AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.897

Hjälp med generatorstörning

WG
155
WGiant
535 -92
Vet att det finns några trådar ang detta men jag får ej bort det vinande ljud jag har i alla högtalare så jag tänkte höra om nån har nåt tips.
Kopplar jag ur lågnivå i slutsteg så upphör ljudet. Jag har testat ett sådan här "filter" från biltema: Länk men det hjälpte inte. Jag har även provat att jorda i plåten bak i bagaget men även direkt på - på batteriet men ingen skillnad.
Nån som har nåt tips? Ska jag köpa nåt annat filter ?

Högtalar kabel, remote och lågnivå går längs vänster sida i bilen. Ström kabel går på höger sida så den ska ej störa..
DLS UP35 3 vägs system fram och baslåda bak med DLS basar och DLS steg.

Tack på förhand

Bilen: Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Kolla att inte lågnivåkabeln är dålig t.ex lödningarna i kontakterna.
WG
155
WGiant
535 -92
Tack Hewi det ska jag kolla! Är en trippelskärmad super duper kabel men man vet ju aldrig.. :)

Skärmen (även med två eller flera) hjälper föga mot magnetiska fält, snarare mot elekriska som det inte finns mycket av (12V-system) i bilar. Prova att lossa signalkabeln framme vid stereon och lyssna. Prova även att lägga kabelns jord mot chassiet framme vid stereon, inget skall höras om jordavbrottsenheten "filtret" är OK. Mera test: Koppla in en liten batteridriven förstärkare/högtalare istf slutsteget och provlyssna om det är fritt från störningar i denna. En enkel datorhögtalare från de första generationerna med batteri och volymkontroll är utmärkt för denna test, kan fås i stort sett gratis hos lokala datorbutiken. Återkom sedan med resultatet så går vi vidare.

FP
WG
155
WGiant
535 -92
folke tack för tipsen. Jag har idag testat följande: Tar jag ut kabeln ur stereon så försvinner störningen.
Jag fick inte tag på några datahögtalare men däremot så provade jag med en gammal bandspelare med AUX ingång. I den blev det inte några störningar!! Men det kanske inte blir samma sak som med endast högtalare?
Jag tycker det låter som att det är nåt med jordningen till steget..

WG
155
WGiant
535 -92
Jag hade inget "störnings filter" inkopplat
Batteridriven bandare går lika bra som testförstärkare.
Det låter som du trots allt får en jordslinga med steget inkopplat, verkar som om jordavbrottsenheten inte jobbar korrekt eller är inkopplad rätt. Kan även vara så att signalkabeln är klämd eller skadad så att skärmen ligger mot chassi nånstans på vägen bak mot steget.

FP
WG
155
WGiant
535 -92
Signalkabeln har jag kollat och den är okej, inte skadad eller klämd nånstans på vägen.
När du säger jordavbrottsenheten, menar du ett liknande denna: Länk ?
Biltema kanske inte har dom bästa prylarna.
Har du tips på nåt med bra kvalite jag kan köpa och vart?

Mvh
Fredde
Jepp, det är en sådan.
Har inte själv testat just denna, och MDS, BRL m.fl har motsvarande.

FP
WG
155
WGiant
535 -92
drar upp denna tråd igen.
Var nyligen på MDS och testade lite grejjer för säkerhetsskull:
Annan stereo -hjälpe inte. Drog en ny lågnivå utanför bilen -hjälpte inte.
Testade men deras "störningsfilter" på lågnivån -hjälpte inte.
Den killen som jag snackade med på MDS sa att han brukar ha dessa problem på E36 med batteriet bak, eftersom hela bilen blir jordad (?).
Han rekomnderade att jag drog en jord lika tjock som strömkabeln fram till motorutrymmet och jordade batteriet där framme så skulle jag slippa detta problem med generator ljud.
Nån som har nån synpunkt på det? Har ju provat allt annat... :(

Många bilar idag har batteriet bak, bilen blir givetvis inte mera "jordad" av detta.
Grundproblemet med de flesta generatorstörningar är jordslingor pga två eller flera jordpunkter i systemet, detta beror inte på var batteriet sitter. Sen kan givetvis störningar uppkomma pga dålig filtrering av drivspänningen i stereo eller slutsteg, men det är mera sällsynt. Filter för drivspänning finns, svårt dock med riktigt strömkrävande produkter. Det går kanske inte att utesluta fel i generatorn i vissa besvärliga fall, den kanske ger för högt rippel ut pga diodfel osv. Även ett trött batteri kan göra att rippelnivån i bilens elsystem blir högre än normalt.

FP
WG
155
WGiant
535 -92
Okej folke. Tack för snabbt svar.
Men nu har jag testat med annan stereo, annan lågnivå, jordat om slutsteg på 3 olika punkter, testat 2 olika "filter" och kopplat in en fristående kassettspelare utan filter och där saknas störningen..
Har du nåt tips vad jag kan prova mer? Vad skulle du göra?
Känns ju jobbigt att byta generatorn om det inte är den som felar.
Batteriet är relatift nytt men skulle kunna prova med ett annat..

Eller ska jag helt enkelt leva med dessa störningar.
Svårt fall kanske... I enstaka fall har slutsteg varit extra känsliga för störningar som kommer via matningsspänningen men då skulle det inte tystna när man lossar signalkablarna, allt tyder trots allt på det gamla vanliga, jordslinga via signalkablarna. Men jag skulle kanske testa med ett annat steg iaf.

FP
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hej WGiant ("Hela bilen blir jordad", -den var bra)

Mina erfarenheter av billjuds byggeri säger mig att antingen ditt delningsfilter och/eller ditt slutsteg alt. huvudenheten har kontakt mellan signaljord och matningsjord.

Har du tur så är det bara så att signaljorden har kontakt med höljet på enheterna och då kan man ordna någon snygg installation via en klädd MDF skiva eller dyl för att slippa generator vinet. Inget ont om biltemas jord manick men jag hade hellre löst det enl min beskrivning.

Gör såhär:

Mät mellan signal jord och GND på både delningsfilter,huvudenhet och slutsteg, det bör vara oändligt där emellan. Om det inte är det prova att lossa enheterna från bilens chassi om du nu har dem skruvade direkt däri. Börja med slutsteget. God jakt lycka.

//Sibbe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.