AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.030

Har Ni märkt era bilrutor med Reg.nummer?

Sida 1 av 2
ku
147
kuai
320CiM -04
Fick ett erbjudande idag om att köpa en märkningssats för 199 kronor.
"Förutom ersättning från ditt försäkringsbolag får du en kontant-
ersättning på 2 500 kronor från SBM Bilmärkning om din bil blir stulen. Du får ersättning om bilen är borta mer än 14 dagar." Du hittar detta på Länk under Stöldskydd för bil.

Påverkas värdet på bilen med rutorna märkta? Kanske många köpare vill ha en bil utan reg.nummer ingraverat i bilens alla rutor när man skall sälja!

Har Ni era bilar "stöldmärkta"???

Vill gärna få lite synpunkter på detta!
Mina är märkta, borde inte vara en nackdel för nästa ägare...

/Udo Dirkelsniff

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När det gäller direktimporterade bilar så ställer flera av försäkringsbolagen detta som krav, bl a BMW Originalförsäkring.

Har svårt att tro att någon skulle se detta som en nackdel vid bilköp.

___
//Ulf
Jag har köpt märkningssatsen men inte kunnat med att "brännmärka" bilen med syra. Även om det nu trots allt blir rätt så diskret. Jag hade det på min förra bruksigare kärra...
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Mina rutor är märkta, kan inte tänka mig att det sänker värdet på en bil vid försäljning!!

Sjöberg
Har också märkta rutor, varför skulle detta sänka värdet?

Mvh
Henke
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Har märkta rutor på min 518i, fast förstår inte varför? :)
Jag har märkta rutor på min lånade extremt risiga 525i-88 värd max 5tkr;) jag har det även på mina egna bilar, och fick precis min far att beställa ett kit, till hans 530iA-01.

Mvh Stephan
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Har även jag märkta rutor på min bil vilket var ett krav fårn mitt försäkringsbolag för att få ha bilen försäkrad där.

De var dock hjälpsamma nog och ställa upp med att göra det gratis, varför vet jag inte.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ekan: det blir billigare för dom om du betalar själv ;) Däremot så är det möjligt att gå rabatt på märkningskitet om du har vissa bolag. Jag beställde för någon dag sedan och det kostade 150kr inkl porto mot normalt 199kr.

Bättre var det förr...När jag för 7-8 år sedan hade en importerad 328 och skulle försäkra den hos LF så fick man en kupong och sedan var det bara att köra ut till Motormännens station och byta kupongen mot en rutmärkning. Gratis samt att man slapp kladda själv.

___
//Ulf
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Programmer: Hehe jo klart det blir billigare för dom om jag betlar det själv =)

Jag har LF och gjorde precis som du beskrev ovan. Körde till en speciell fimra i lund (kommer inte ihåg namn) och visade kupongen.
ku
147
kuai
320CiM -04
>> Ekan o Programmer ! Ni skriver att ni fått märkningskitet gratis aller med rabatt från försäkringsbolaget. Har ni då den "extra" försäkringsutbetalningen på 2 500 kr som täcker försäkringsbolagets självrisk?
Jag misstänker att ni INTE har försäkring inkluderat i era märkningskit. Utan händer något så måste ni betala hela självrisken till ert försäkringsbolag, eller??
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
kuai: Hmm bra fråga. Jag vet faktiskt inte på rak om jag har det. Är för tillfället tyvärr i USA så har ingen möjlighet att kontrollera det men ska forska i det så fort jag kan.
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Jag har LF till min 530 och jag fick satsen gratis skickad till mig..

Kan kanske bero på vilket ombud som man kontaktar ?

Mvh Jimmy
ku
147
kuai
320CiM -04
>Jemej ! Du har fått din märkningssats gratis, OK!
Frågan är då om du vid skada slipper självrisken för att du har märkta fönster?
Eller som i trådens första inlägg, du erhåller 2 500 kronor i bidrag för att täcka självrisken?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

kuai: när det gäller gratismärkningen från LF så har jag ingen aning eftersom det var många år sedan och på en bil som också är såld sedan många år. Den rabatterade satsen jag beställde har väl antagligen inte detta bidrag vilket var något jag missade. Tecknade först en försäkring på IF och fick hem erbjudandet från SBM vilket jag fyllde i men aldrig postade. Ändrade sedan min försäkring till BMW-originalförsäkring och dom rekomenderade märksatsen från All-tech vilken jag beställde. Båda två var alltså rabatterade men SBM's något dyrare och innehållande ett självriskbidrag.

Med andra ord så är ju SBM att rekomendera även om den ersättningen inte gör så mycket i det stora hela om man nu skulle få sin bil stulen.

___
//Ulf
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
jag fick papper och telfonsamtal om rutmärkning till min fd M5:a, vilket jag ej nappade på. Jag hade bilen försäkrad hos bmw originalförsäkring och fick inga frågor om rutorna var märkta. Då bilen gick på export så var det noga bara ett + att rutorna inte var märkta.

"k1mzo" ha ha, vilket folk det finns. Jag har en s**b 900 som dom märkt hjulsidorna på :)
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Kuai,

Missuppfattade nog dig lite.. sorry..

Men jag håller nog med Programmer lite där att 2301:- "mer" i ersättning
på +200K bil kanske inte spelar så stor roll om man nu mot förmodan skulle få bilen stulen..

Mvh Jimmy
Samtliga mina BMW har varit märkta redan när jag köpt dem.

///Micke
Touringklubben: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Idag så damp rutmärkningssatsen ned i brevlådan och det visade sig vara precis samma som kuai menade och försäkring ingår. Detta för 150kr istället för ordinarie internetpriset på 199kr alternativt ordinariepris 299kr.

Tilläggas ska att den försäkring som ingår gäller bara i ett år, sedan ska man ha möjlighet att förlänga den men hur mycket det skulle kosta finns det inte info om, varken i brevet eller på deras hemsida. Kommer väl ett inbetalningskort om 12 månader...

___
//Ulf
BraMotorVerkstad
Jag ser inte i den här tråden att någon betonar det som jag tycker är den allra största fördelen med fönstermärkning av en (lyx)bil - nämligen den att märkning motverkar stöld och att man över huvud taget reducerar risken för diskussion om försäkringsbolag, premier, självrisker och en massa strul och telefonerande.

.... Om man nu inte vill bli av med bilen, förstås.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.