AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
866

Akut hjälp angående oljebyte på e30!

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Skulle byta olja för första gången på 320n idag och upptäckte till min förfäran att någon dragit sönder gängan vi avtappningshålet! Så vad gör jag nu? Vågar man fixa detta själv genom att borra ur skruven och gänga om(Har aldrig gjort detta på ett motorblock) ? Eller jag kanske ska överlåta detta till ett proffs som borde fixa detta på nolltid...? Tips är väldigt välkommet
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Pluggen går alltså runt och runt när jag försöker skruva ur den. Tror ni att det är skruven eller gängan som gett sig?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag skulle inte ha försökt själv utan egen verkstad/garage och annan fungerande bil.

Mvh
no
82
norpan_norpan
528ia -98 Sedan
instämmer med ovan
Se
64
Segge
320i -86
Har själv råkat ut för liknande fel men då hade jag själv ett finger med i spelet. Hade bytt olja flera gånger tidigare och skruven hade alltid gått tungt, så jag antog att det var koniskt hål som det är i växellådan. Så en gång när jag hade tappat ut olja och skulle skruva in pluggen gick fanskapet av. Den var ihålig så jag slog in en torxliknande verktyg och gängade ut den. Hittade ingen skruv som passade och dessutom såg gängorna i tråget inget vidare ut så jag drog in en skruv med samma diameter men annan gänga så den satt och det blev tätt. Men eftersom jag inte kunde sova gott om nätterna när jag var medveten om detta så bestämde jag mig för att fixa det. Köpte en ny okjetrågspackning och oljeplugg av större diameter och baxade lös oljetråget (lättare sagt än gjort). När det väl var lös så borrade jag upp hålet och gängade om för samma gänga som den nya pluggen. Allt detta gjordes med största omsorg och noggranhet. Sen var det BARA att skruva dit allt och fylla på med olja. Detta var för 2 år och säkert 3-4 tusen mil sen, funkar fint fortfarande.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Ni tror alltså att gängorna i tråget kan vara hela och att det är pluggen som gått av...? Tror farsan har några grispittar i garaget så jag får väl testa imorrn.

Men om det nu är så att det värsta har hänt, hur pass stor verkstad är det att skruva loss oljetråget? Någon som kan förklara hur man gör? Det är ju alltid spännande att meka själv, särskillt när man vet att verkstäder är så dyra...
Grejer finns ju och 4 bilar har vi ju i familjen så det är ju inte hela världen om min bil får stå ett tag.

Offtopic--------->
Om ni nu tror att en 52 åring bor hemma hos sin farsa så tror ni fel. Jag är 20 och brukar använda hans användare som loggar in automatiskt... Smidigare så=) 525:an är hans, 320:n är min.
<----------Offtopic
Se
64
Segge
320i -86
Vet inte hur det ser ut på din men det är bara 2 år som skilljer så våra bilar borde vara ganska lika. Så svårt är det inte men det är jävla bökigt. Fick lossa nå grej kring växellådan samt oljepumpen elller vad det nu är som går ner i tråget längt fram. oljepumpen lossades med tråget hängandes löst på styrleden som jag fick lossa delvis. Sen att få dit det igen tog tog en evishet för jag tappade hela tiden någon av dom 2 skruvarna som håller fast oljepumpen ner i tråget och fick ta fram det igen och plocka upp dom. Det är ingenting jag skulle vilja göra igen men skulle jag bli tvungen så skulle jag titta på alternativet att använda motorlyft eller plocka isär mer av allt som finns där under. Tråget är ju stort som fan och det är lika trångt som överallt annars i motorrummet.

Har du möjlighet att använda motorlyft eller hänga upp bilen så du kan lossa alla stag som går under tråget - Gör det. Annars får du en heldag med att bara få lös och få dit tråget =)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag skulle nog kolla upp vad ett likadant tråg kostar på skroten i första hand.

Mvh
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Problemet löst, grispittar och en ny oljeplugg var lösningen. Oljepluggen hade alltså gått av och den var ihålig. Bara att skruva in en grispitt i lämplig storlek och dra ut den! Det är nog beräknat att folk ibland drar lite för hårt.
Men den var nog hel innan jag började skruva ut den från början, den satt ganska hårt och när jag tog i för kung och fosterland gick pluggen av=)
Se
64
Segge
320i -86
Se där =)
Är den nya du satt dit ihålig? min var det inte så får hoppas att gängorna håller sig fräsha.

Dom ihåliga pluggarna kanske är dimensionerade så att dom SKA gå av före det att gängorna dras sönder.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Det kan du fethaja att även den nya är ihålig=) Är inte så pigg på att skruva bort oljetråget efter att ha läst ditt tidigare inlägg =P
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vad skönt att det löste sig på ett enkelt sätt!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.