|
|
|
|---|---|
| Vad kan vara galet då? Antar att jag har en läcka någonstans men jag ser ingen pöl när bilen står stilla än det måste vara när jag kör i så fall. Jag har bytt vattenpump och termostat när jag montera motorn, inge vatten i oljan och ingen vit rök vad jag kan se. Dock tycker jag den ryker lite svart när man mosar ur den. Tempen går inte över normal och är stabil. Är det vanligt att packnigen till toppen går på m50b25 motorerna? Om packningen gått mellan avgas och vattenkanal skulle man se att den rök även på tomgång väl? | |
svintoleffe |
Iannat fall, så ska man kunna lukta på avgaserna ochså, då känenr man om den luktar glykol, om jag inte minns fel. Länk Bimmern MVH Leffe |
| Ok, och om det luktar så är det packningen som är gången mellan en kylkanal och avgaskanal eller? | |
| Jag provade att ha handen bakom avgasröret när bilen är i arbetstemp och då kändes det som att handen blev lite fuktig men det är kanske normalt? Inte så att det spottar vatten ur avgasröret men som sagt den blev varm och fuktig. | |
|
låter rätt naturligt då varm luft kan bära mer fukt än kall luft --> vattnet i avgaserna kondenseras när de kommer ut i kallare luft -->rök. Kolla .ex hur det ryker en kall vinterdag... Hur mycket vatten försvinner? |
|
| Det försvinner några cm i veckan ur expansionskärlet. En kall vinterdag ryker väl alla bilar ganska kraftigt? | |
|
Långsökt men värt ett försök.... Min läckte på slangen som går in i toppen back vid torpeden(den mindre) och den läckte bara efter belastning... MVH |
|
|
Den borde göra nåt mer jävelskap än bara dra vatten om det var toppackningen, typ missa lite vid start, slå in luftfickor i kylvätskan osv, tyvärr är det inte helt otroligt att du har en spricka i toppen vid en avgaskanal om det försvinner vatten utan synliga läckage eller andra symptom från motorn. Kan ha uppstått om motorn har kokat nån gång. |
|
| Det skulle inte förvåna mig om det är en spricka, jag bytte min m20 motor för att jag just hade en spricka i toppen och så köpte jag en motor på skroten för att jag skulle få bra grejer. Under den tiden jag haft motorn har den då inte gått varm. | |
|
"och så köpte jag en motor på skroten för att jag skulle få bra grejer" Haha, ursäkta men det lät bara för roligt. Men renoverade du inte motorn från skroten innan du tryckte ner den? Hur som helst, till ditt problem, jag tror att det kan röra sig om en spricka i packningen på nått ställe. Motorn behöver inte alls gå det minst dåligt eller visa några som helst symptom på detta förutom det försvunna kylvattnet. För min del började det på vintern för nått år sen, först försvann värmen i kupén, sen drack den lite vatten. Arbetstempen för motorn förändrades dock inte. Men senare så gick den upp i temp ordentligt och det visade sig att packningen hade gett upp på 4 olika ställen. Det började säkert med ett ställe för att sedan bli mer omfattande. Kolla slangarna ordentligt, ställ dig framför motorn och gasa på friskt och se om det är nån slang som pyser ut ånga. Är det inte det och du inte hittar några synliga läckage så kan det mycket väl vara toppen. Tråkigt men men. Vet inte om det är ett "vanligt" fel men det förekommer på m50 motorerna, inte så stor skala kanske men visst förekommer det. |
|
| Ja alltså jag köpte ju inte en motor som var skrot och näe jag renovera den inte. | |
|
Hur långt har din M50 motor rullat? Jag skulle själv definitivt ha renoverat motorn ordentligt när den ändå stod på arbetsbänken för att försäkra mig om att jag har en sjysst motor som kommer funka fint ett bra tag framöver. Du kan ju göra ett Co test och kolla ifall det finns rester av avgaser i kylarvattnet, kostar 200 på en kylarfirma/verkstad att fixa, då får du oftast ett svar ifall det är toppen eller ej. |
|
|
Motorn har rullat 14k. Du har nog rätt angående att man bör titta över hela motorn, jag bytte termostat, vattenpump, trågpackning och lite sedan förlitade jag mig på att den auktoriserade bmw skroten sålde mig en bra motor. kompressionsprovet var bra men det kanske inte märks någon skillnad om det läcker så lite? Bilen är nybesiktad och avgasvärdena var det inget fel på. Jag får ta ett test på kylarvattnet på någon verkstad. Men det är väl endå svårt att säga om det är packningen eller om det är toppen som spruckit? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.