|
|
|
|---|---|
|
Tjena grabbar! Jag har knåpat ihopp ett 3" avgassystem till bilen med 1 stycke 3" dämpare och inga kattar. Hur kommer detta att arta sig på bilen? Att de kommer låta högt vet jag redan men de va inte de jag tänkte på. Har nämligen hört att sugmotorer behöver ett visst motstånd i avgasystemet för att fungera korrekt. Dvs för att det inte ska gå sämre. Här har ni bild på det: Länk | |
parolof |
ingen kat?? hur har du tänkt att besiktiga den? |
|
den är precis nybesiktigad. |
|
parolof |
var dom fulla på besiktningen eller byggde du avgassystemet efteråt? |
|
haha! jag har byggt avgassystemet nu i efterhand så klart. skriver jag så otydligt? |
|
|
Bilen lär ju låta som en jumbojet med enbart en dämpare. =) En sugmotor behöver ett visst motstånd i avgassystemet, saknas detta så går bilen sämre. MVH |
|
|
Ja dom första ca. 80cm från avgasventilerna+knutpunkten är det noga med, sedan spelar det ingen större roll om det är 2" eller 10" vad det gäller hästkrafter, så ditt bygge funkar nog. Nisse |
|
|
Någon effektökning lär det nog inte bli.....men det kommer nog att låta som om du fått ungefär 800-900 hästar i kärran! ;o)) Hörselskydd rekommenderas! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
sveafmx: Jag hade ett orginalsystem som byttes ut pga av läckage (pga rost) i slutdämparen. Jag har nu ett Simons från katt och bakåt. Jag tycker att den orkar liiite mindre på varv lägre än 3500 rpm, men att den orkar liiite mer efter 3500 rpm efter bytet. Och då har jag 2 1/2" om jag inte är helt ute och cyklar. Mvh Stephan |
|
|
finfint! Ska byta till systemet idag. få se hur det blir. återkommer senare med resultatet. |
|
|
Sveafmx här har du intressant läsning om avgas, du får säkert ett mulligt ljud men för högt skulle jag tro.Länk Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Bygget ser bra ut på bilden. Har du tänkt måla det eller köra omålat? Det ska bli intressant att höra om ljudnivån. Jag byggde ett 3-tums till en Porsche 944 Turbo för några år sedan. Åkte först helt utan dämpare och det levde om som bara f..n. Monterade då dit den minsta dämpare jag kunde hitta och då blev ljudnivån perfekt. Åkte även Corvette för några år sedan och den körde jag helt utan dämpare och ljudnivån var helt ok. Lycka till. |
|
|
"En sugmotor behöver ett visst motstånd i avgassystemet, saknas detta så går bilen sämre." Nej, det är inte korrekt. Man kan egentligen inte påstå detta så kortfattat då det handlar om en massa saker som spelar roll för hur det ser ut på våra bilmotorer och deras kringutrustning. Kortfattat så gäller detta. Är du ute efter max möjliga effekt utan några krav på nåt annat än att just få utt max, så är det minsta motståndets lag som gäller. Då är det alltså inget motstånd alls som gäller för avgasröret, ja kan man så försöker man skapa undertryck i avgasröret eller vid dess utlopp. Är det en körbar vardagsmaskin med vettig effekt som avses, så uppstår en mängd kompromisser p.g.a. alla de olika krav som ställs på en sådan motor och fordon, vilket har lett till den kompromiss som ett helt vanlig avgassystem på en modern vardagsbil är. Det gäller allt från ljudnivå rening samt flöde och mottryck. Dr Tinnitus |
|
|
"Dr Tinnitus" Du har tydligen inte läst detta. Länk |
|
|
okok, kul med seriösa svar. Det jag skrev ("En sugmotor behöver ett visst motstånd i avgassystemet, saknas detta så går bilen sämre.") bygger jag på att jag har en kompis som var in på BSR med sin volvo V90 där dom varnade för att inte ha ett allt för öppet avgassystem, för då kunde bilen gå sämre. Detta gällde då sugmotorer och inte överladdade motorer så som kompressor och turbomatade. Personligen så tror jag nog att detta skall fungera bättre än orginal då det känns som att motorn vill mer men inte orkar pga bromsning i avgassystemet. (antagligen bara jag som fått för mej det.) Jag har lackerat avgasystemet nu. Slänger in en bild om 3 min. |
|
|
Här har ni bilderna på det nylackerade systemet: Länk Appropå motståndet så borde väll grenröret och lika så början på avgasröret (innan skarven till 3".) skapa tillräckligt med motstånd för att motorn inte ska sura ner sej, eller? |
|
|
Jag kan säga redan innan du monterar detta att du kommer få en hemsk resonans eftersom du har en burk långt fram och inget mer dämpande efter... det gör att tryckvågorna kommer gå ifrån sida till sida inuti rören med oljud som följd.. Jag antar att du vet om att det kommer låta mer och tänkt på det innan, men jag tror du kommer bli överaskad om HUR mkt och "ekande" det kommer låta.. Diesel-räsern /Rickard |
|
Reven |
Skulle vara kul att höra hur det låter även om det låter högt =) har du möjlighet att spela in någon film eller något sånt? ___ Jocke, Driver med alla. |
|
hehe ja de ska jag väll kunna ta å göra.. :) |
|
| Det funkar inte!, allt beror på vad du har för "motor", själv använder jag orginal avgasystem, vill man ha något annat måste man räkna med att det du ska använda avgasystemet till producerar mer avgaser än orginal! funkar i princip som att skita i toaletten! skiter du mer än du äter? det gör inte jag! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.