|
|
|
|---|---|
|
Länk Jag vet inte vad som skiljer denna bil från våra Svenska, men det verkar ju som om det ökade och kallare flödet av luft gett bättre andning, som vi ju alla vet är ett problem på 328 motorn. Har någon erfarenheter om detta? Grafen säger också 172 hk på bakhjulen på en 328, men jag tror den körs på 93 oktan. Vad ger en svensk 2,8 på bakhjulen? | |
jimmy/bmw |
en svensk 328 ger väl 184hk på däcken !! |
|
Jag har med *hört* det, men hittils har ingen bekräftat det med länk eller källa. Jag beställde ett gammalt teknikensvärld nummer idag där de testar 328:an, kanske är det i det numret man bänkat bilen. De flesta grafer jag sett visar på runt 170hk på bakhjulen, på engelska och amerikanska bilar, men de kör väl på lägre oktantal mm. Finns en 328i med 189 hk med, i nåt land, vet inte vilket det var. Det intressanta med länken ovan är iaf att kalluftsintaget verkar ha gett rejält med extra effekt, många på e46fanatics.com har haft positiva erfarenheter av det med. Men 10hk, det låter ju osannolikt måste jag säga. Fast testet är ju gjort av en oberoende tidning så varför inte? Patrik |
|
jimmy/bmw |
undra vad det kan ge på 323:an skulle var kul och testa ! |
|
Normalt sett räknar man väl med 10-15% effekt förlust i drivlinan, så på en 192hk motor skulle det bli 173-163hk på driven.... //Daniel |
|
jimmy/bmw |
men en 328 har ju lite mer än dom där 193hk:na !! |
|
Jag har på min 328 bmc filter med cda box, suger in kall luft fram på bilen, och kan garantera att bilen går bättre o snålare i högre fart. Inget BS garanterat!!!! |
|
| Är det acceptabelt att avrunda 6,5 till 10? (178,8-172,3) | |
|
Kom ihåg att detta är uppmätt när bilen står still. När den rör sig i hög fart får den betydligt mer kall luft. |
|
jimmy/bmw |
vart kan man köpa en sån där cda box ?? |
| Länk | |
jimmy/bmw |
verka ju öka ganska bra på bmw! m3:an fick ju ca: 18hk till |
| Japp, det är inget påhitt, det märks ju tydligt att bilen är piggare på höga varv. | |
jimmy/bmw |
är det någon mer som har en cda box som oxå tycker sin vart mycke piggare ?? |
|
Länk Länk Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Camata skrev: "Är det acceptabelt att avrunda 6,5 till 10? (178,8-172,3)" Nej, det har du rätt i. Det är inte korrekt. Det var artikeln som hävdade att dessa tester, som gjordes stillastående utan högfartslöde av luft in i filtret (en av tankarna bakom tekniken) borde ge mindre än i verkliga förhållanden ("highwayspeed"). Skillnaden är dessutom på bakhjulen, så lite kan man lägga till utan att ens ta hänsyn till luftflödet i högre fart. Går era bilar tyst fortfarande med kalluftsintag? Jag vill inte ha en raggarracer som brölar... Men jag minns att min gamla Vr6:a faktiskt fick noterbart bättre med kraft efter att jag gjort kalluftsintag till ett K&N filter, det borde ge lite mer luft till M52TU motorns trånga insug. Patrik |
|
|
Det låter ju onekligen väldigt intressant om det funkar, mer pulver behövs alltid. Fast vet man att man inte får in en massa skit i maskinen? Och hur mycket mer låter det? Hur gör man rent filtret? Min bil: Länk |
|
| Jag skulle vilja se testet där m3:an fick 18 hk extra. Orginalfiltret som satt i kanske var helpackat med skit och behövde bytas ändå. | |
|
Tja Bilen får lite mulrigare ljud,vid högre varv, men klart ingen raggarskit, hehe, man hör ju bmw-s fina spinnande endå. Sen är det bensin förbrukningen också. Jag mätte samma sträcka på 12mil, flera gånger, där jag försökte hålla mig mellan 110-120 km/h, utan filtret tog den 0.79, med filtret 0.75 på 18" hjul. Men 17" gick det ännu smidigare. Har förklarat i en annan tråd att vi jämförde min o polarens 328 på riktigt lång väg genom Tysklad, där vi håll i snitt 170-180. Där märktes ju tydligt att min bil gick mycket lättare, och vid varge tankning tog hans bil 5-7 liter mer på hel tank. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.