AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.411

Lexus GS300 vs BMW 530 : : Lexus GS430 vs BMW 540

Rampage
Jag tittade lite på www.lexussvenska.se och imponerades av Lexus GS-modell. Det verkar vara en mycket kompetent bil. Är det någon som provat antingen GS300 (219hk 6cyl) eller GS430 (284hk 8cyl)? Hur står sig dessa mot motsvarande BMW? Vore även kul att höra era övriga åsikter om Lexus.
Länk

//B

MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Inte riktigt samma bil, men kanske ändå intressant? LS 430 mot gamla 7-serien.

Teknikens värld nr 4 2001 från Smartson

"Teknikens värld testar BMW 7-serie, Mercedes S-klass och Lexus LS 430. Även Teknikens värld konstaterar att LS 430 i första hand vänder sig till den amerikanska marknaden och det är därför den inte skäms för att vara stor och bamsig. Designen påminner mycket om gamla Mercedes S-klass. Men det stora formatet kommer den även till godo, t.ex. så är baksätets komfort ypperlig. SL 430 vill gärna leva upp till löftena om att vara ”världens bästa bil” och gör det åtminstone vad gäller ljudisolering och sammansättning. Dessutom var kursstabiliteten bättre än hos de tyska bilarna. BMW och Mercedes har ett radarsystem som gör att man inte kommer för nära andra bilar när man använder sig av farthållaren. Den funktionen saknar Lexus LS 430 och det är tråkigt tycker testaren. Sammantaget är Lexus LS 430 ändå en mycket bra bil med nästan komplett standardutrustning och extremt fint detaljarbete."
Har bara kollat IS200 mot E46an.. God kvalitet (bästa?? men som allt japanskt... Känslan finns inte där.. trevliga säljar och tydligen grymmt "USstyle-kiss-ass-service" dvs. dom ringer hem att det är dags med V-däck ,förvarar dom tvättar alltid bilen (in och utv.) osv...
Ännu en riskokare som försöker mäta sig med BMW? Gå och lägg er - Godnatt, sov gott!

Olio
WE
32
WEDDA
525DA F11 M-sport 2011
Har du inget bättre att komma med OLIO, behöver du inte besvara inläggen.
Jag tycker också BMW är en bra bil men du måste se saker och ting från fler håll än ett.
Lexus ser ut som ett hembygge och passar bäst i MTV videos med sunkig rap-musik. Guldfronten och de dubbla utblåsen ser urlöjliga ut. Kolla in hastighetsmätaren i IS200 så undrar man om de verkligen menar allvar, eller om Breitling-kopie fabriken hade överkapacitet. Jag får en stark känskla av falska Roxel och Lacoste kopior av Lexus. Huuuuu!
bm
151
bmw525
525im 24v
lexus är fina bilar men det är en lyxbil utan status om man jämför med bmw eller MB. även i usa så smäller
BMW och MB högre än en lexus det är det att det bor mkt asiater i usa och de gillar att köpa lexus. men en sak som är konstig med usa, var där för ett par år sedan jag har släcktingar som bor i florida kommer ihåg när de sa kom så ska du se grannens nya feta bil (detta var i ett finare område han är advokat)gick ut på parkeringen och såg en massa bmw och mb cabar men alla stog längre bort och beundrade EN SAAB 900 CAB alla bmw och mb ägarna var jätte avensjuka, jag bara skrattade och trode det var ett skämt men de tycker visst att saab och volvo är lyxbilar, konstiga typer.

bmw 24v
stimpenbmw
Lexus är nog helt ok bilar.
Designmässigt tycker jag de är lite för runda.
Jag tycker även bmw börjar bli lite för runda.
Bara de ej blir mer runda så e det ok.
Sedan är lexus nästan alltid i ljusa färger. Jag gillar svart med shadowline.
Man ser ej så många lexus i liknande de färgerna.
Nästan som jaguar. De är stora vad de nu heter är ofta svarta men sedan de mindre modelerna är ofta i ljusa färger. Vet ej varför...
Men fina bilar e det iaf.
Skulle gärna vilja testa en lexus gs430 eller 300.

besök #bmwpower på dalnet!
Rampage
CFH -> Håller med dig om att IS200/300:ans hastighetsmätare är lite "billig"... Men jag förstår inte vad du menar när du säger "Guldfronten och de dubbla utblåsen ser urlöjliga ut". Har inte BMW dubbla utblås på vissa modeller? Tycker du att det ser löjligt ut då också? Guldfront? Vad säger du?? =) Ta en ordentlig titt på bildgalleriet på Länk Den senaste faceliften har verkligen snyggat till GS300/430an invändigt! Förut kändes den dyr, men såg billig ut!

Kul att det där med status kommer upp... Lexus har mycket bra status i USA, helt i klass med BMW - kanske inte Mercedes. Vad är det för fördommar om att asiater skulle göra Lexus stort i USA? Det här med status verkar viktigt... särskilt för BMW köpare =)

Ha det bra, ska fan boka en provkörning!
Ok, lite hårda ord kanske, men guldfronter har jag sett på flera Lexus på stan. Ingen aning om det är extrautrustning eller inte men det ser urlöjligt ut i alla fall. Dessutom anser jag att Lexus saknar egen design. Det känns som man smält samman de förra modellserierna av MB och BMW.

Jag gillar inte Toyota/Lexus helt enkelt!

;)
bm
151
bmw525
525im 24v
vadå fördommar så är det många japaner kineser kör hellre asiatiska lyxbilar än eropeiska jag har varit på en lexus handel i usa och pratat med försäljarna. och BMW är fortfarande högre status än lexus ialla fall i florida kommer det en lexus sa alla thats a nice car, kom det en BMW så var det look att that fatt beemer i wisch i had a car like that. men som sagt det kan ha ändrat sig.

bmw 24v
Rampage
Ok, har ingen aning om vad som händer i Florida, men i Denver, Colorado så hade Lexus mycket hög status. Sedan kan det ju inte undgått er att man använder Lexus som synonym till lyxbil i många filmer!

Jag gillar BMW väldigt mycket själv, men jag försöker vara lite objektiv =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.