AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.480

VIKTIG info om C-lås problemet!

ma
597
magican
E36 328 Coupe
Detta förutsätter att ni har samma problem som mig, att låset låser upp igen efter att ni låst OCH att ni gjort allt det vanliga, d.v.s

- Kollat / fixat kablage i baklucka
- Sett till att dörrströmbrytare funkar

MEN problemet är kvar!

Voilá, I have the lösning.

Ikväll gav jag mig fan på att fixa detta, till varje pris. Så, jag läste på lite ang centrallås funktionen och kom fram till att den låser upp igen p.g.a att den inte får en kvitens på att det är låst. Right, då är frågan, varför får den inte det då, alla kablar är hel m.m. Efter att testat framdörrar (enkelt med interiör belysning som fungerar när man stänger/öppnar) så riktade jag in mig på bakluckan.

Jag tog lös motorn (detta får ni räkna ut själv hur man gör), mätte lite på pinnarna (2 st = strömmen, 3 st = kvittens), noterade snabbt att 3 pinnars anslutningen inte regerade på några stift alls, oavsett motorns läge.

Jahapp, dags för obduktion, finns inga skruvar m.m. och locket sitter som fan själv, bända upp funkar inte.

Drog fast mitt i skruvstycket, snurrade på tills det släppte lite lätt, tog nytt grepp, osv osv, till slut lossnar det.

Då inser man hur billig grejjerna är, 1 st enkel motor, 1 drev, 1 microswitch.

Där har vi felet iallafall, jag mätte och kollade, problemet är:

Switchen blir så nerlisten att kuggstången inte trycker ner den när den går innåt, d.v.s tala om för c-lås ecu att den är låst nu. Sagt o gjort, lödpenna fram, letade upp lämplig plastbit och smälte NOGA ner en klick på microswitchen så att den blir normal igen.

Testade noga med multimeter att den reagerar, kollade även med synen att sakerna funkade som dom skulle.

Right, på med lite nytt fett här & där, smällde på locket och superlimmade samt smälte skarven med lödpenna (måste sitta HÅRT locket, rätt bra kraft när motorn slår till)

Sen återmontera skiten..

Till min lycka.. LÅS H-LVETE FUNGERAR!!!!!!!!!!!!

Om den lägger av igen så raggar jag ny motor, nu vet jag 100% var felet ligger och vad som skall bytas.

Alternativt leta ny microswitch i elfa lr liknande.

Hoppas nån där ute jublar & firar lika mycket som jag åt detta.

ÄNTLIGEN!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tackar ödmjukast för mektipset, den var efterlängtad! =)

Mvh
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Kanon bra skrivit, tackar vi för! (även om jag inte har det problemet ÄN iaf :))
Kan ingen administratör lägga in denna i "Gör-det-själv"?
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Det går att skriva det hela lite finare, bättre förklarat m.m. Så om sådana önskningar finns kan jag skriva om det.
magican:
Jag tror att det vore finfint att renskriva tipset och maila in till en autopoweradmin!
Jag antar att det är kört att göra om proceduren för att få lite fotodokumentation? ;)

Rent allmänt tycker jag att det är guld att personer tar eget initiativ och förmedlar kunskapen om diverse problem!

Mvh
Stephan
Själv har jag problemet att den låser igen efter jag låst upp ibland. så jag kommer inte in i bilen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.