AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.192

ska einte en v8 dra olja?

pe
26
peffe
bmw 530 touring -93
nu har jag snart åkt en hel "oljebytarintervall" med min 530 utan att den dragit en droppe olja!
Är det bmw kvalitet eller tur?:)
Varför skulle den dra olja, jag har kört över 4000mil med min ena, jag har aldrig behövt hälla i någon olja mellan servicearna, däremot har jag behövt det på min andra, vars oljefilterhus är sprucket, varför är frågan? Förväntar mig ingen förbrukning efter byte till helt hus, det är kvalitet inget annat.

Mvh Stephan
br
39
brodda
540ia -93
Kvalitet! Bytte på min för en vecka sen, hade kört 700 mil sen förra bytet & den hade dragit nada. Oljan var & är mobil 1 5/50, motorn har gått 22500 mil.

Visa användare
125
Loctite
540iA -93
Samma här. Min drar inte någon olja mellan bytena.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Äh, ni kör som fjollor, bilar ska ta olja :P
Precis, bilar skall dra olja allt annat är onormalt. Om ni inte tror att eran bil drar olja så får ni tänka om. Att nivån är samma beror på att oljan har spätts ut med annat "skt" så nivån inte ser ut att förändras nämnvärt. Det är just därför jag är så skeptisk till longlifeoljorna och oljebyten på 2500 mil. Lägre intervaller = mera oönskat i tråget...
I jämförelse, M5 3,8 mot 540i, drar M5 mycket mer olja, det räcker att köra M5:an hårt, så vill den ha olja, gnäller via check-controllen, så är det inte med 540, trots körning på Nürburgring eller toppfart.

Mvh Stephan
ze
6
zebban
bmw 540ia touring -94
bmw 518i -78 (sixten II)
hadde en amazon kombi en gång i tiden,den drog mer olja än bensin,men den gick hårt..:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.