligen hämtat min 540iAT M-sport på Novation i Uppsala! Har letat länge efter en och så nu i slutet av sommaren fick jag ett bra pris på denna. Känns underbart! Min gamla 523iM känns som en Lada. Någon som vet vad som skiljer dessa bilar mer än motor i standardutförande? Större bromsar har jag konstaterat. Något annat?
Ville bara skriva av mig lite efter en underbar hemfärd!
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Grattis, visst är det skoj med V8 :)
Vet inte vad som skiljer bilarna åt men jag fick samma känsla i jämförelse med min förra 528a.

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Grattis! Det är väl en del i framvagn och styrning som skiljer mellan 540 och de 6-cylindriga bilarna, dock till 540's nackdel. Som vi diskuterade i en annan tråd så är det också skillnad på växellåda och utväxling.

540 är utan tvekan en underbar bil som man kan smyga runt och komfortåka med och när behov finns är det bara att fälla ner pedalen så byter den skepnad...;)

___
//Ulf
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
"Fälla ner pedalen" ... Jäklar vilken klockren beskrivning! Fnissade gott åt detta! Jo, så är det. Fast jag är väl på väg åt andra hållet dessvärre. Fundrar på en 523/528 som bruks ... och så något roligare på sommaren. Jag måste ju fortfarande kunna fälla ner pedalen :D
Grattis! Är den lika spänstig som din gamla 523iM, eller känns den tyngre? Hur mycket drar den jämfört med 523? Nu pratar vi riktig förbrukning, inga skrivbords siffror. ;)
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Tack!
540in känns lite tyngre när det blir riktigt kurvigt men inte på något sätt besvärande. Största skillnaden när det svänger är styrkänslan.(förutom prestandan) Den gamla hade ingen servotronic så det tar nog ett tag innan jag blir vän med den.
Kan återkomma lite senare när jag kört in mig lite mer. Ska till Anderstorps racebana om 2 veckor för att lära känna den lite bättre.
Bensinförbrukningen låg på exakt litern när jag körde hem motorvägen Uppsala-Jönköping. Låg dock 110-120 hela tiden då försäljaren berättade om en som köpt en Z4 och blivit av med körkortet 2 mån på vägen hem.
Har dock ett litet problem. Bilen är utrustad med automatisk koffertöppnare och takhöjden i garaget är låg. Detta resulterar i att luckan går i taket när jag ska öppna den. Finns det inget sätt att öppna den utan el om jag vill? (tycker inte det känns så bra att hålla emot motorn när den nästan nuddar taket.)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Goldcom: Har också automatisk baklucka men vet ej om det går att öppna den utan att motorn drar igång då detta sker både när man använder fjärren och när man manuellt öppnar den. Det jag är nyfiken på är hur din funkar när du stänger den...När jag trycker på knappen på luckan så går den ner och sedan stängs den med en rätt så rejäl smäll så att nummerplåten skallrar...Är din likadan eller är det min som kan behöva en justering?

Bortsett från problemet med låga garage så är det en finess som är trevlig och praktisk.

___
//Ulf
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Vill minnas att det finns en gammal tråd som diskuterar detta med bakluckan ... men jag hittar den inte just nu. Kan löna sig att söka.
Miper335
Ställer man min bil sidan av kompisens 540 ser man ingen skillnad förutom att hans rutor är mörkare och har svarta lister medan mina lister är kromade.

Utr. mässigt skiljer det sedan mycket men det gick ju att utr. en 523 likadant även om inte många gjorde det.

T.e.x är antisladd standard i 540.

Tror nog att det mesta förutom karossen skiljer i övrigt då 540 ju måste klara att hantera en sanslös maskin.

Svårt att jämföra annars då man bör ha samma årsmodell ...min har t.e.x vissa detaljer som skiljer eftersom att den är ett år nyare.

523 fanns ju inte iheller -02 så jag vet inte om t.e.x 530 har liknande uppbyggnad som 540.

Är avundsjuk utom när vi tankar.......
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Miper335: Skön komentar! "Är avundsjuk utom när vi tankar....... "

Programmer: Nej jag tycker inte min slår igen utan går förhållandevis mjukt. Tror tyvärr din behöver justeras.
Konstigt nog har inte elmotorn satts på idag när jag bara tagit i handtaget, men fungerat utmärkt med fjärren och knappen på bakluckan. Det är iofs så jag vill ha det men tycker det är lustigt då den inte fungerade så igår. Har jag lyckats trycka på något för att elen inte ska gå igång med handtaget?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.