|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vågar man köpa den här? En 97:a E39 535IA (96:a enligt försäkringsbolaget och 96-11 enligt serviceboken), tyskimport, gått 1000mil per år i tyskland, fram till 2 år innan den importerades (00) och då inte har någon info alls på ca 2år och 10 månader. När den kom till sverige hade den enligt boken gått 1000mil till totalt under dessa 2år/10månader (plus den tidigare tiden). Jag vet, förmodligen skruvad, men hur mycket kan man gissa att den gått extra? Bilen har ett eftermonterad m-paket, gps/tv, skinn, angeleyes, 18" fälgar, shadowline, vita blinkers, cdväxlare, elstolar, komfortstolar, xenon, klimat, asc, taklucka, automat. Nackdelar är ofullständig servicebok, stenskott i lacken, buckla i taket, reva i skinnklädseln på förarsidan, lacken har släppt på ena framskärmen och förmodligen endel rost under. 13.000mil enligt köpare, kan den ha gått det dubbla? Har pratat med BMWsthlm som inte kan ta reda på den tyska historian på bilen, inte heller VV eller besiktningen kan hjälpa till med det. Vad säger ni? Är man helt galen om man köper den? Om inte, vad ska man ge? | |
|
måste tillägga; motorhuven var omlackad för tidigare stenskott, ej krockad enligt säljaren, ratten blanksliten på sina ställen, sidorna på skinnstolarna rätt slitna. stenskott i framrutan (litet) på passagerarsidan. bilen såg helt ok ut utvändigt annars, inuti också. Motorn, atomatlådan och undertill är man ju lite rädd för också. Ganska solklart ett m-test eller? |
|
|
Om jag vore dig 242 skulle jag inte stirra mig blind på hur snygg bilen är med sina breyton fälgar och m-paket. Håll huvudet kallt, det är A och O i alla affärer. Som du säger själv så är bilen antagligen skruvad. Visst kan den ha gått det dubbla om du har otur. Fråga dig själv hur du skulle känna dig om det kommer fram att den är skruvad, inte så roligt va? Det finns en massa fina bmw både svensksålda och importerade till bra priser med känd historia. Om jag vore i dina kläder skulle jag inrikta mig på en sådan. Om inte annat så känn efter en vecka så att du verkligen är säker på att den här bilen känns rätt. Jag är funderar också på att byta bil och jag har också fått det där ha begäret när man ser en pärla. Men om du tar det lite lungt och sansat och verkligen lägger ner tid så kommer du hitta ett perfekt objekt med känd historia. Glöm inte att om priset är för bra så är det tyvärr ofta något som inte stämmer. Det har sagts förut men för det mesta det man betalar för. Lycka till! |
|
|
Jag skulle också lägga denna bil åt sidan, dels för att av det du beskriver så har den rullat längre samt att du en dag ska sälja den och flertalet BMW-köpare är (med all rätt ;) petiga när det gäller historiken och då är det lagom kul att stå med en bil som ser ut att ha rullat längre än mätare visar samt att styrkande dokumentation saknas. Ska du ändå fundera på att köpa denna så ska priset vara riktigt bra. ___ //Ulf |
|
|
Ja jösses vad kär och förblindad man kan bli av en v8 240hk.... Säg att man gör ett m-test, och motor/låda verkar ok, vad vore ett okej pris vara? Tror i och för sig jag kommer avstå bilen, men fortfarande nyfiken... |
|
|
Har svårt att uttala mig om priset men tänk på att precis som Programmer skriver så har du en bil som nog inte blir så lätt att sälja den dagen du vill byta den. Är det samma ägare som haft den i Sverige sen den kom hit? Det skulle jag iaf se som positivt, en problembil brukar folk vilja sälja omgående så var uppmärksam om den haft flera ägare i Sverige. Vad är begärt pris och historia på bilen sen den kom till Sverige? |
|
|
242: Med tanke på att den kan ha gått 30.000+ mil så skulle nog inte säljaren vilja höra mitt bud, men det som avskräcker mig mer är skicket så den är egentligen ointressant - även om det största M-testet med fyrhjulsmätning skulle säga att motorn + lådan skulle vara perfekt och inte ramsne... Hur mycket vill säljaren ha? Mvh |
|
|
Det måste vara denna: Länk Osäker mätarställning, stenskott, bucklor, lackskador och rost, trasig skinnklädsel och blanksliten ratt, sex ägare på mindre än fem år - det låter inte som en fin bil direkt. Omlackad huv, facelift-lyktor och M-front behöver inte betyda något alls, men det KAN lika gärna innebära att bilen varit frontsmälld, vilket du har svårt att kolla. Jag förstår att du är sugen eftersom det är vackra bilar oavsett skick, men du måste se nyktert på det hela. Om du inte får ner bilen till styvt hälften av vad säljaren begär i annonsen så är det inte värt att köpa. Om inte skicket och historiken avskräcker dig, så avskräcker det med stor sannolikhet spekulanterna när du själv ska sälja bilen en dag. Den har alla klassiska varningsklockor och i mina ögon är bilen inte intressant oavsett prislapp, eftersom historiken är kass och man aldrig kommer att få veta hur långt bilen egentligen har rullat. Gör som du vill, men mitt råd är att leta upp en annan bil. Om det är just 535 du vill ha så finns det billigare bilar med bra historik och som är i gott skick. Köp en ärlig sån bil istället, och köp dig M-kjolar och facelift-lyktor för pengarna som blir över. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Den här 535 är nog ett bättre köp, en av de intressenter som jag hade på min 528 förra hösten men ägaren blev inte av med bilen tillräckligt snabbt, men bil, ägare verkade helt ok. ///MVH Hasso Länk |
|
Japp det är den AndersN länkar till. Tack för alla kloka råd, tror jag var lite snabb och lite för optimistisk angäende bilen trots att jag försökt kolla upp precis allt. Tack igen, ska tänka igenom det här riktigt noga... |
|
parolof |
så sliten så du beskriver inredningen så har den nog gått längre än 13000mil, leta vidare så hittar du nog en bättre, men det är svårt att behärska sig ibland:-) |
|
Det finns nästan oändligt många BMW med V8 till salu idag. Köparen kan välja och vraka. Glöm inte att det finns många fiskar i havet. Titta istället på bilen i Hassos länk. Den känns mycket mer stabil. Ta med en e39-ägare som kan biltypen. Provkör. Känns bilen rätt - pruta stenhårt! Bjud 90 kontant snabb affär. Ta med en postväxel och vifta under näsan på säljaren. Eftermontera en navi och styla upp bilen. Klockrent köp. Jag kan köpa originalfälgarna på bilen för 3000 när du har fått tag i några sjyssta 18-tummare ;) En detalj dock. Just detta exemplar har varit ute länge, länge (om jag minns rätt). Det behöver inte vara en nackdel men det visar bara hur (extra) iskall 535 är i jämförelse med 540. Men 535:orna går jäkligt bra, klart underskattade. Jag har provkört och blev förvånad hur lite skillnad det var. |
|
|
Om det stämmer att bilen varit ute länge så finns det nog en liten prutmån men prova med 99.000:- istället, karln har ju precis sänkt priset... Om du är smart så kom överens om ett M-test med fyrhjulsmätning (som jag jämt tjatar om =)) istället för prissänkningen och är det någonting som ska repareras så får han bekosta det... Mvh |
|
| Att vifta med en postväxel är dock aldrig fel... =) | |
| Aha, fyrhjulsmätning ... vad exakt gör de då? | |
|
Jag tror ni alla har rätt, två dagar före överenskommet M-test backar säljaren ur och säger att bilen är såld. Jag erbjöd mig tidigare att köra upp bilen till M-testet vilken dag/tid som helst men detta gick inte säljaren med på. Inte heller kunde han, eller någon annan han kände, under två veckors tid, köra den till M-test (inte ens hans far som står som ägare). Luktar skumt all världens väg, glad att det gick som det gick och jag tackar er alla för era goda råd! Nu går jakten vidare på förhoppningsvis finare bilar :) |
|
|
Mixtus: Fyrhjulsmätning om jag fattat rätt: Man x-mäter bilen underifrån med hjälp av "snören". Om alla snören är lika långa mellan bilens fyra punkter så är den inte sne eller vind. Är snörena ojämna i längd så är något galet Rätta mig om jag har fel? |
|
|
Länk Nu ligger den uppe på blocket igen, ett halvår senare, samma ägare, verkar svårt att bli av med den :) |
|
| Lustigt. Kikade på den idag - annonsen alltså. Tack för info 242. | |
|
Inte så konstigt att den är svårsåld med de förväntningarna om pris.... |
|
| Sant. Det skulle vara kul att göra en research över tiden, dvs. spara annonserna och ringa upp köparna till 535, 540, 735 och 740 (förutsatt att det finns ett fullgott underlag att göra research på! De flesta blir nog inte sålda!). Jag är övertygad om att det sker ganska hårda prutningar innan handslaget. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.