|
|
|
|---|---|
|
Har själv en 325 E90 och provade en 330 E90 igår. Tycker inte det är värt att lägga till mellanskillnaden till en 330. Klart att det var lite mer drag, särskillt hela vägen mot 7000 och i högre hastigheter men jag skulle nog inte köpa en 330i. Däremot kan nästa projekt bli 330d! Kolla in nedanstående siffror, intressant eller hur? 80-120 km/h prestanda: (växel 4) 325i - 7,9 sek /250nm 330i - 6,9 sek /300nm m3 - 5,3 sek /365nm 330d - 5,2 sek /500nm Fatta att 330d kommer piska allt! ;) 500nm låter underbart, 0-100 på 6,8 är ju inte heller dåligt för en diesel. Notera också att den piskar m3. | |
| Om man väljer att köra på fyrans växel i det fartintervallet är ju dieseln imponerande, men använder man de mest optimala växlarna blir den avhängd av både 330i och framför allt M3 naturligtvis. | |
| Ja, det höga vridmomentet dominerar i dem låga varvtalen. Låt M3 jobba där i 2:an så flyger den i väg :) | |
| Länk | |
|
Instämmer 325àns effekt vid högt varv är inte långt ifrån vad 330 presterar ! Det som enligt min åsikt är en klar märkbar skildnad är vridmomentet. Dock svårt att motivera mellanskildnaden på ca 60000:- för lite extra vrid!? "Z4 love it" |
|
|
Måste fråga varför kommer det gång på gång folk som Tobbe som tycker att 330d eller annan diesel/"vridbil" kommer piska allt i ett visst hastighetsintervall på en hög växel? Är ni förlamade i högerarmen eller vafan är det frågan om? Piska allt? skiljer ju 0.1s mellan 330d och M3an... Precis som Nockenwelle säger så är 330 och M3an snabbare om man kan använda växellådan. Tobbe: intressant eller hur? Nej för mig är det verkligen helt ointressant hur mkt vrid en diesel har vid 2000 rpm på 5ansväxel 30km/h osv... Tack för mig ha en trevlig helg :-) |
|
|
Skulle vilja lyfta tråden och behandla den egentliga frågan, dvs. ej ngn dieselfråga... Hur som haver; Är det befogat att införskaffa sig en 330 E90 före en 325 E90 - är den extra kraft som bjuds, värd de extra slantar som det kostar? |
|
| Ingen som har ngn erfarenhet eller kan berätta vad de tycker? | |
|
Passar på och fråga om ngn har lite bilder på den nya E90, då 330d och inte 335. Imponerande effekt i den, 245/520 hk/nm och soppaförbrukning på endast 0,4x landsväg! Som sagt, bilder? Går det att beställa den med det dubbla avgassystemet? |
|
|
Det är helt klart värt att slanta upp vad som krävs för att köpa en 330 E90 istället för en 325:a. Jag hade en 325:a och bytte till en 330 och i början tyckte jag inte att det var nån jätteskillnad men ju mer man kör med den desto mer märker man av skillnaden mellan dom två. 325:an får anstränga sig mer för att komma upp i samma farter som 330. Vid 3500 varv så märker man av skillnaden där ligger 330 i överväxeln så att säga. 330 är mycket stabilare i höga farter. Och motorljudet behöver jag inte ens nämna... Det känns att kapaciteten hela tiden finns där även i låga hastigheter på ett helt annat sätt jämfört med 325. |
|
|
Clubsport; Tack för ditt svar! Kikade lite på din 330 och kombinationen silver och shadowlinelyktor är verkligen toksnygg! Intressant fakta du nämner, dock är jag lite osäker på vad jag ska välja då min maxbudget ligger på 200 tkr (vill inte ta lån) och då ryker både sportstolar och xenon, ngt som jag önskar - särskilt sportstolar... Så valet står mellan en "snikutrustad" 330 E90 som gått runt 10.000 mil och en bra utrustad 325 E90 som rullat runt 5.000 mil... Pust. |
|
|
tvesovla: Ja, det är snyggt och det är inte så många som har skaffat det så den skiljer sig lite från Titansilverträsket! 325:an är inte alls nått dåligt val och står valet mellan välutrustad 325:a med låga mil jämfört med en snik 330 med många mil så är nog 325:an att föredra. Xenon och sportstolar är ett måste anser jag. |
|
| Precis som du säger, är förmodligen en välutrustad 325:a att föredra framför en snikutrustad 330 - i nuläget lutar det år det förra alternativet, dvs. en fin 325:a med sportstolar, xenon och lågt miltal. Har tyvärr lite svårt att se logiken i en fin E90 utan sportstolar... | |
|
Clubsport: Varför är 330 stabilare i höga farter? |
|
|
"330 är mycket stabilare i höga farter." Att 330 är stabilare än 325 i högre farter beror nog på virvelbildning runt 5:an i 325-emblemet på bakluckan. |
|
|
steaman: kan inte stämma, jag har inga problem med 5:an på min i höga farter...fast det kanske är ett annat typsnitt...;) ___ //Ulf |
|
|
bjurra: Vet inte säkert men samtliga 325:or jag kört inklusive min gamla var oroligare i höga farter än vad min 330 är. Kanske beror det på dom bredare hjulen bak, men jag vet inte. |
|
| Jag avvägde mycket noggrant i flera månader innan jag valde en 330i framför en 325:a. I mina ögon är det värt varenda spänn att kliva upp det steget från 218 häst till 258/272. Känslan tycker jag personligen är otroligt stor! Jag gick från en 93 Aero med 210 häst och kände då att 325:an inte kändes ett dugg mer krut i. Sen motorljudet i 330i...Suck det går inte ens att jämföra!! JA, det är värt extrapengarna, men det är ju min högst personliga åsikt! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.